Lägga klinkers

Smagatusk

Guest
Kacklet är redan beställt. Dock lyckas jag inte att få strippmaskinen att skära snyggt. Usel teknik eller grönjävligt lim?

Jag la klinker i hall och kök 2012 där en gammal korkmatta legat. Limmet var snudd på omöjligt att få bort med mattstrippen så jag valde att köpa en lite dyrare variant av primer och det funkade kanon. Kommer dock inte ihåg vad den heter, men jag köpte den i en yrkesbutik så att det finns att få tag i är säkert.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Poblemet är att strippern har svårt att lätta på mattan och vill gräva ner sig i betongen. Det funkade hyfsat när kompisen drog i mattan och jag grottade in maskinen. Då skar den bort limmet helt också.
Jag tror att jag provar lägga själv med några kompisar. Det är en liten lägenhet som jag bor i samtidigt så det blir att lägga i etapper. Kan man foga klart ett stycke innan man börjar på nästa del?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
En sak man kan tänka på är att om mattan sitter bra så kan man utan problem lägga klinker på den. Man gör rent den med T-röd, lägger på rätt häftprimer och sen bara kör på. Fix fäster på i stort sett allt men är man osäker så anförskaffar man speciellt fix till just plastmatta, till exempel Ardex X77. Och med fix så menar jag inte sånt skit som man köper på Bauhaus för 150:-/säcken för det duger inte till annat än utfyllnad vid hålreparation typ.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
En sak man kan tänka på är att om mattan sitter bra så kan man utan problem lägga klinker på den. Man gör rent den med T-röd, lägger på rätt häftprimer och sen bara kör på. Fix fäster på i stort sett allt men är man osäker så anförskaffar man speciellt fix till just plastmatta, till exempel Ardex X77. Och med fix så menar jag inte sånt skit som man köper på Bauhaus för 150:-/säcken för det duger inte till annat än utfyllnad vid hålreparation typ.

Fan att du inte hann in i tråden tidigare, nu fick jag till skärningen med maskinen och har väl hunnit 1/4 ungefär :hihi
Jag får fortsätta med mattskalandet helt enkelt. Dock inte efter 16.00 i min förening visade det sig, borgarbrackor :gnissla
 

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 900RR -98
En kompis la klinkers för första gången.
Han hade inte kollat upp hur man skulle göra innan han började, utan körde mer på känn.
Började lägga plattorna längs väggarna och arbetade sig inåt.
Det blev spännande när han kom in till mitten av rummet kan jag ju säga! :)
Att han inte pallade göra om när han insåg sitt misstag förtäljer inte historien...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Poblemet är att strippern har svårt att lätta på mattan och vill gräva ner sig i betongen. Det funkade hyfsat när kompisen drog i mattan och jag grottade in maskinen. Då skar den bort limmet helt också.
Jag tror att jag provar lägga själv med några kompisar. Det är en liten lägenhet som jag bor i samtidigt så det blir att lägga i etapper. Kan man foga klart ett stycke innan man börjar på nästa del?

Jag har gjort det där själv. Satte ett ganska knepigt badrum i en gammal kåk utan räta vinklar.
Idag skulle jag, utan att tveka, ta in polacker. De kan sin sak och de är snabba.

I ett badrum skulle jag nog dock tänka mig för två gånger innan jag tog in svart arbetskraft (inga garantier etc).
Men för ett vanligt "plant" golv så är det värt det, för det är ett jävla slabbande och slit att sätta kakel om man inte har rutin.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Poblemet är att strippern har svårt att lätta på mattan och vill gräva ner sig i betongen. Det funkade hyfsat när kompisen drog i mattan och jag grottade in maskinen. Då skar den bort limmet helt också.
Jag tror att jag provar lägga själv med några kompisar. Det är en liten lägenhet som jag bor i samtidigt så det blir att lägga i etapper. Kan man foga klart ett stycke innan man börjar på nästa del?

