Funderingar kring bostadsrätt

Snowman89

Guest
Funderar lite på att köpa en lägenhet istället för att hyra.
Jag har dock enbart hyrt lägenhet tidigare så jag är helt grön när det gäller att äga sin lägenhet.

Lägenheten jag tittar på är i behov av renovering ganska snart då inget större är gjort sedan huset byggdes på 60-talet.
Men vad händer ifall man börjar riva och upptäcker vattenskador i kök eller badrum?
Vart går gränsen mellan mitt ansvar och föreningens?
Finns det några försäkringar som gäller när man köper lägenhet såhär?
Frågeställningen ang försäkring är lika som ovan, om man börjar riva och inser att det är fuktskadat här och där.
Eller är det så enkelt att man helt enkelt får stå sitt kast och betala allt själv då man köpt lägenheten?

Lägenheten jag kikar på säljs genom en av de större mäklarfirmorna.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Bara en sakupplysning: Det finns i princip inga ägarlägenheter i Sverige utan du köper ett klubbmedlemskap i en förening du har ihop med dina grannar.
 

Snowman89

Guest
Bara en sakupplysning: Det finns i princip inga ägarlägenheter i Sverige utan du köper ett klubbmedlemskap i en förening du har ihop med dina grannar.

Jo jag är medveten om det.
Dock så trodde jag man fortfarande ansåg att man "köpte" insidan av lägenheten samt ett medlemskap i föreningen.
Medans föreningen ägde huset som lägenheten fanns i.
 

Bernando

Medlem
Gick med
8 Aug 2014
Ort
Vasastan
Hoj
-03, Yamaha, YZF-R6
Du köper ett medlemskap med tillhörande nyttjanderätt av en specifik lägenhet samt skyldighet att underhålla densamma..

Men, för att återgå till frågeställningen, så är det där med gränsen mellan ditt och föreningens ansvar en relativt komplicerad historia när man börjar grotta ner sig i detaljerna. Men generellt sett har du ansvar för tätskikt och rör fram till tätskiktet. Om du upptäcker att tätskiktet är dåligt och inte gör något åt det blir du ansvarig för skador på fastigheten. Samma om du renoverar och sätter in nytt tätskikt som blir dåligt gjort och orsakar skador. Din undersökningsplikt begränsar sig till att du får skylla dig själv om du behöver byta tätskikt om du kunde anat att det var dåligt. Men du övertar inte ansvaret för förra ägarens försummelse, dvs köper du en lägenhet med dåligt tätskikt som orsakat skador på fastigheten och genast(!) åtgärdar detta får du betala för nytt tätskikt och föreningen får kräva skadestånd av förra ägaren.

Problemet är väl mest att alla föreningar inte är medvetna om detta utan kan börja tjafsa med dig istället. Sen att du får rätt i domstol är ju en sak, men vägen dit kan vara nog så jobbig. Hade jag köpt renoveringsobjekt hade jag pratat med styrelsen först och sett till att de är med på vad som gäller. :fakta
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Som sagt, du äger ingenting av lägenheten, bara ett medlemskap i föreningen(andelstals kallas det), som tack för det får dy nyttjanderätt till "din" lägenhet" med ett underhållsansvar, kök, tapet, golv, tak.
Råder dig att skaffa en bostadsrättsförsäkring, inte samma som hemförsäkring. Brf-försäkringen täcker skador som du eventuellt orsakar på fastigheten i samband med vattenskada t.ex. Denna försäkringen kan i vissa fall finnas redan då vissa föreningar bekostar denna för sina medlemmar, kolla med föreningen/styrelsen.
Du skrev att inga större renoveringar är gjord sedan 60-talet. I lägenheten eller fastigheten? Är fastigheten/föreningen dåligt underhållen kanske det inom kort kommer större renoveringar(tak, dränering, stammar) som kostar en hel del och eventuellt leder till högre avgifter. Kolla i årsredovisningen hur ekonomin ser ut samt kolla om det finns en underhållsplan, vissa föreningar kan visa den för eventuella nya köpare.

Är det en privat förening eller är den ansluten till ex HSB?

Finns forum för brf-ägare på http://www.hotpot.se där du kan få råd och tips.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vad som är ditt ansvar och vad som är föreningens ansvar är en lite knivig fråga som får lite varierande svar. Men generellt så är den som har bostadsrätten ansvarig för sin lägenhet. Gränsen går typiskt vid väggen. Eller en cm in i väggen. Typ att du är ansvarig för gipsskivan på väggen men föreningen är ansvarig för rören som går i väggen.
Är det en gammal fastighet så kan det vara en idé att ta dit en besiktningsman om du inte själv kan bedöma eventuell risk för vattenskador och annat.

