Uppkörning med sporthoj!

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
TS, kan du inte förklara hur du tänkte, och då gärna utförligt :fyllisar
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Jag klarar högfarten utan problem med min fixer 750 så öva på bara så kommer det att gå för dig med.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
lite OT men hut tänker du nu? en AT har smal midja och väldigt upprätt körställning, dessutom ganska låg sadelhöjd, den är väl ungefär precis så som man vill en uppkörningshoj ska vara? Haft en och skitenkel att krypa fram med i snigelfart
Låg sadelhöjd??? Jag nådde knappt ner med mina 180 cm..
Det var en gammal pjäs, dom nya kanske är smidigare..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Körde upp med min gamla BMW RS -78 (OBS sporthoj!) med packväskor och smalt styre som nästan tar i tanken/kåpan vid fullt utslag... Hojen spelar mindre roll, det viktiga är att du klarar av den. Övning...

Fixar man inte en uppkörning med sin hoj bör man nog kanske inte ge sig ut i trafiken med den heller.
 

Bifogat

  • ImageUploadedByTapatalk1408606885.171018.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1408606885.171018.jpg
    104.5 KB · Visningar: 128

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Körde upp med min gamla BMW RS -78 (OBS sporthoj!) med packväskor och smalt styre som nästan tar i tanken/kåpan vid fullt utslag... Hojen spelar mindre roll, det viktiga är att du klarar av den. Övning...

Fixar man inte en uppkörning med sin hoj bör man nog kanske inte ge sig ut i trafiken med den heller.

Sporthoj med rödmarkering på 7000rpm och "ecodriving" markering mellan 45-50km/h ;)

Själv körde jag upp på en gpz 900 som väl var en tuff sporthoj på sin tid (va ju med i top gun) men är endå inte alls samma sak som att köra upp på en 2012 rsv4 eller liknande, klart det går men man gör det onödigt svårt för sig.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hallå, vid 7250 är rödmarkeringen juh! :D

Poängen är att varje hoj är svår innan man lär sig den, skall man köra en rsv4 i trafiken bör man rimligen fixa lågfarten med den också. Eller?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Hallå, vid 7250 är rödmarkeringen juh! :D

Poängen är att varje hoj är svår innan man lär sig den, skall man köra en rsv4 i trafiken bör man rimligen fixa lågfarten med den också. Eller?

Om man anser att köra slalom i extremt låg fart utan att sätta ner fötterna är viktigt för trafiksäkerheten så JA. Om man ser det som ett prov man måste klara och sen inte speciellt viktigt för trafiksäkerheten så nej.

Själv ramlat 3ggr i trafik (2ggr i början av mc karriären och 1 gång nyligen) och ingen av gångerna berodde det på att jag vara tvungen att köra väldigt långsamt utan att sätta ner en fot iaf
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Lågfarts delen är väl egentligen bara till för att se att man har gaskontroll. Att inte få sätta ner en fot är egentligen rätt töntigt. Vet man hur dyrt det kan bli att tappa en hoj så sätter man ner en fot om man behöver.
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Körde upp med en FZR1000 lång som rackarn. Gick fint att garagebända efter lite övning
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Körde upp för A1 på en Cagiva Mito utan några lektioner och det gick bra :)
Egentligen så klarade den inte att ta svängen på lågfarten men instruktören sa att det inte gjorde något om jag gick lite över linjen.

Kan rekommendera Kristianstad att köra upp i, har gjort det 3 ggr där (och klarat det alla ggr) med två olika inspektörer och de är fullt rättvisa tycker jag :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top