Lägga klinkers

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag skall göra min lya mer kontinental genom att lägga klinkers i hela boningen.
I nuläget har jag en plastmatta som måste fjärnas för att bereda plats för klinkern. Jag har läst att man kan lägga ovanpå plastmattan men saken är den att den är möglig på ett ställe och luktar satan (låg trägolv ovanpå plastmattan tidigare och det hade kommit in vatten under) så den måste tas bort.

Hur får man bäst bort plastmattan? Den är limmad på plats i åttiotalets början och går att få loss med spackelspade och slit men finns det en maskin som gör jobbet så hyr jag gärna en sådan.
Hur noga måste limresterna rengöras från betongen sedan? Slipning? Primning?
Jag bedömer golvet som hyfsat jämt, det behöver fixas på något enstaka ställe som är trasigt. Frågan är: Hur noga är det vid klinkerläggning?

Vet någon någon som är bra på sånt här och vill tjänsteförmedla så kan vi ta det pm-ledes.

Kondenserat:
1: vad heter maskinen till mattborttagning
2: hur noggrant måste limborttagningen vara?
3: hur jämnt måste det vara under?
4: bör primer användas, isf vilken?
 

Heale

Guest
Mattstripp heter maskinen.
Du bör helst ta bort allt lim. Görs lättast med en betongslip. Typ en vinkelslip med diamantskål och dammkåpa.
Du bör ha primer, välj en av samma tillverkare som av fixen så är du garanterad att de fungerar tillsammans och att tillverkarens materialgaranti gäller.
Hur jämnt det måste vara beror på vilken platta du väljer. Ju större platta desto större krav på underlag. En stor platta rider på ojämnheterna och tandar lättare i skarvarna.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Bra svar! Skall ringa alla hyrfirmor runtikring imorgon.

Följdfråga:
Dammar det mycket? Jag bor på 45kvm och tänkte ta det bit för bit nämligen.
 

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Kör med den mattstrippen bara o flytspackla istället skulle jag gjort.
 

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Betongslip dammar förbannat mycket och för ett jäkla oväsen. Förresten kan du ju bara slita loss mattorna o sen flytspackla så blir det ju en jämn fin yta.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vad är det för underlag? Klinkers måste ha oorganiskt och absolut stumt underlag, annars spricker det loss förr eller senare. Golvspån duger inte. Betong eller golvgips (som man flytspacklar) är väl det vanligaste.

Man kan fuska om plattorna är små och tjocka, genom att ha flexande lim och fog, men det är mer en fullösning för sommarstuga eller utedass.
 

Heale

Guest
Har kört betongslip inne på Säkerhetsavdelning med absolut krav på dammfritt arbete. Inga problem så länge man har fräsch maskin och framförallt bra dammsugare. Pullman har en större som går på vanlig 230v
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det är betonggolv under. Det verkar vara hyfsat jämnt det jag set så långt,

Då är det bara att köra! Små ojämnheter kan man fixa med att lägga på tjockare sättspackel, men allra finast blir det förstås om man flytspacklar innan och har en absolut slät yta - det gör underverk för hur snyggt det blir efteråt. Flytspackling är lite knepigt om man inte har rutin på det. Var sedan noggrann med att plattorna får klet under hela ytan och fixeras/gnuggas fast. Små hålrum gör att det annars låter ihåligt under t.o.m. när man bara går på plattan och de riskerar att spricka om det är tillräckligt stort glapp. Värst med stora plattor. Med bra blandat spackel (färdigblandat är dyrt, men ibland värt det) och rätt tandad spackelspade, så går det ganska fort och lätt.

Fundera över hur du vill att kanterna ska se ut och provlägg golvet innan. Ofta är det snyggas att lägga så att kantplattorna skärs lika mycket på vardera sida, om man nu ser hela golvet samtidigt. Man börjar med en "lodlinje" och går genom hela rummet och sedan fyller ut med plattor åt sidorna. Om man inte behöver skära kanterna, utan vill ha hela plattor längs någon vägg, är det bara att börja därifrån, men se till att hålla koll på linjerna så det inte drar snett. Kanske lägga på diagonalen över hela golvet eller bryta av med andra färger t.ex.? Kan bli skitsnyggt. En bra skärmaskin är guld värt - finns att hyra (eller köpa för under tusenlappen på bl.a. Bauhaus).
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Skulle aldrig lägga klinkers i hela min bostad.
Ett för hårt golv som gör att man får ont i fötterna utav att gå på det. Sen måste du ha värme under så det inte känns kallt. Klinkers är annars kallt sep-maj.
Har haft klinker i en hel nedrevåning i hus och jag säger aldrig mer. Badrum och hall hör klinkers hemma i, med värme under.