Om den tidigare ägaren av andelen har orsakat skador på fastigheten pga försumlighet så är det inte något som du egentligen ska stå för. Då pratar jag om skador på delar som föreningen ansvarar för. Om du orsakar sådana skador så får du givetvis stå för en del.

Det finns också försäkringar som man kan teckna som täcker upp sådana risker. Kolla upp möjligheten för en sådan med mäklaren. Det kanske är en onödig utgift men å andra sidan så är det nog ganska bra att ha om man skulle hitta något som är dyrt att fixa.
 

Snowman89

Guest
Som sagt, du äger ingenting av lägenheten, bara ett medlemskap i föreningen(andelstals kallas det), som tack för det får dy nyttjanderätt till "din" lägenhet" med ett underhållsansvar, kök, tapet, golv, tak.
Råder dig att skaffa en bostadsrättsförsäkring, inte samma som hemförsäkring. Brf-försäkringen täcker skador som du eventuellt orsakar på fastigheten i samband med vattenskada t.ex. Denna försäkringen kan i vissa fall finnas redan då vissa föreningar bekostar denna för sina medlemmar, kolla med föreningen/styrelsen.
Du skrev att inga större renoveringar är gjord sedan 60-talet. I lägenheten eller fastigheten? Är fastigheten/föreningen dåligt underhållen kanske det inom kort kommer större renoveringar(tak, dränering, stammar) som kostar en hel del och eventuellt leder till högre avgifter. Kolla i årsredovisningen hur ekonomin ser ut samt kolla om det finns en underhållsplan, vissa föreningar kan visa den för eventuella nya köpare.

Är det en privat förening eller är den ansluten till ex HSB?

Finns forum för brf-ägare på http://www.hotpot.se där du kan få råd och tips.

Föreningen och byggnaden är i det stora hela mycket välskött och underhållen.
Dock är just denna lägenhet inte i det bästa skicket innuti.
Både kök och badrum är antagligen rejält gamla.
Tak, fönster, el är gjort samt även relining.

Tanken var att renovera köket eller badrummet direkt innan inflytt egentligen.
Men för att veta vad jag vill sätta som högsta bud lär jag veta ungefär vad det kan kosta att renovera, vilket då tog mig till ansvarsfrågan.
Just för vad skulle hända om man börjar riva i badrummet och de inser att det har blivit fuktskador lite här och där?
Samma gäller givetvis i köket.
 

:Jonas

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Ort
Solna
Hoj
'16 Tuono V4R Factory
Föreningen och byggnaden är i det stora hela mycket välskött och underhållen.
Dock är just denna lägenhet inte i det bästa skicket innuti.
Både kök och badrum är antagligen rejält gamla.
Tak, fönster, el är gjort samt även relining.

Tanken var att renovera köket eller badrummet direkt innan inflytt egentligen.
Men för att veta vad jag vill sätta som högsta bud lär jag veta ungefär vad det kan kosta att renovera, vilket då tog mig till ansvarsfrågan.
Just för vad skulle hända om man börjar riva i badrummet och de inser att det har blivit fuktskador lite här och där?
Samma gäller givetvis i köket.

Om du ändå har rivit ut allting så är ju kostnaden inte så speciellt mycket större. Då ställer du dit en torkfläkt under en period (vilket kan vara jobbigt förvisso) och sedan bygger du klart när det är torrt och ser då till att det är tätt och fint. Samma procedur oavsett om det är torrt eller inte, bara att det är längre väntan om det är blött någonstans.

En stoor vattenläcka som gått ned till grannar utan att märkas håller jag som väldigt osannolikt.

Håll koll på stambytet, funderar föreningen på att göra ett sådant inom dom närmsta åren kan det vara trist att precis ha renoverat badrummet för stora mängder pengar. Då kan man ibland byta sin del av stammen redan vid renovering så att man slipper riva upp allt igen.

Men framförallt, se till att bli ägare i en bostadsrättsförening .. så mycket roligare när man lägger pengar till sig själv är till en hyresvärd :fakta
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En sak som förekommer i en del föreningar är "Någon annas problem"-inställningen... Till exempel att om man har att välja på att sänka värmen i lägenheterna eller höja avgifterna så väljs ingen av valen, eftersom att man varken vill ha högre avgift eller kallare. Det är ett problem som "någon annan" får lösa.
Men har föreningen ordnad ekonomi så bör det inte vara en sjukdom som drabbat den, då det brukar förstöra ekonomin rätt grundligt till slut.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jo jag är medveten om det.
Dock så trodde jag man fortfarande ansåg att man "köpte" insidan av lägenheten samt ett medlemskap i föreningen.
Medans föreningen ägde huset som lägenheten fanns i.

