Däcksfråga från nybörjare

Krocke73

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Värmdö
Hoj
Race preppad Gixxer K7
På ons och tors nästa vecka är det dax för banåka igen :yoparty
Det blir 4:e och 5:e (tidigare SMC steg1,2 samt Mojjas dag i okt 2013) heldagen på Gelleråsen.

Jag har tänkt försöka mig på slicks då jag har ett par som följde med hojen när jag köpte den. Det står "Bridgestone Battlax Racing" endast, ej följt av nån beteckning typ "V01". De är aldrig körda på. Hårdheten är "YDC" alltså "Super Soft" enligt Bridgestone. Nu till mina frågor...

Har jag ett tillräckligt högt tempo för dessa däck, (varvet strax under 1:20) och håller de 2 hela bandagar?

Hojen jag kör är en Superbike preppad Gixxer 1000 K7. Kommer köra i snabb grupp och vill försöka komma ner mot 1:15 - 1:12. Känner att jag har det i inom räckhåll :tummenupp:tungan

Tacksam för svar, då jag behöver få tag i ett par värmare (billigt/låna) innan tis.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Jag tror inte du kommer ha några problem att hålla värmen i däcken. Har du kört runt 1:20 med gatdäck så kommer bara vetskap om att du kör på ett par slicks göra dig ett par sekunder snabbare :)
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Åkte strax över 1:20 sist i April tror jag och det var licenskursen, första gången på Gälleråsen, första gången på bana och pisskallt hela dagen. Ha värmarna på så är det inga problem :tummenupp

Vi syns där förresten! Har en vit K5 med gula fälgar och vi siktar på samma mål så får väl försöka se vem som kommer dit först :hihi
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har extravärmare du kan låna, är bara där på onsdagen då om jag inte köper en dag till då men vi löser det på något sätt.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Mycket tveksamt om ett par supersoft kommer räcka två dagar, speciellt som du inte kommer kunna hålla optimal värme i dem med den farten. Men klart du ska använda dem, bara vetskapen gör ju att det går ett par sekunder fortare som Achtung! skrev. Se till att kolla lufttrycket direkt när du kommer in efter passet bara, ifall de blivit varmare eller kallare under passet, speciellt bak är känsligt ifall du inte vill riva sönder dem på en förmiddag.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top