Hjälp med val av banhoj

  • Thread starter Raderad medlem 61114
  • Start date

Raderad medlem 61114

Guest
Jag går i funderingar på ny hoj till våren, har många ideer där en av dom är att behålla min TL och köpa ren banhoj, alternativt sälja av den och köpa en "Troligtvis ZX10R -04"

Men om valet faller på ren banhoj undrar jag vilken man hittar billigast reservdelar till, mao är jag väl intresserad av den "vanligaste" banhojen. Iom att jag väger runt 95 pannor i nuläget endast iklädd mitt naturliga skinn känner jag mig mer dragen till en 1000cc, men kan tänka mig en 600cc om jag hittar en med mycket lull lull till :)

Pris runt 25-30k.

Mvh Andreas
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ser mycket R1or på blocket, så en sån kanske?
Jag väger 115 kg, och kör en R6. ;)
Det är ändå min förmåga att köra som hindrar farten, inte hojens effekt.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag stämmer in i kören.

Honda eller Yamaha. Om du inte är dyngbra på att köra och/eller är helt orädd så funkar en 600 minst lika bra som en 1000. Jag har sett tyngre förare än du smiska runt 600:eek:r på banan på tider som jag inte ens vågar tänka på på min 1000 med mina 78 kg. Så spana efter en Honda eller Yamaha i din prisklass i bra skick med de tillbehör du vill ha och köp den oavsett om det är en 600 eller 1000.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och, banhoj är helt klart att föredra. Man blir så jäkla rädd om gathojen att man inte har riktigt lika skoj på den.
Min banhoj är ett typiskt banlik, den har varit i backen många gånger, redan innan jag köpte den men det är ju bara en bonus, båda uppsättningarna kåpor är lagade redan, det är lite märken överallt på hojen efter att ha kanat på asfalten och själv har jag bättrat på patinan lite med.
Man liksom bara viftar lite avskedande mot hojen och uttrycker ett "Mäh!" när man reser sig upp efter att ha hamnat lite fel. Så kändes det inte att lägga gathojen.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Och, banhoj är helt klart att föredra. Man blir så jäkla rädd om gathojen att man inte har riktigt lika skoj på den.
Min banhoj är ett typiskt banlik, den har varit i backen många gånger, redan innan jag köpte den men det är ju bara en bonus, båda uppsättningarna kåpor är lagade redan, det är lite märken överallt på hojen efter att ha kanat på asfalten och själv har jag bättrat på patinan lite med.
Man liksom bara viftar lite avskedande mot hojen och uttrycker ett "Mäh!" när man reser sig upp efter att ha hamnat lite fel. Så kändes det inte att lägga gathojen.

Lite just det jag är ute efter ;) Vart även inne på att ta ett rejält lån och förverkliga en dröm och köpa mig en Panigale, men kom på det att jag kommer ju inte våga köra den på bana, och gör jag det, hur kul kommer jag ha :gråta

Och dyngbra kör jag verkligen inte :fakta

Jag tackar så mkt för era svar :krama Nu får hösten och vinter vara till min favör så blir det kanske banhoj till våren :banana

Mvh Andreas
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag gick från R1 till R6, och körde fortare på sexan, mer lätthanterad effekt och lättare att kasta runt. Ett tips är CBR600 07-> och R6 06->, pålitliga hojar som bara går och går, dessutom kryllar det av kunskap och delar i depåerna :tummenupp
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Lite just det jag är ute efter ;) Vart även inne på att ta ett rejält lån och förverkliga en dröm och köpa mig en Panigale, men kom på det att jag kommer ju inte våga köra den på bana, och gör jag det, hur kul kommer jag ha :gråta

Och dyngbra kör jag verkligen inte :fakta

Jag tackar så mkt för era svar :krama Nu får hösten och vinter vara till min favör så blir det kanske banhoj till våren :banana

Mvh Andreas

Leta gärna efter ett exemplar där det följer med lite extra godis som Öhlins, extra fälgar, reservdelar...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Leta gärna efter ett exemplar där det följer med lite extra godis som Öhlins, extra fälgar, reservdelar...

