Inget tryck frambromsar

Mickelingon

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2013
Ort
Västerhaninge
Hoj
Caferacers1982 Kawasaki z750, 1980 suzuki 1100
Hej

Innan ni ber mig kolla alla inlägg avseende luftning etc. läs nedan.
Jag har läst "allt" avseende luftning etc. när jag gjort bytet av bromsslangar fram till stålomspunna och det är inte första gången jag gör detta på en hoj.
Men nu får jag inget tryck i bromsarna fram.
Nedanstående har gjorts.
  • Jag har luftat på traditionellt vis med flaska från oken
  • Jag har tryck i huvudbromscylindern om jag tar bort banjobulten och sätter för fingret
  • Jag har sprutat in bromsvätska "bakvägen" från oket
  • Jag har lämnat bromsen intryckt över natten.
  • Jag har luftat vid banjobulten på huvudbromscylindern (då jag inte har någon luftningsnippel där)

Men jag får inget tryck.
Det läcker ingenstans och just nu har jag inga fler förslag.
Någon som har en idé

Micke
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Vad menar du med att du inte får tryck? Är det ingen som helst bromsverkan eller det bara dålig bromsverkan ("svampigt" handtag)?
 

Henke_N

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
Cbr600rr -06
ta loss oken och håll dem högre än bromspumpen och testa att lufta.
du har en luftbubbla fångad nånstans. Jag hade samma problem och löste det på detta vis.
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Sist jag gjorde detta fick jag inte till det föränn jag vred styret åt vänter för att få bromsbehållaren som högsta punkt sen trycka in bromshandtget extremt sakta så evakuerades bubblor får kolven / botten av behållaren, upprepade flera ggr med timmars mellanrum .
 

Vridundret

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2014
Ort
Skövde
Hoj
05-Yamaha MT01 83-GSX750es
Fick ett tips av en MC mek att man ska ha oken lossade och hålla emot kolven med Tex en tving och pumpa upp tryck,sedan håller du bromshandtaget halvvägs in och pressar sen in kolven..detta gör att du får lite mottryck även i huvudcylindern..Tipset kom ursprugnligen från KTM själva
 

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Har du provat att lufta på detta sätt?
Om inte så gör gärna det och återkom med resultatet. :confused:

Fick ett tips av en MC mek att man ska ha oken lossade och hålla emot kolven med Tex en tving och pumpa upp tryck,sedan håller du bromshandtaget halvvägs in och pressar sen in kolven..detta gör att du får lite mottryck även i huvudcylindern..Tipset kom ursprugnligen från KTM själva
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Klart det är luft nånstans.
Jag skulle ta upp hela systemet på arbetsbänken.
Sedan skulle jag ta ett ok, sätta i skruvstycket och tejpa slangen mot ett kvastskaft eller nåt, så slangen pekar rakt uppåt.
En snutt innerslang skulle strappas fast runt bromsslangens ände och användas som tratt. fyll ok och slang. Lätta lite på avluftningsnippeln tills det kommer ren olja där. Dra åt igen.
Gör lika på det andra oket.
Finns en sådan där 1-2-skarv mitt på slangarna (har aldrig fattat varför man uppfann den grejen) så montera ihop okens slangar med denna grenkontakt och även med slangen som går till handtaget.
Fyll upp med innerslangstratten.
Vicka grenkontakten så att luft kan stiga uppåt och olja neråt.
Anslut handtaget/pumpen.

Den enda luft som kan finnas, finns nu i övergången mellan pump och slang.
Vinkla så att ev. luftbubbla kan stiga upp och in i pumpen och sedan bort.
För alltid..
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Att fylla bromsvätska underifrån är väldigt lömskt, jag har varit med om flera bromsok som läcker luft genom gängorna runt nippeln när nippeln är lös. Alltså när man öppnar nippeln och trycker in bromsvätska bakvägen genom hålet i mitten, så får man in mängder med små luftbubblor runt nippeln genom gängorna.

Det kanske kan vara effektivt att bakfylla på det sättet när du har helt toma slangar, men du måste nog vänta en dag för att de små bubblorna skall stiga så att du kan få bort dom med vanlig luftning, från huvudcylindern mot bromsoken alltså :tummenupp
 
Last edited:

Mickelingon

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2013
Ort
Västerhaninge
Hoj
Caferacers1982 Kawasaki z750, 1980 suzuki 1100
Tack för alla förslag och tips! Ska fortsätta ikväll och återkommer.

Återkommer i frågan vad jag menar med inget "tryck". När jag trycker in bromshandtaget får jag helt enkelt inget motstånd what so ever.
Det är luft helt enkelt har jag konstaterat då jag får tryck i cylindern om jag håller för banjoöppningen med fingret och tryck på handtaget. Så det verkar inte "läcka" luft där.

Återkommer som sagt.

Så här ser den ut hittills. Slarvigt av mig och inte bidragit med bygget.gsx1100.jpg

Micke
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Lossa behållarlocket o pumpa ett par gånger med handtaget, håll trycket o dra åt med ett bultband, låt stå över natten. Klart.
Brukar funka.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top