Jag mot diskmaskinen!!

Tottan77

Söker......
Gick med
13 Apr 2013
Ort
Horred
Hoj
Kawa Z900
Igår fick jag börja brottas mot min diskmaskin.
Den diskar inte rent.
Stängde av vattnet. Check!:tummenupp
Kopplade loss allt som gick att koppla loss! Check!:tummenupp
Fick montera ned halva mitt kök för att få diskmaskinen ledig så att säga. Check!:tummenupp
Gjort rent precis allt. Avloppet fungerar som det ska.....tar in vatten, värmer som den ska, släpper ut vattnet igen. Hör att den arbetar som den ska.:tummenupp
MEEEEN fungerar ändå inte. :huvet
Har dock bytt disktabletter för några veckor sedan. Har märkt att maskinen INTE får dessa att lösas upp under disk. Utan de hamnar mitt i maskinen lite geggiga bara.
Kan det vara så att min maskin inte funkar med dessa tabletter? Vet att det låter långsökt men det är det enda jag kan tänka mig att det är nu.
Har du några fler ideer?
Just nu ser mitt kök ut som en byggarbetsplats o det gillar jag inte:gnissla

Just nu står det 1-0 till diskmaskinen......:va:gnissla
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Om det är så att disktabletten inte löser upp sig utan bara hamnar som en geggig klump på botten tror jag inte att det är allt för långsökt att tro att det kanske kan vara orsaken till problemet.
 

Tottan77

Söker......
Gick med
13 Apr 2013
Ort
Horred
Hoj
Kawa Z900
Om det är så att disktabletten inte löser upp sig utan bara hamnar som en geggig klump på botten tror jag inte att det är allt för långsökt att tro att det kanske kan vara orsaken till problemet.

Jo absolut men eftersom disken i maskinen inte alls blir minsta ren så tänkte jag att det kanske var nåt mer. Kör dessutom med Yes disktabletter nu. Har alltid innan haft nån billigare skit o då har det fungerat. Men när man byter till en bättre sort så att säga så blir det pannakaka av allt ihop. Tycker det borde vara tvärt om!:va
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jo absolut men eftersom disken i maskinen inte alls blir minsta ren så tänkte jag att det kanske var nåt mer. Kör dessutom med Yes disktabletter nu. Har alltid innan haft nån billigare skit o då har det fungerat. Men när man byter till en bättre sort så att säga så blir det pannakaka av allt ihop. Tycker det borde vara tvärt om!:va

Prova med det billigare skitet igen då. Om tabletterna inte löser upp sig kan heller inte diskmedlet verka.

Vattnets hårdhet har såklart en stark inverkan på diskverkan och vilket diskpreparat man har. Eventuellt kan du behöva ha tillsatt salt till din diskmaskin för att ditt nya, dyra diskmedel skall fungera. En paket diskmaskinsalt kostar inte många kronor. prova det i första hand, i andra hand byt diskmedel.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har du salt i?
Dyrare typ yes är nästan alltid kompletta, stäng av avhärdningen eller vad det nu heter, saltet alltså.

Nu vet inte jag om det hjälper, har ingen aning om för mycket salt kan sabba balansen men om allt annat funkar och det enda du ändrat är diskmedlet så........
Läs på förpackningen, står där vad det innehåller och hur du ska ställa in maskinen.

Sen, du skriver att allt funkar, roterar spolvingen?
Så den inte bara står och spolar på ett ställe, de blir slitna och hänger sig, viss plast fixar inte diskmedlen idag heller och blir spröda och spricker och nöts ner vid alla rörliga ytor.

Om så kan det vara dags för en ny maskin, min gamla hade kostat en halv ny i reservdelar om jag skulle byta allt när jag hivade den, korghjul, besticklåda, spolvingar och lite annat i plast annars fullt fungerande.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag skulle misstänka att maskinen är på väg att ge upp.
Det räcker ju inte att den kan ta in vatten och släppa ut det. Cirkulationspumpen i den måste också trycka vattnet genom spolvingarna så att disken sköljs ren. Om den pumpen börjar bli sliten så blir trycket för dåligt och då blir inget rent. Om spolvingarna är slitna så dom inte vill snurra så kommer den att spola på ett ställe och då blir några saker rena och resten odiskade.

En juste diskmaskin ska kunna få rent ganska mycket redan utan diskmedel.
Om din tablett inte löses upp så är det troligen något problem med vattencirkulationen. Yes tabletterna löser upp sig ganska fort. Så jag skulle misstänka att cirkulationspumpen är dålig vilket ger att vattnet inte cirkulerar runt. Det ligger bara i botten av maskinen och plaskar och det blir ingen glad av.

Med andra ord. Jag misstänker att din maskin behöver utbyte av delar (antagligen pumpen eller någon ventil) för att funka. Gissningsvis är det såpass dyrt att reparera att det är lika bra att köpa en ny.
 

Tottan77

Söker......
Gick med
13 Apr 2013
Ort
Horred
Hoj
Kawa Z900
Jag skulle misstänka att maskinen är på väg att ge upp.
Det räcker ju inte att den kan ta in vatten och släppa ut det. Cirkulationspumpen i den måste också trycka vattnet genom spolvingarna så att disken sköljs ren. Om den pumpen börjar bli sliten så blir trycket för dåligt och då blir inget rent. Om spolvingarna är slitna så dom inte vill snurra så kommer den att spola på ett ställe och då blir några saker rena och resten odiskade.

En juste diskmaskin ska kunna få rent ganska mycket redan utan diskmedel.
Om din tablett inte löses upp så är det troligen något problem med vattencirkulationen. Yes tabletterna löser upp sig ganska fort. Så jag skulle misstänka att cirkulationspumpen är dålig vilket ger att vattnet inte cirkulerar runt. Det ligger bara i botten av maskinen och plaskar och det blir ingen glad av.