Ja, man kan komma över sådana exemplar utan att behöva betala så värst mycket extra. :) Lätt värt den extra lilla pengen, imho.
Sedan, när han ändå skaffar banhoj kan han ju kolla så att, om andan senare skulle falla på, går att förse den med MC-ID. :hihi
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Håller med föregående talare, en banhoj är redan "tappad" vilket gör att man inte behöver fega när man kör.
Skulle jag köpa en "ny" fin hoj skulle jag nog inte våga lika mycket i kurvorna när man är ute och leker på inhägnat område.

Jag köpte mig nyligen en väl inkörd gixxer 1000 med godis på som med lite arbete kan besiktigas.
En bra kompromiss för mig då milen på vanlig väg med sporthoj är få för min del och jag inte har behov av att glänsa vid McDonalds på onsdagskvällarna :)
 

Raderad medlem 61114

Guest
Ja jag är medveten om att man ibland kan hitta annonser med massa kul till :) Det ja siktar på att få med så jag slipper köpa själv sen är just öhlins, däckvärmare, laptimer, extrafälgar å kåpor etc :) Jag har inte bråttom, har ju min TL :gnissla
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja jag är medveten om att man ibland kan hitta annonser med massa kul till :) Det ja siktar på att få med så jag slipper köpa själv sen är just öhlins, däckvärmare, laptimer, extrafälgar å kåpor etc :) Jag har inte bråttom, har ju min TL :gnissla

Extrafälgar är definitivt trevligt. :p
Svårt att få tag på sådana till humana priser annars.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Finns ingen tävlingsklass för 750 om den nu inte är sketgammal... :fakta

För du ska väl köra race? :7peta

Får man inte köra Rookie 1000 (och speedster) med en 750? (Kan inte påstå att jag kollat kraven för R1000 så himskanes noga iofs)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Får man inte köra Rookie 1000 (och speedster) med en 750? (Kan inte påstå att jag kollat kraven för R1000 så himskanes noga iofs)

Jo, ska väl få köra rookie och sbk med 750 tror jag, var väl någon som skulle köra sbk för några år sen med en men det gick väl sådär, fattades tydligen lite effekt......
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Gsx 750 !

speedster cup
2014 lanserar svemo den nya roadracingklassen speedster cup.

Den nya klassen speedster cup är i princip öppen för alla motorcyklar över en minimieffekt på bakhjulet på 35 hk. Klassen kommer att köras som supportklass på alla sm-tävlingar 2014 och som klass i några enskilda tävlingar.

Den nya instegsklassen riktar sig till licensierade förare från 16 år som vill testa köra race och göra det under lugna och trygga förhållande. Syftet med speedster cup är att underlätta för fler förare att komma in eller tillbaka till roadracing. Klassen ska ge förare en bra möjlighet att testa och utveckla sina färdigheter.


För unga förare kan speedster cup fungera som en klass mellan junior cup (125cc och 250cc) och rookie cup (600cc och 1000cc). Samtidigt ger klassen äldre förare en möjlighet att prova på racing, eller att komma tillbaka efter uppehåll. Klassen riktar sig också till de som vill köra race med motorcyklar som har mindre effekt. Regelverket för speedster cup kommer att hållas enkelt eftersom klassen är tänkt att vara öppen för så många förare som möjligt.

Både ungdom-, junior- och seniorförare kör i samma race. årslicens gäller. Alternativt kan baslicens kompletterad med tillfällig licens användas. Baslicens och tillfällig licens är endast giltiga på tävlingar inom sverige.

Förare som deltar i klassen erhåller inte uppklassningspoäng till elitförare men blir automatiskt uppflyttad till rookie 600 eller rookie 1000 om den genomsnittliga varvtiden man erhållit under race är inom 110% av genomsnittstiden för rookie 600 eller rookie 100 under två tävlingar samma säsong.

Uppflyttning sker till den klass som passar det maskinmaterial föraren har och kan ske under innevarande säsong.

Reglementet för speedster cup kommer att publiceras inom kort på regler. Redan nu går det bra att välja startnummer via sin profil på svemo-ta.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top