Elabonnemang stuga - knepigt fall!

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Har en liten fundering angående ett elabonnemang i morsans stuga.

Morsan och hennes sambo äger en sommarstuga som står på arrendetomt.
På deras tomt finns en brunn som delas av 6 stugor + bonden som äger marken.
Vattenpumpen drivs av el från morsans stug-el.

Det har inte varit något problem tidigare, hennes sambo har gått runt och inkasserat lite el-pengar för att dom andra använt vattnet (pumpen).

Nu gick sambon och dog hux-flux och morsan har ingen lust att gå runt och hämta pengar.

Problem nr1 är ju att på något vettigt sätt ta reda på allas verkliga elförbrukning, alltså den el som pumpen drar när någon i dom 6 stugorna + bonden använder vattnet.
Bonden använder vattnet till en camping, kiosk och att vattna sina kossor så han är ju den som använder vattnet (pumpen) mest.

En fundering jag har är att sätta vattenmätare på varje slang till respektive stuga.
Sen får man mäta hur mycket el pumpen tar för att tex pumpa 1kubik vatten och på det viset få en rättvis fördelning av strömförbrukningen.

Finns det något bättre sätt?

Problem nr2, kan man ta bort vattenpumpens el från morsans el-abonnemang och sätta den på ett eget abonnemang?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Sätt en elmätare på pumpen och se vad det är för pengar det handlar om. Låt bonden betala hälften och resten dela på andra halvan eller nåt annat som känns rimligt. Kan ju inte vara mycket pengar det handlar om?
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Känns som att en kossa kan surpla i sig en hel del vatten, bonden torde således vara den största konsumenten. Men hur många KW el förbrukar stugan totalt under året, är det ens värt att hålla på att meka med?
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Där jag bor så är vi 4 fastigheter på samma brunn. Vi har ett eget el-abbonemang på pumpem. En gång om året delas förbrukning och abb på 4 rakt av. ca 1500:-/st.
Förut när det var sommarboende i en del hus så delade vi upp räkningen så att permanentboende betalade en större andel av förbrukningen, men abbonemangskostnaden delades fortfarande lika.

I vårat fall är abbonemangskostnaden större än förbrukningskostnad.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Vattenmätare kostar väl lite eller?

Finns det samfällighet på pumpen? Det borde det finnas, det kan ju bli kostnader när/om den behöver borras om t ex.

Finns samfällighet finns väl redan en fördelning av kostnaderna. Här skall elförbrukningen med. Sätt elmätare på pumpen som föreslagits, sedan blir samfälligheten skyldig summan.

Finns inte samfällighet bör den kanske bildas?
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Tack för era svar!

Det löste sig rätt hyffsat.
Jag träffade bonden i dag och det finns en elmätare som är bara för pumpen.
Dom räknade så att 1kw x 1,5 för att det ska täcka nätavgift + el.
Har inte kollat upp vad dom betalar för strömmen eller nätavgiften dock.
All el som pumpen förbrukar räknar bonden av från arrendet.
Bonden står även för pump och underhåll av den så det var inte mycket att bråka om tycker jag.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Tack för era svar!

Det löste sig rätt hyffsat.
Jag träffade bonden i dag och det finns en elmätare som är bara för pumpen.
Dom räknade så att 1kw x 1,5 för att det ska täcka nätavgift + el.
Har inte kollat upp vad dom betalar för strömmen eller nätavgiften dock.
All el som pumpen förbrukar räknar bonden av från arrendet.
Bonden står även för pump och underhåll av den så det var inte mycket att bråka om tycker jag.

Bra att det löste sig.
Just det där sista med service och underhåll var det första som poppa upp i min skalle.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top