Scott Skinnjacka, är det något att ha?

Turbolasse

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Ort
I krokarna
Hoj
nada..
Har kollat runt på forumet och det verkar inte som att det är så många som sitter inne på Scottkläder överhuvudtaget. Varför är det så? Känns inte som att det borde vara några konstigheter med Scott som märke. Ska nu iaf köpa mina första kläder och hittade detta paket på de kontroversiella Lelles MC http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=934_374_640&products_id=11339

Byxorna har jag testat, sitter grymt bra. Jackan är jag osäker på, har storlek 56 på Alpinestars-jacka. Behöver tips och råd!

Mvh
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Har ett Scott allväders/tyg ställ , inga konstigheter med det , känns lite mera "lågpris" än Lindstrands dito dock,men funkar å håller ihop

men "Blouson" ... vad fasen e det , skinnjacka utan skydd ? eller kallar Scott sina skinnjackor för det ?
 

M.

Medlem
Gick med
5 Nov 2010
Ort
Lund
Hoj
BNW S1000XR
Jag har en sådan här Scott jacka som jag är nöjd med.
http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=934_374_592_378&products_id=1992
Jag har handlat från Lelles ett par gånger och det har funkat bra, det enda som jag har upplevt som problem är att fast det står på hemsidan att en storlek finns så är det inte säkert att den gör det.
Tänk på att om du beställer via deras App så får du ytterligare 5 % rabatt
 

mange_e

Medlem
Gick med
4 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2011 BMW K1300R
Jag har exakt det kittet och tycker det funkar bra.

Det enda som behövs göras är att byta dragkedja i jacka eller byxor för att få de att passa ihop. (Det följer med kedjor till både byxa och jacka) Jag lämnade in mitt till en skräddare som bytte kedjan i byxorna mot motstarande från jackan så de går att sätta ihop.
 

Turbolasse

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Ort
I krokarna
Hoj
nada..
Jag har exakt det kittet och tycker det funkar bra.

Det enda som behövs göras är att byta dragkedja i jacka eller byxor för att få de att passa ihop. (Det följer med kedjor till både byxa och jacka) Jag lämnade in mitt till en skräddare som bytte kedjan i byxorna mot motstarande från jackan så de går att sätta ihop.
Okej! Hur känns skydden? Pisken var ju tveksam tidigare i tråden. Vad kör du för storlek kontra längd?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
På min, som också heter blouson, sitter armbågsskydd och axelskydd, inget ryggskydd. Upplever att de är rejäla och sitter bra på plats. Har ju dock inte vurpat med den än.
 

mange_e

Medlem
Gick med
4 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2011 BMW K1300R
Okej! Hur känns skydden? Pisken var ju tveksam tidigare i tråden. Vad kör du för storlek kontra längd?

Jag är ca 190cm och har XL, den sitter inte supertight men skydden känns bra tycker jag.

Som swlabr säger så sitter det ingen ryggskydd i men jag kör ett löst ryggskydd under jackan utan problem.
 

jepa71

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Svenljunga
Hoj
Honda Cbr1000rr -08.
Jag har en sådan här Scott jacka som jag är nöjd med.
http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=934_374_592_378&products_id=1992
Jag har handlat från Lelles ett par gånger och det har funkat bra, det enda som jag har upplevt som problem är att fast det står på hemsidan att en storlek finns så är det inte säkert att den gör det.
Tänk på att om du beställer via deras App så får du ytterligare 5 % rabatt

5% Rabatt bara för att man beställer från en app :huvet Ska tänka på det till nästa gång.

Beställde tillbehör från Lelles. Betalade med visa. Väntade ett tag på leverans. Ringde dit tillslut, då visade det sig att de hade en restnotering på en artikel och väntade med leverans. De frågade om de skulle skicka de andra grejorna eftersom de inte visste när den restnoterande artikeln skulle komma in igen.:va
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Jag har scott ryggskydd, den där modellen som blir hård när den får en smäll. Jag trivs grymt bra med den, den var dessutom billigare än lindstrandsskyddet som jag knappt har använt. Konstiga storlekar bara. Jag är SMALL på allt, förutom ryggskyddet som är LARGE.

