Hjälp med analys av fjädringen på hojen

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Varför tror du att gaffeln orsakade en high sider? Normalt sett är det ju greppet bak som orsakar det problemet...
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Som ovanstående - brukar ju vara bak det släpper och sedan greppar igen = highside.

Av din film så tycker jag att din framgaffel ser väldigt mjuk ut.
Gaffeln bottnar ur ibland ser det ut som och det är ju en orsak till att tappa kontrollen = när allt blir stumt.

Finns det highsiders som startar med ett framhjulssläpp? Kanske det...

När jag moddade min fjädring fick jag tillverka ett par spacers som tryckte till fjädern inne i röret just för att den inte skulle bli för mjuk, då cartridgen var kortare än det gamla inkråmet.

Hoppas allt löser sig!
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Den är för mjuk, du bottnar fjädringen flera gånger på filmen.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
För mjuk framända innebär en låg framända vilket minskar greppet bak, dvs det släpper lättare vid gaspådrag ut ur kurva. Märkte du om den blev mer snabbstyrd efter bytet till cartridge? Har du originalfjädrar eller byttes dessa till hårdare? BMW:n är ju känd för att vara väldigt (för) mjuk fram med originalfjäder.

OBS! Sätta in spacers innebär bara att fjädern förspänns, den blir inte hårdare...
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag tycker det ser ut som du åker gaffeln för långt ner i fjädringsrörelsen. Du är nere och nosar på bottning flera gånger per varv och där fungerar gaffeln inte optimalt. För mjuka fjädrar?? Vad har du för racehäng?

Vad åker du med för oljenivå i gaffeln? Ett vanligt fel är att åka med lite låg oljenivå och då tycker man gaffeln blir för mjuk så drar man åt kompressionen och då blir gaffeln styvare men totalt okänslig. Så får man en gaffel som både är för mjuk och för hård samtidigt.
 

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
Tack för alla svar. Har haft stora problem bak (därav highsid) kan tyvärr inte filma bak :(. sag och ridehight är inom spec. Så hårdare komp men hur är returen ser ut som det är för lite retur gaffeln går isär rätt snabbt eller??
Ska jag ha mindre förspänning??
Oljenivån och fjädern ska vara för min vikt (73kg utan utrustning) 9,5 N fram och 90 N bak.
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
OBS! Sätta in spacers innebär bara att fjädern förspänns, den blir inte hårdare...

Japp. Det är jag som uttrycker mig slarvigt. Menade att om det nya måttet mellan ytterlägena som skall "hålla fast" fjädern plötsligt ökar så blir ju inte fjädern hårdare men effektiv fjädringsväg är kortare och därmed så trycks den till botten tidigare än förut. Så var det på min hoj. Med cartridge som var kortare än tidigare originallösning så behövdes spacers för att kunna behålla originalfjädrarna, dvs samma förspänning. En annan lösning vore ju förstås att specialbeställa längre fjädrar i samma hårdhet.
 

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
Cartdrigen är k-tech som ska vara anpassad till hojen. Hojen känns studsigt bak vid gaspådrag och lätt nedlägg. Typ snabbhögern mot ejes ut ur depån och in i esset detta transporterar sig till fram så hela hojen orsilerar.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är det rätt oljenivå?

Eller är det gjort som för en kompis till mig, mätt nivån utan att lufta?

Studsigheten bak du känner skulle jag gissa beror på framänden, säger som resten att du använder lite väl mycket fjädringsväg, det låter som du ligger ungefär där du ska med 95/90-fjäder så är det rätt fjäder (inget fel på den alltså och rätt längd) och hänget är hyfsat rätt så återstår ju bara oljenivån......
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag utgår från att cartridgekitet är professionellt monterat men jag frågar ändå - vem har monterat det...? Det finns nämligen ett par fallgropar man måste undvika då man monterar cartridgekit i en Sachsgaffel, även med Ken's gaffelkit. Du bör därför försäkra dig om att allt är korrekt monterat. Jag har svårt att tro att Ken's leveransspec fungerar uppenbart sämre än originalgaffeln då det har fått mestadels bra kritik...?
 

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
Kittet är monterad av återförsäljare och auktoriserad verkstad. Börjar fundera på om det är material fel på ventilerna på cartdriget:(
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Kolla luftspalt och olja, gaffeln är lika djupt i sväng som i broms på nått ställe.
Det vore bra att se fler varv som inte är direkt ur depå också, är detta ditt maxtempo, varma däck?
sen kör du lite ryckigt med gasen och broms bitvis, slappna av och ta med mer fart in i sväng ist för att ligga på i högvarv och vänta på påslag ur sväng, kanske prova att gå upp en växel och gasa tidigare, se hur det känns.
Det kan vara så att man försöker köra runt sitt upplevda problem men det gör ens körning oharmonisk och så är en ond cirkel igång, ska du göra en förändring på hojen till det bättre bör du också köra en återställning av din uppfattning av hur den funkar, och i viss mån gå tillbaka till en den körstil du hade innan problemet började, annars analyserar du hojens nya inställning utifrån den mindset du hade senaste den krångla, kan vara lurigt.

Smart att film fjädring, gjorde jag runt 2000, se nedan.
Men tänk på att man även ser saker på en sån här film som kommer från hur du flyttar kroppen inför sväng mm, allt är inte gas, broms och ojämnheter.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det man alltid ska komma ihåg när man studerar en motorcykel på Gelleråsen (oavsett om man studerar video eller dataloggning) är att banan är en av de guppigare. Man har därför stora fjädringsrörelser i princip hela tiden och detta är alltid lätt att associera till underdämpad fjädring, vilket inte nödvändigtvis är fallet.

Som andra redan har påpekat, du ser ut att ligga ganska djupt i framgaffelns slag. Kameravinkeln är lite knepig och kan förvilla, men redan under första inbromsningen på utvarvet (runt 17-18 sekunder in i videon) så använder du i princip hela slaget. Detta ska du möjligtvis göra under dina snabba varv, men knappast med utvarvs-tempo. Jag tycker också att du ser ut att ligga djupt i slaget på väg in i esset, genom esset, på väg in mot hårnålen och på väg in mot sista vänstern på varvet.

Jag skulle dock vilja ha mer information om hur du upplever gaffeln innan jag ens försöker mig på mer rådgivning. Hur känns bromsresponsen och hur känns slutet av inbromsningen...? Litar du på kontaktkänslan och feedbacken under inbromsningen...? Hur känns instyrningen...? Över eller understyrd...? Hur känns hojen mitt i sväng...? Välbalanserad...? Hur känns utgången...? Kan du hålla den linje du vill eller driftar du brett...? Allmän kontaktkänsla och feedback...? Allmän komfort och funktion över gupp...?
 

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr -11
Jag har själv också köpt K-Tech fjädring till min s1000rr i år och oavsett vilket tempo jag kör bottnar alltid min fjädring ur på Gelleråsen men typ aldrig på Kemora (Finland). Och svaret jag fick var att byta till hårdare fjädrar om jag nu kör mycket på Gelleråsen...
 

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
Jag har själv också köpt K-Tech fjädring till min s1000rr i år och oavsett vilket tempo jag kör bottnar alltid min fjädring ur på Gelleråsen men typ aldrig på Kemora (Finland). Och svaret jag fick var att byta till hårdare fjädrar om jag nu kör mycket på Gelleråsen...
För min del sa de att jag troligen hade fel spår på banan som gjorde att fjädringen känns konstigt. :(
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top