Att bromsa utan ABS

ChillMan

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ingen än
Hej,

Med färskt kort i handen taget på trafikskola där de kör med ABS-hojar inser jag nu att jag aldrig testat att bromsa en MC utan ABS. När jag ska köpa första hojen vill jag inte ha för dyr för jag kan ju klanta mig och skrapa den. Någonstans under 40 är väl lagom, helst under 30. (Höstpriser just nu så man får mycket för 30.)

Men.. den prisklassen har sällan ABS.

Min fråga: ska jag köpa en "dyr" med ABS och riskera skrapa en fin hoj, eller ska jag ta risken med icke-ABS och istället på nytt lära mig att bromsa, nu utan ABS?

Några tips på bromsövningar utan ABS? Tomma ställen som är bra att öva på? Jag bor i Stockholm.

Mvh
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ingen större skillnad på att bromsa med eller utan ABS, förutom den där detaljen med att ABSen räddar upp situationer där du panikbromsar.
Man ska inte toknypa varesig med eller utan ABS.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Testa på grusväg i låg fart så att du vet hur det känns när du låser framhjulet. Glöm inte att släppa bromsen bara :tummenupp

Sen är det ingen skillnad på vanligt körning som sagt... man använder ju inte ABS varje dag på bilen heller.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Har du fått bromsa så hårt att du känt ABS:en gripa in på körskolehojen? Om svaret är "nej", så kan du bromsa utan ABS också.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast ibland gör man det, som igår när en bil svängde ut framför mig på en 70-väg. Jag var 50 cm ifrån att nosa på bakluckan.

TS Köp en billig hoj utan ABS. Det är bättre att du skrapar din kropp än att du skrapar en dyrare hoj.

Yes, därav kommentaren om panikbromsning.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tips på bromsövningsplats:
Parkeringen mittemot AXA sports center i S-tälje.

För eventuella läsare som övningskör:
Skulle manöverbanan behöva nötas finns båda lågfarts- och högfartsbanan markerad.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag hade inte köpt en hoj idag utan ABS. Andrahandsvärdet på en hoj utan lär dyka ännu mera när det blir lagkrav från 2016. Även om du är skitbra på att bromsa så har du inte full kontroll över dina muskler i en paniksituation, det går inte att komma ifrån. Om ABS-funktionen skulle behövas och gör sitt jobb en enda gång så är det värt merkostnaden vid inköp.

Om du nojjar över att tappa hojen - köp kraschpuckar.
 

G3ting

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia Tuono V4R APRC - 14
Har inte ägt en hoj med ABS och inte kört aktivt på någon sen körskolan.

Har bromsat omkull mig en gång sedan dess, visst ABS hade antagligen räddat den situationen men jag kommer inte låta det styra mina hojköp i framtiden.
Jag ser det mer som en bonus som sänker dina försäkringspremier.

Som andra säger, testa hur det känns att låsa framdäcket(låga hastigheter). Även fast man inte blir någon expert direkt, känner man sig betydligt säkrare den dagen det behövs :)
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Jag hade inte köpt en hoj idag utan ABS. Andrahandsvärdet på en hoj utan lär dyka ännu mera när det blir lagkrav från 2016. Även om du är skitbra på att bromsa så har du inte full kontroll över dina muskler i en paniksituation, det går inte att komma ifrån. Om ABS-funktionen skulle behövas och gör sitt jobb en enda gång så är det värt merkostnaden vid inköp.

Om du nojjar över att tappa hojen - köp kraschpuckar.

ABS är bra, men har man inte det så är tricket att inte hamna i en situation där man behöver panikbromsa.
 

bloom

Guest
ABS eller ej, du verkar bekymrad över att skrapa hojen, det är ju bara plåt och plast, :va kommer du till den dagen du synar backen så det sista ja tänker på är mc:n. Den är ju försäkrad
 

Blåflagg

Varför kör alla så fort????
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
BMW R1200GS,
ABS vs noABS Denna eviga fråga:confused:

Har sett så många gå omkull :crash vid hårdare bromsning (bla min son som övningskör), på avrostningar och SMC kursdagar att jag "vet" att ABS räddar dig från din klantighet.

Här har du ett exempel på ABS kontra ickeABS. Samma mc, olika förare. Maskinen ligger inte i din priskategori men som exempel funkar det.

https://www.youtube.com/watch?v=X6kO6ltk3a0

Köp en hoj med ABS helst en BMW:Bugar ABS till folket!:kär
 
Last edited:

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Abs är en bra grej när greppet eller stoppsträckan blir avkortad på ett oväntat sätt. Många vurpor på mc är pga att man bromsar omkull
eller bromsar för klent av rädsla att bromsa omkull. Min abs har gått igång på hala övergångställen i regn och nån gång svettad asfalt. Skönast är att veta vid panik situation är att man bara kan klämma åt fullt o styra
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
ABS vs noABS Denna eviga fråga:confused:

Har sett så många gå omkull :crash vid hårdare bromsning (bla min son som övningskör), på avrostningar och SMC kursdagar att jag "vet" att ABS räddar dig från din klantighet.

Här har du ett exempel på ABS kontra ickeABS. Samma mc, olika förare. Maskinen ligger inte i din priskategori men som exempel funkar det.

https://www.youtube.com/watch?v=X6kO6ltk3a0

Köp en hoj med ABS helst en BMW:Bugar ABS till folket!:kär

Det är ingen evig fråga utan en icke-fråga! Inte många som bromsar bättre utan ABS än med när underlaget är annat än torrt och varmt. Kanske inte ens då...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ingen evig fråga utan en icke-fråga! Inte många som bromsar bättre utan ABS än med när underlaget är annat än torrt och varmt. Kanske inte ens då...

Ja, min ABS har räddat mig 3 ggr på allmän väg nu när det dyker upp något helt oförutsett. Bak är den mest enerverande, men fram, den är bra att ha minsann!
 

Blåflagg

Varför kör alla så fort????
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
BMW R1200GS,
Jag skulle säga aldrig bättre utan ABS. Finns kanske några extremsituationer i terräng när ABS kan vara till lite nackdel men där befinner sig 99,99 % av motorcyklisterna inte.

Jag vet :rolleyes:
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Frågan sätter ljuset på en intressant sak:
Skall man kunna köra upp på en ABS-hoj med kombinerade bromsar utan att få förbehåll inskrivet i körkortet?

Ärligt alltså.

Om vi låtsas att det verkligen stämmer att ABS har en 50%-ig olycks- och skadereducerande effekt, så innebär ju det att det egentligen är dubbelt så farligt att köra utan ABS - eller hur?

100% farligare! Kan det bli värre...?
http://www.trafikverket.se/PageFiles/3705/slutrapport_effektstudie_abs_pa_mc.pdf

Är det vettigt att man skall kunna grensla en broncohoj som är så inihelvete mycket farligare än det man utbildats och kört upp på?

@ TS

Öva på ansättning och sekvens - nöt, nöt, nöt tills det sitter i ryggmärgen. Ta dig tiden att lära dig bromsa riktigt på en analog hoj med två oberoende bromssystem. Det kommer du att ha nytta av även när du kör hoj med bilbromsar.
 

Blåflagg

Varför kör alla så fort????
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
BMW R1200GS,
Ingen ABS i MotoGP...

Men så bromsas det omkull :crash! Men detta är under optimala förhållande och ingen störande trafik och allt som kan dyka upp i trafiken är bortrationaliserat. Iofs inte MotoGp men Martin Nilsson i BKK Skåne är en fröjd att se hantera sin S1000RR med inkopplad ABS. :rock
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top