Med andra ord. Jag misstänker att din maskin behöver utbyte av delar (antagligen pumpen eller någon ventil) för att funka. Gissningsvis är det såpass dyrt att reparera att det är lika bra att köpa en ny.

Var rädd för detta. För jag anser precis som du att lite rent borde det bli iaf o tabletten borde ha lösts upp lite mer än vad den har gjort.
Kanske dax att bara lätta på lädret o införskaffa en ny istället.:(
Men å andra sidan har jag fått lära mig att skruva med en diskmaskin:hihi
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det skadar ju aldrig att ha monterat isär och ihop diverse grejor så man vet hur dom fungerar.
Jag var väldigt förtjust i det när jag var yngre. Till min mammas stora förtret då det ibland hände att jag inte fick ihop den där kasettbandspelaren igen efter mig.

Om maskinen har några år på nacken så kan det vara en bra idé i alla fall att byta ut den. En nyare maskin är både avsevärt tystare och diskar renare med mindre vattenåtgång än en som är några år gammal. Sen kanske det inte går att räkna hem hela bytet på det sättet men i alla fall.

En diskmaskinstablett ska ju lösas upp bara av att man lägger den i vatten så om den inte löses upp i maskinen är det något generalknas.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Du kanske har för mycket "gek" i spridararmarna, eller vad man nu kallar dem. Ibland funkar det enkla. En sån där rengöringstablett kostar väl en 60-80 spänn. Gjort förnämlig nytta och gett nytt liv åt ett par maskiner jag känner till iaf.

För disken användes en halv tablett biltemas maskindisk och det blev rent. Nu är det jag som är diskmaskin. Bästa resultat jag sett ever.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du kanske har för mycket "gek" i spridararmarna, eller vad man nu kallar dem. Ibland funkar det enkla. En sån där rengöringstablett kostar väl en 60-80 spänn. Gjort förnämlig nytta och gett nytt liv åt ett par maskiner jag känner till iaf.

För disken användes en halv tablett biltemas maskindisk och det blev rent. Nu är det jag som är diskmaskin. Bästa resultat jag sett ever.

Det kan ju iofs vara en idé. Men om det är igensatt där så borde det ha blivit långsamt sämre med tiden. Det kan iofs vara så att det suttit skit någonstans som lossnat och följt med tills det fastnat i spolarmarna.

En rengöringstablett (eller flaska) är inte någon dyr grej att testa med så det kan vara värt det.
Eventuellt kan man testa att hälla i lite avloppsrens och köra ett program. Dock ska man vara extremt noga med att kontrollera så att den faktiskt lyckats skölja ur allt innan man är där och grejar sedan. Avloppsrens är i stort sett kaustiksoda vilket om man får det i ögonen är rätt dåligt. Om jag inte missminner mig så har man ca 5-10 sekunder på sig att börja skölja ögonen om man får stänk där. I annat fall riskerar man bestående ögonskador.

Dock är avsloppsrens överdjävligt bra på att rensa. Är det fetthaltiga grejor som sitter så förtvålas det.
Det ska heller inte vara någon större fara för maskinen att köra det då den är avsedd att köra rätt basiska grejor. Maskindiskmedel ger ofta ett pH en bit över 10 i brukslösning.
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Hade liknande problem när jag flyttade in i nuvarande hus , bytte maskin till ny utan att det hjälpte :huvet
Visade sig att miffona som bott innan inte öppnat påsticket till avloppet tillräckligt och det hade samlats skit där .
Efter att ha öppnat som tillverkaren tänkt sig hade nog även den gamla fungerat .
Maskinen bröt helt enkelt programmet pga mottryck i plaströret och diskade inte färdigt .

M
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
När min förra diskmaskin slutade värma vattnet så blev det samma symptom.
Tabletten löstes inte upp ordentligt och disken blev inte ren.

Kändes både på utsidan av maskinen och om man öppnade den när den PRECIS blivit klar att den inte värmt vattnet.

Bara skaffa ny.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
För dom som är för snåla för att köra en diskmaskinsrengöring med jämna mellanrum INNAN maskinen börjar klegga igen kan jag tipsa om att lite citronsyra gör jobbet till en bråkdel av priset.

Å andra sidan är min maskin som nyrengjord efter varje disk nu när jag råkade få tag på Yes platinum tokbilligt. Det är så fritt från fett att hjulen på korgarna börjat gnissla lite och silen behöver inte tas isär alls lika ofta.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Du kanske har för mycket "gek" i spridararmarna, eller vad man nu kallar dem. Ibland funkar det enkla. En sån där rengöringstablett kostar väl en 60-80 spänn. Gjort förnämlig nytta och gett nytt liv åt ett par maskiner jag känner till iaf.

För disken användes en halv tablett biltemas maskindisk och det blev rent. Nu är det jag som är diskmaskin. Bästa resultat jag sett ever.
Precis detta gjorde att jag fick pensionera vår gamla maskin. Fast när skiten byggt på sig för mycket hjälper inga rengöringstabletter. Sådana ska användas regelbundet (typ var 6e månad) för att vara mest effektiva. Speciellt spridararmar av plast verkar extra känsliga. Skiten sitter som betong då..
 

Tottan77

Söker......
Gick med
13 Apr 2013
Ort
Horred
Hoj
Kawa Z900
Köpt alla jävla möjliga rengörningsaker nu! Maskiner får gå ett tag nu....funkar inte detta så är det bye bye diskmasin:huvet
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top