//K
 

Turbolasse

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Ort
I krokarna
Hoj
nada..
Vad menar du med "kontroversiella Lelles MC"?

Fått bilden av att det finns många olika åsikter om Lelle. De flesta negativa handlar väl egentligen om logistiken hos företaget med försenade paket och felaktiga varor. Har ju själv som du förstår ingen erfarenhet om dem men det är väl bilden jag fått.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Fått bilden av att det finns många olika åsikter om Lelle. De flesta negativa handlar väl egentligen om logistiken hos företaget med försenade paket och felaktiga varor. Har ju själv som du förstår ingen erfarenhet om dem men det är väl bilden jag fått.

Lustigt. Det är en stor handlare och min känsla är att dom är bra men kanske lite svåra att pruta med.
 

mykologen

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2014
Ort
Stockholm
Hoj
K9, Suzuki GSXR600
Jag har precis det kittet, den översta jackan valde jag och är nöjd med den, haft den strax över ett år.

Klart det finns bättre jackor, jämförde den med en alpinestarjacka som var något dyrare och man kände att skydden vid armbågarna m.m. var rejälare. Men för det priset är den helt klart godkänd (aldrig vurpat dock).
 

Turbolasse

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Ort
I krokarna
Hoj
nada..
Lustigt. Det är en stor handlare och min känsla är att dom är bra men kanske lite svåra att pruta med.

Inget snack om den saken, brett utbud och i mitt tycke helt okej priser. Men är väl detaljen med logistikproblem jag har hört en del om. Sen kanske inte kontroversiell är det rätta ordet och till saken hör också att jag inte haft en tanke på att inte handla där pga det jag hört och Lelles förmåga att leverera rätt produkter var aldrig relevant för frågan jag ville belysa, den om scotts jackor!
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Inget snack om den saken, brett utbud och i mitt tycke helt okej priser. Men är väl detaljen med logistikproblem jag har hört en del om. Sen kanske inte kontroversiell är det rätta ordet och till saken hör också att jag inte haft en tanke på att inte handla där pga det jag hört och Lelles förmåga att leverera rätt produkter var aldrig relevant för frågan jag ville belysa, den om scotts jackor!

Finns några saker som suger med att köpa extrahud på postorder. Felleverans, restnoterat mm. Men värst av allt är att det passar inte..... Lelles har ett bra utbud och dom har riktigt mycket prylar hemma men det betyder inte ett skit för dig om du inte är där och kan prova.

Jag lämnar nästan skriftlig garanti på att om du var på plats i butiken för att köpa just det kittet så skulle du komma hem med nåt helt annat....

Ta dig dit på nåt sätt. Resan kostar säkert minst 1500kr så det måste naturligtvis vara i samband med att man är i trakterna av nån annan anledning annars faller hela idén med ett skinn för <4000kr.

Har du kollat av andra lågprisare eller handlare lokalt?

Sportdepån i Göteborg har en del mycket prisvärt ibland men det är en lustig butik.

SMX sports i Halmstad hade löjliga priser i November förra året när jag var där på tvådelat Sweep med liten puckel. Ångrar fortfarande att jag inte köpte det där och då.

Yamaha center i Göteborg var tveklöst billigast på Dainese i lager, 5000kr och några hundringar för tvådelat under senvår/sommar, om jag inte minns fel var det 40% rabatt. Senare i mitten av Juli så passade dom på att i princip ge bort Lindstrands jackor/byxor med. One-piece Lindstrands både Silverstone och Zolder för 3000kr och många andra enstaka exemplar från andra tillverkare, naturligtvis i begränsade storlekar. Jag har aldrig kört bana och tänker inte göra det heller men nog fan så krängde jag på mig ett ställ ändå för att det var fyndläge, jävla tur att det var lite för kort för mig så jag fick "kameltå" med en pungkula på varje sida annars hade jag haft ett Lindstrands Zolder oanvänt i garderoben.

Det finns fynd att göra på en lokal marknad om man håller ögonen öppna.
 

Turbolasse

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Ort
I krokarna
Hoj
nada..
Finns några saker som suger med att köpa extrahud på postorder. Felleverans, restnoterat mm. Men värst av allt är att det passar inte..... Lelles har ett bra utbud och dom har riktigt mycket prylar hemma men det betyder inte ett skit för dig om du inte är där och kan prova.