Det går att foga i etapper också men det är inget jag rekommenderar då det kan bli synligt om man inte är noga som fan. Att lägga klinkers på plant golv utan massa konstiga vinklar och ett överjävligt klinker är en barnlek så det fixar du garanterat.
Innan du börjar så kontrollera väggarnas rakhet, slå ut en rak linje där du ska börja, förslagsvis inte med hela plattor mot en vägg om du inte har tur att det går ihop sig på andra sidan rummet. Genom att mäta 60-80-100 (pytagoras) så får du enkelt ut en rät linje att gå efter. Och jag brukar blanda lite lösare när det är golv då man inte behöver hänget i fixet och det blir lättare att kasta ut många plattor på en gång och justera ihop dem.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Det är en lite knepig yta med burspråk och en massa rundade hörnor på de fasta skåpen men jag tänkte lägga ut plattorna i etapper först för att se hur det blir.
Det tar tid men gör nog att det blir bra till slut. Jag får lov att chansa med fogningen och ta den i etapper. Jag kan ta nästan allt på en gång men en liten yta blir att göra senare.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Det är en lite knepig yta med burspråk och en massa rundade hörnor på de fasta skåpen men jag tänkte lägga ut plattorna i etapper först för att se hur det blir.
Det tar tid men gör nog att det blir bra till slut. Jag får lov att chansa med fogningen och ta den i etapper. Jag kan ta nästan allt på en gång men en liten yta blir att göra senare.

Det är väl bara att ta ett rum i taget. :)
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Shit vilken dålig bild. Jag var trött när jag fotade.
Det ligger alltså ett lager spackel på betongsulan. Överallt är det mörkt i färgen och förhållandevis hårt. Detta är ett område som är ljusare och betydligt mer poröst. Jag var inne på att det kanske runnit in vatten där någon gång.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Njae, betong tål ganska mycket vatten. Det är först när det fryser som det blir spännande.
Antingen misstag vid gjutning eller så har man lagt en spackelsats där för att få till nivåerna. Troligtvis det sistnämnda då det är viktigt med jämnt golv när man ska lägga matta.
Sitter det löst så måste du åtgärda det, inte annars.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Hur lagar man smågropar i putsen på bästa sätt och hur fäster jag upp det tidigare nämnde smålösa?

Nu kom det förslag på att lägga in någon sorts stegljuddämpning. Det kan ju vara klokt mtp att det blir klinker direkt på betongen annars. Det kan nog min granne under ha synpunkter på över tid :)
Är det någon som provat lägga in slikt och kan rekommendera någon sort.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Nu, lååångt senare har alla grejor för arbetet kommit.
Ljuddämpningsmattan man lägger imellan betong och klinker är en 3mm tjock gummimatta. Man fäster den mot betongen med samma fix som man har till klinkern senare.
När jag lade in den så tabbade jag mig och fick det lite bubbligt. Inga jättebubblor men det är knöligt. Måste jag riva upp allt igen eller finns det ngt knep som kan rädda situationen?
Till saken hör att klinkerplattorna är 600x150 breda så jag anar att det är rivning som gäller :gnissla

Edit:
Finns det ngn supermaskin som enkelt tar bort gammal fix?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Vem lurade på dig en sådan matta? Klinkers ligger bäst direkt mot betong, det blir inget att ljuddämpa heller om du inte misslyckas med fixet något kopiöst.
600x150 är ett otrevligt mått att lägga då det ställer höga krav på underlaget, ja. Nästan så att flytfix skulle vara att föredra med den längden.
Supermaskinen heter Flex, sliprondell med diamantklinga, heltäckande borstsidor och kopplad till dammsugare.
Finns större varianter också, typ som glättare, men kostar skjortan att både hyra och köra då de tar betalt per mm av klingan som slits. Ny klinga kostar i runda slängar 10 000:-...
Då skulle jag hellre åka och köpa ett gäng säckar flytspackel, självutjämnande och flyta någon/några millimeter istället.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Vem lurade på dig en sådan matta? Klinkers ligger bäst direkt mot betong, det blir inget att ljuddämpa heller om du inte misslyckas med fixet något kopiöst.
600x150 är ett otrevligt mått att lägga då det ställer höga krav på underlaget, ja. Nästan så att flytfix skulle vara att föredra med den längden.
Supermaskinen heter Flex, sliprondell med diamantklinga, heltäckande borstsidor och kopplad till dammsugare.
Finns större varianter också, typ som glättare, men kostar skjortan att både hyra och köra då de tar betalt per mm av klingan som slits. Ny klinga kostar i runda slängar 10 000:-...
Då skulle jag hellre åka och köpa ett gäng säckar flytspackel, självutjämnande och flyta någon/några millimeter istället.

Haha, ja det lutar åt det hållet. Jag provlade hela ytan i första etappen och det kommer buckla liiiite bara. Så jag tror jag chansar på att jämna ut med fix. Det fix jag har klarar att bygga 15mm och det är långt ifrån vad största bucklorna är.
Jag tabbade mig när jag lade ut gummiduken, det gör jag inte om i nästa etapp. Jag köpte grejerna genom en granne som jobbar på en stor kakelnasarfirma. Stegljudsdämpning används mest i större, publika lokaler men jag tänkte att allt som kan öka avståndet mellan mig och grannarna är av godo.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top