KTM 520 hjulaxel storlek/Passar motardhjulen?

jakob96

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Visby
Hoj
KTM 250 EXC Racing -04
Hej, Jag ber om ursäkt om jag är i helt fel avdelning, jag är ny här. Det jag funderade på var hur stora hjulaxlarna är på en KTM 520 från 02. Tanken är att köpa en hoj och sätta på motardfälgar, hur breda däck kan man få på? jag vill inte köpa ett par fälgar med däck som jag sen inte kan få dit :)
Hoppas någon här har bra svar så jag kan känna mig säker när jag väl köper en hoj så jag inte står med fälgar jag inte får på :)

Mvh Jakob
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag åker EXC450 -03 med både enduro- och motardhjul.
När jag spräckte mothållet på min bakaxel lånade jag Polarns 520-bakaxel från en något nyare årsmodell. 2004 eller 2005 skulle jag tippa han har.

Bak:
Samma axel och bromsskivediameter. Bara att bulta på.
160/60R17
Hjulet måste sitta ganska långt bak i svingen, annars tar däcket i pga bredden.

Fram:
Samma axel men större bromsskiva.
Antingen har man en större skiva med originalegenskaper och flyttar ut oket med en adapter, ska finnas som originaltillbehör eller så har hjulet rejälare skiva som är tjockare. Kräver ett annat ok som då brukar passa direkt i gaffelbenet. Mitt sådant ok har fyra kolvar och jag föredrar det alla dagar i veckan då man får ta i för kung och fosterland med originaloket när det går lite fortare.

Jag har köpt en extra bromspump så jag har ett färdigluftat kit hela vägen från styret ner till hjulet så det går svinfort att skifta. Kör du gatreggat och ska besiktiga med 21-tumshjul så råder jag dig att även skaffa en extra hastighetsmätarkabel för den är inte så snygg när man flyttat den några gånger. Den sitter i oket.
Hjuldiametern går att ändra i mätaren, antingen via en extra knappsats eller med en blanktråd och lite trix jag har på en fusklapp i garaget.

För att få lite snits sätter jag på en framskärm från en 80cc KTM ihop med motardhjulen.
Jag har också en separat kedja och framdrev men har slutat byta framdrevet på senare år eftersom det är kuligare med bra ryck än lite högre toppfart.

Hoppas detta gett lite mer känsla för hur man kan göra. När man samlat på sig rätt dublettgrejor går det ganska fort att skifta och den är riktigt kul på gata så länge det svänger. Motorvägen är en plåga.
 
Last edited:

jakob96

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Visby
Hoj
KTM 250 EXC Racing -04
Jag åker EXC450 -03 med både enduro- och motardhjul.
När jag spräckte mothållet på min bakaxel lånade jag Polarns 520-bakaxel från en något nyare årsmodell. 2004 eller 2005 skulle jag tippa han har.

Bak:
Samma axel och bromsskivediameter. Bara att bulta på.
160/60R17
Hjulet måste sitta ganska långt bak i svingen, annars tar däcket i pga bredden.

Fram:
Samma axel men större bromsskiva.
Antingen har man en större skiva med originalegenskaper och flyttar ut oket med en adapter, ska finnas som originaltillbehör eller så har hjulet rejälare skiva som är tjockare. Kräver ett annat ok som då brukar passa direkt i gaffelbenet. Mitt sådant ok har fyra kolvar och jag föredrar det alla dagar i veckan då man får ta i för kung och fosterland med originaloket när det går lite fortare.

Jag har köpt en extra bromspump så jag har ett färdigluftat kit hela vägen från styret ner till hjulet så det går svinfort att skifta. Kör du gatreggat och ska besiktiga med 21-tumshjul så råder jag dig att även skaffa en extra hastighetsmätarkabel för den är inte så snygg när man flyttat den några gånger. Den sitter i oket.
Hjuldiametern går att ändra i mätaren, antingen via en extra knappsats eller med en blanktråd och lite trix jag har på en fusklapp i garaget.

För att få lite snits sätter jag på en framskärm från en 80cc KTM ihop med motardhjulen.
Jag har också en separat kedja och framdrev men har slutat byta framdrevet på senare år eftersom det är kuligare med bra ryck än lite högre toppfart.

Hoppas detta gett lite mer känsla för hur man kan göra. När man samlat på sig rätt dublettgrejor går det ganska fort att skifta och den är riktigt kul på gata så länge det svänger. Motorvägen är en plåga.

Tackar för utförligt svar, det uppskattas. Dock kommer jag nog köpa så lite som möjligt att börja med men bygger säkert på mig dubbla uppsättningar med allt som behövs med tiden.

På fälgarna jag tänkt köpa står det "Bakhjulet passar ktm från 2004 och framåt 20mm axel.
Fram fälgen har en 16mm axel och bör vara från de äldre Husaberg. Det går att göra distanser för att passa ktm 26mm (2004 och framåt)."
Men det är samma axel storlek på "alla" ktm bak(årsmodell)? Finns distanser att köpa eller måste man göra den själv? Angående besiktning, ska man besiktiga med enduro hjulen eller motard hjulen? eller beror det på hur den är reggad?

Jag bor på Gotland så svängiga vägar finns det gott om. Men motorvägen tar man väl på bakhjulet eller? :tungan :hihi
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det är 20mm axel både fram och bak på 520.Bak passar "alla" hjul och fram får du göra nya distanser om du ska dit med nyare hjul då det är 26mm axel från -03 och framåt.16mm låter som en felmätning.
 

jakob96

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Visby
Hoj
KTM 250 EXC Racing -04
Det är 20mm axel både fram och bak på 520.Bak passar "alla" hjul och fram får du göra nya distanser om du ska dit med nyare hjul då det är 26mm axel från -03 och framåt.16mm låter som en felmätning.

Okej, så distanser behövs. Passar fälgen rakt i eller behöver man brickor/distanser på bredden med?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top