Att det fungerar på kontinenten är för att då är det skönt med ett svalare golv samt att man går mera med skor/tofflor på inne.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Det blir tofflor vintertid. På sommaren är lägenheten 9000° varm. Det kommer bli skönt med klinkers i övrigt.
Jag skall få prisförslag på att få hjälp imorgon. Annars gör jag det själv.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag la hela källaren på 60m2 själv som introduktion till plattsättning. Golvet var lite ojämnt här och där eftersom jag gjutit det själv som introduktion till betongarbete men det var inga större problem att få ett ok resultat. Jobbigt, tråkigt och slitigt men inte särskilt svårt.
Det svåraste att få snyggt är fogningen. Framför allt för att det är jobbigt att foga stora ytor och som nybörjare är det svårt att veta hur noggrann man ska vara med tvättandet. Välj en fog som inte är allt för mörk och som liknar plattorna i färg så kommer du undan med en hel del.
Matta, skrovliga vita plattor och mörk fog ger gärna synliga fogrester på plattorna och/eller flammiga fogar.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Nu fick jag pris för golvläggning. 15000 efter rotavdrag, tillkommer gör fix och fog. Detta om jag strippar mattan innan.
Det är knappa 40kvm som skall läggas, kanske så lite som 35.
Är detta normalpris?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nu fick jag pris för golvläggning. 15000 efter rotavdrag, tillkommer gör fix och fog. Detta om jag strippar mattan innan.
Det är knappa 40kvm som skall läggas, kanske så lite som 35.
Är detta normalpris?

Låter saftigt i mina öron, men sen är ju plattläggare inte kända för att hålla vettig nivå på sina priser...

Med rent underlag skall det ju knappt ta en full arbetsdag borträknat fogning.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Skippa kacklet och satsa på linolium istället. Finns även som Clickvariant och det blir snyggt och trevligt som fasiken. Marmoleum tror jag den heter. Skönt, snyggt och miljövänligt.:fakta
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Kacklet är redan beställt. Dock lyckas jag inte att få strippmaskinen att skära snyggt. Usel teknik eller grönjävligt lim?
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag observerade några professionella plattläggare för några år sen som gjorde det du planerar göra.

För att få bort mattlimmet hade de en stor slipmaskin. Slipskivans yta var någon typ av hårda plastnoppor liknande den sträva sidan på ett kardborreband. Först fuktade de golvet med vanligt vatten och körde sedan med slipmaskinen. Detta fick limmet att lossna och korva upp sej i stora maskar, dessutom helt utan dammbildning.

Får du tag på något liknande lär det underlätta limborttagningen avsevärt.
 

Heale

Guest
Antar att tidigare svar syftar på en större HTC maskin men svarta fenol steg. Om detta fungerar beror helt på vilket lim som används samt vilken ström du har tillgång till.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nu fick jag pris för golvläggning. 15000 efter rotavdrag, tillkommer gör fix och fog. Detta om jag strippar mattan innan.
Det är knappa 40kvm som skall läggas, kanske så lite som 35.
Är detta normalpris?

Kan annars rekommendera ett gäng polacker jag anlitar ibland.
De gör underverk. 150/h svart, men de kan köra vitt också.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nu fick jag pris för golvläggning. 15000 efter rotavdrag, tillkommer gör fix och fog. Detta om jag strippar mattan innan.
Det är knappa 40kvm som skall läggas, kanske så lite som 35.
Är detta normalpris?

Jävligt saftigt. 8-10k med rot som max känns mer vettigt om det inte är special.
Men som Starstriker säger så finns det billigare arbetskraft. Polacker och liknande brukar vara duktiga på plattläggning och sten/murjobb osv. Duger inte hans polacker så känner jag en armenier i Stockholm som har ett gäng jäkligt duktiga killar. 250:-/h ink moms.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top