Jag lämnar nästan skriftlig garanti på att om du var på plats i butiken för att köpa just det kittet så skulle du komma hem med nåt helt annat....

Ta dig dit på nåt sätt. Resan kostar säkert minst 1500kr så det måste naturligtvis vara i samband med att man är i trakterna av nån annan anledning annars faller hela idén med ett skinn för <4000kr.

Har du kollat av andra lågprisare eller handlare lokalt?


Det finns fynd att göra på en lokal marknad om man håller ögonen öppna.
Ligger mycket i det du säger absolut! Men som tråden säger så är det främst jackan som jag tyckte verkade intressant via Lelles. Byxorna har jag redan provat och de sitter lika gött som en F15 Eagle har bra stigförmåga. Under förutsättning att man får rätt grejer!!

Nästa fråga; Anses denna jackan verkligen så BUDGET? Tänker att org.pris är ju inte helt otroligt lågt. Då menar jag Blouson Track Leather. Har inget problem att betala mer men tänkte att när man kan få byxorna, som ju ändå får anses bra, till ett sånt pris. Varför inte ta med en rätt bra(vad jag trodde) jacka också?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag har också funderat på det där kring budget angående Scotts kläder.
Hade inget särskilt att göra just nu ändå, så för skojs skull så fotade jag fyra närbilder på min jacka (länk finns ovan).
Den ska ju enligt länken ha legat på originalpris omkring en tusing lägre än den där "track leather". Varför det? Jag vet inte.

Jag tänkte att bilderna kan ge en uppfattning om två saker: hur sömmarna ser ut samt slitaget efter dagligt användade av den i 1,5 år.

Närbild av ärmen, tyg i mitten och skinn runt omkring. Den gråaktiga flärpen längst till höger reflekterar ljus:
IMAG0608.jpg


Insidan av jackan. Dragkedjan till innerfickan har ett rött band med en svart knopp längst ut. Knoppen for av för några veckor sen. Det enda som har gått sönder på jackan hittills:
IMAG0609.jpg


Den perforerade framsidan:
IMAG0610.jpg


Axelskyddet, uppskattar tjockleken till 2-3cm. Känns som materialet har en stötuppfångande egenskap, alltså något elastiskt:
IMAG0611.jpg


Mellan tummen och pekfingret uppskattar jag skinnets tjocklek till omkring 1,5mm. Verkligen inte mätt på något exakt vis.
Alltså, jackan är välbehållen efter 3000 mil samt dagligt användande även till vardags. Den har även fått sina duster med regn. Jag har inte varit särskilt rädd om den, om man säger så.
Här en länk till wikipedias artikel om företaget: http://en.wikipedia.org/wiki/SCOTT_Sports

Eftersom det står "made in china" på min jacka så förstår man ju att Scott fått ner åtminstone lönekostnaden. Sen kan jag inte uttala mig om kvaliteten på skinnet eller sömmarna. Hur bra är den att kana på asfalten med? Vet ej.

Vad är en budgetprodukt? Det finns väl flera möjligheter där. 2:a och 3:e sorteringen på materialet kan ju vara en. Enklare utformning men bibehållen kvalitet en annan. Låglöneländer en tredje. Frånvaro av kvalitetskontroll och fokus på rationaliserad masstillverkning en fjärde. Vilket som gäller Scott kan ju någon annan ge sig på att bedöma.

Scott verkar ju ha gått in en fot på den svenska marknaden med sina hojkläder, men om jag minns rätt så syns de inte riktigt till i tex England och Tyskland? Rätta mig gärna någon.

Fö hittade jag just en ny liten lapp på min. Det står: P/O: ST-098; MFD BY: 100; PROD: 2010 03; INSPECTOR: (tomt). Siffrorna är ditsatta med en stämpel. Jag vet inte om det säger något.

Nåt expert här på att bedöma sånt här?:)
 
Last edited:

Turbolasse

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Ort
I krokarna
Hoj
nada..
Låter som att du är rätt nöjd med din jacka alltså! Låter ju lovande :yoparty Tyvärr kan jag inte öppna de filer du länkat av någon anledning? Men blir mer och mer övertyga om att detta kan vara en jacka att ha!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top