Kör du med reflexväst? POLL!!!

Använder du reflexväst?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Jag gillar statistik och det vore intressant att se hur det fördelar sig med reflexvästanvändandet inom SH. Det verkar som det ökar hela tiden. Man kan ju tycka vad man vill om västen men den är ruggigt effektiv, möter man en med väst så sugs riktigt blicken dit. Man kan undra om den tom har haft betydelse för den droppade olycksstatistiken? Själv använder jag inte väst och har inga planer att börja använda en, jag brottas fortfarande med cykelhjälmsfrågan.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Nope, skulle aldrig falla mig in då jag tycker det är fult och enligt min mening inte bättrar på olycksstatistiken.

Inte ens mc-poliser och trafiklärare som dagligen jobbar på hojen har reflexväst.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Varför skulle jag ta på mig reflexväst vid "entusiastisk körning"...? :va
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Reflexväst är till för långsamma/stillastående personer som rör sig vid vägen, t.ex vägarbetare, laserskjutande poliser samt dagisbarn :fakta
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Tja, om du nu någon gång skulle vilja utnyttja R1:an fulla potential och allt det för med sig :fakta

1) Reflexvästen syns inte när jag sitter/ligger på R1:an.
2) Om jag vill pressa R1:an ordentligt så gör jag det på en bana.
3) Reflexväst på en R1:a? :rofl
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Japp, reflexjacka. Alltid. Allt för att bättra på chanserna att folk ser mig. Skulle jag smälla utan reflex så kommer jag bara att börja fundera på "om jag hade haft reflexväst/jacka så hade bilistfan sett mig". Nä, jag skiter i om det ser tramsigt ut. Kör turbohojen med reflexjacka, och kör Husan med reflexjacka.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Reflexväst är till för långsamma/stillastående personer som rör sig vid vägen, t.ex vägarbetare, laserskjutande poliser samt dagisbarn :fakta
Stressade Börje är på väg hem, tittar lite snabbt åt höger, ser en reflexväst, tänker "bara en fotgängare, lugnt", svänger ut vänster och ungefär där planteras en hoj i sidan på hans bil... :rolleyes:
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Stressade Börje är på väg hem, tittar lite snabbt åt höger, ser en reflexväst, tänker "bara en fotgängare, lugnt", svänger ut vänster och ungefär där planteras en hoj i sidan på hans bil... :rolleyes:
Mot Börje så hjälper nog ingenting förutom nAkCskÅtt eller en kJetTiGn i paNnbEnetT :hej
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
reflex väst är alldeles för fult. skulle alldrig använda det, men jag kan nog förutspå att det inom snar framtid, finns snyggare varianter, eller ljus, leds som sys in "snyggt designat" i stället. för att göra att man syns bättre i natten.

tex detta kan bli snyggt insytt, gjort på rätt sätt, så man inte ser ut som en julgran, utan bara blir coolt*
*häftigt :)
https://www.youtube.com/watch?v=hjhqBYu9B_Q

annat häftigt :)
https://www.youtube.com/watch?v=mH6oQbckCms
 
Last edited:

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Nope, aldrig...

Anser att en reflexväst är en falsk trygghet som invaggar användaren i tron "nu ser hela världen mig så ju är det fritt fram". Reflexvästar borde vara reserverade dem som inget lyse har, d v s vägarbetare eller andra som till fots vistas på och omkring vägen. Om alla börjar. På en motorcyklist gör reflexväst ytterst lite nytta....
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jepp. När jag kör i regn och mörker igenom skogen åker västen på. Borde bli enklare att hitta mig bredvid vägen då...
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Ingen väst men breda reflexband på armarna på vintern. Vettefan om det gör nå'n skillnad men det känns lite bättre i mörkret...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag använder inte reflexväst. Det är ett onödigt plagg som inte tillför något.
Dels så syns inte så mycket av västen framifrån när jag sitter på hojen. Dels så är inte problemet att jag är osynlig med halvljuset tänt. Problemet är att folk inte tittar. Och om ögonen är riktade åt annat håll så spelar det ingen roll om jag så fäster en 3 meter julgran med blinkande belysning på hjälmen. Dom kommer ändå inte att se.

Folk har ju till och med problem att upptäcka en brandbil med blåljusen på. Vad är oddsen för att samma personer ska se en färgglad väst gömd bakom en kåpa.

Det finns undersökningar gjorda som visar att effekterna av att använda reflexväst är i stort sett obefintliga. Det är inte alltid som en åtgärd får det resultat man tror.

Som ett exempel (som visserligen inte är 100% relevant men i alla fall) så införde man i Norge (tror jag det var) en regel att alla ska ha med sig en reflexväst i bilen och vid en olycka när man går ur bilen så ska man ta på sig den.

Tanken var att alla som rör sig på vägen utanför sitt fordon ska synas bra och därigenom minskar risken att dom blir påkörda.
Problemet var att det istället försämrade situationen. Alla hade reflexväst så det blev svårare att veta vem som var räddningspersonal med följden att det tog lite längre tid innan skadade fick hjälp vilket i slutändan ledde till att riskerna för dom som redan skadats var större än vinsten av att dom oskadda hade reflexväst.

Reflevästen fyller en funktion när man rör sig på vägen som fotgängare eller cyklist (och därför inte har belysning). På motorcykel så kommer halvljuset alltid att synas mer än reflexvästen.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Och om ögonen är riktade åt annat håll så spelar det ingen roll om jag så fäster en 3 meter julgran med blinkande belysning på hjälmen.

Jag tycker det borde vara lag på att ha en 3 meters blinkande julgran på hjälmen!! Om det så bara räddar ett liv, så är det värt det! :fakta
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag tycker det borde vara lag på att ha en 3 meters blinkande julgran på hjälmen!! Om det så bara räddar ett liv, så är det värt det! :fakta

Plus att man inte behöver krångla med julgranen varje år. Vid jul är det ju uppehåll i MC säsongen så då tar man bara av den av hjälmen och ställer i vardagsrummet. När julen är över så monterar man tillbaka den på hjälmen och sen är det bara att ge sig ut och köra igen. Man slipper hålla på och leta julgran varje pr och man behöver inte fundera över vart man ska göra av den när julen är slut. :banana
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top