Nu är det ju extremt ovanligt men det går faktiskt att bli vräkt från en lägenhet som man "äger". Dessutom så beror ju föreningens ekonomi på styrelsens, d.v.s. dina grannars, ekonomiska kompetens vilket kan vara värt att tänka på. Har föreningen skulder så har du skulder, inte bara de du har till banken för att köpa klubbmedlemsskapet.

Köp du en bostadsrätt men det finns mycket att ta reda på och det är ju faktiskt det du håller på med :tummenupp
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Befogade frågor, men trots mer eller mindre kloka svar ovan har det mest uppenbara missats.

Ta dit en besiktning så får du fuktmätning osv på protokoll.

Notera dock att 99% av alla besiktningar ger "risk" etc. för fukt, det har blivit lite av praxis av besiktningsmännen att skriva så för att gardera sig mot ansvar i efterhand. Och ett badrum helt fritt från fukt vore ju jävligt märkligt, right ;)

Däremot har de mätinstrument som kan visa om det är stora avvikelser på vissa ytor eller om värdena sticker i höjden alldeles.

Tänker du som du skriver ändå renovera själv så är du aldrig ansvarig för den del av fastigheten som tillhör fastigheten, det kravet går som ovan beskrivet till föregående ägare. Den processen stannar också ofta hos föreningens försäkringsbolag om det var länge sen renovering gjordes sist.

Problematiken med ovan är att försäkringar och alla krav definieras som "enligt gällande byggnorm vid renoveringstillfället". Låt oss vara överens om att vi (branschen/dem alltså) vet mer om fukt och ytskikt idag än på 60-talet. ;)

Köp, det är oftast en bra affär. Räkna med att du ska klara av en stabil ränta på iaf 6% bara, alltför många som kköper på glädjekalkyler nu vilket ibland drar iväg budgivningarna. Låt mao inte andras dumhet smitta av sig!

(Exet är mäklare, har massvis med skräckexempel på sånt ;) )

Lycka till!
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
När jag köpte min lägenhet så var det ganska nytt det här med bostadsrättstillägg (tror jag de kalla det) och hemförsäkringsbolaget jag haft sedan BB var inte sena med att informera om detta. Vattenskador är väl den större farhågan och om ex. ett rör går i lägenheten så går det på din försäkring och inte föreningens som det, kanske, gjorde förr och därav behöver du specifik försäkring för bostadsrätt. Andra otippade saker kan naturligtvis hända, diskmaskin leker sprinkler m.m..

När du köper har du naturligtvis någon form av undersökningsplikt och en besiktning är naturligtvis en god idé, däremot kan det skilja våldsamt mkt. i vad olika firmor faktiskt står för/kontrollerar. Det kan dock vara lärorikt att vara med för bara det är rätt gubbe/kärring så kan man få många goda råd om allt o ingenting och de har ofta sett det mesta. Försäljaren kan även teckna ngn. form "dolda fel"-försäkring, risken med detta är att det kan vara ngn. form av riskkapitalbolag som står för dessa försäkringar vilka kan vara halvknixiga att göra med, krav på flera oberoende offerter o.s.v..

En hyresrätt är dock för det mesta det sämre alt. = bara pengar ut och vill man ha det drägligt så är det inget man får tillbaka i slutändan även om det inte heller är en garanti i bostadsrätt men det finns åtminstone en chans =)

Jag prioritera läget, stabil förening, låg avgift och garage, då var avgiften strax under 2000:- för mina 50kvm och nu 7-8 år senare 2200:- någonting trots stamrenovering och med 100/100-lina i lägenheten = när de omförhandla bredbandet blev det så billigt att de la det på avgiften istället.

Är man orolig för sin lägenhet kan man läsa denna tråd så kommer det nog inte kännas så tokigt sedan, inloggning krävs för att se bilderna och det är det naturligtvis ingen som kommer erkänna här men bra underhållning är det i vilket fall. Bilderna kommer fr.o.m. sida två:

http://www.zatzy.com/forum/showthre...rman-som-ska-besiktiga-v%E5ra-bostadsr%E4tter
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top