Uppkörning med sporthoj!

Lagström

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Vårgårda
Hoj
2001 Suzuki Gsxr 600
Hejsan som rubriken lyder så fick jag för mig att köpa mc för 2månadersen och har endast övningsköra privat och idag när jag kom och skulle köra upp med min gixxer så visar det sig att jag inte ens kan komma runt på högfartsbanan då den är 4*4meter och blir därmed kuggad... Är det någon av er som har klart uppkörningen med sporthoj eller är det bara att vända sig till trafikskola och låna hoj av dom?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det finns folk här som kört upp på sporthoj ja...

Förstår jag dig rätt om du inte övat på lågfarten innan uppkörningen? Börja isf omedelbart att nöta den, det brukar vara där man får lägga mest tid.
Men det är lättare med körskolans hojar.

Enda sättet det skulle vara svårare är väl med en chopper med extrem framgaffel.
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Testat lågfartdelen med krypkörning? Boka några lektioner och se hur det känns på en lättkörd hoj.

Jag tror att du gör det svårt för dig själv om du både ska köra upp som privatist och köra upp på en sporthoj.
 

Lagström

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Vårgårda
Hoj
2001 Suzuki Gsxr 600
Har övat enkel men inte kört på så liten cirkel eftersom jag inte kommer runt med hojen
Får nog bli bilskolan till våren och låna en av deras hojar
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har övat enkel men inte kört på så liten cirkel eftersom jag inte kommer runt med hojen
Får nog bli bilskolan till våren och låna en av deras hojar

Har du låtit bli att köra konbanorna för att de var för svåra när du tränade hade du ju facit redan innan du åkte på uppkörningen? Antagligen rätt val att köra en körskolehoj, de brukar ju vara valda för att de är lätta att köra. Det är dessutom inte helt dumt att få råd av lärarna, iaf om det är vettiga lärare.
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Du menar väl lågfartsbanan? Högfartsbanan har 8x8m vändplan.
Min grabb körde upp på en sporthoj. Han sa till innan att det inte gick att komma runt lågfarten, bana 1, med den hojen. Han fick visa en gång. OK sa inspektören vi sätter upp bana 2 istället. Den klarar man lättare med en sporthoj. Grabben fick kortet.
Det verkar som du inte tränat på banorna alls. Det går åt ett antal timmars nötande för att det ska sitta.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag övade och körde upp med en africa twin. Det var inte helt lätt.. så du borde nog greja det med en sportis...
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
min lillebror körde upp med min cbr 929 och klarade det galant.
Jag intalar mig att hans lärare måste varit väldigt duktig
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jag satte upp banorna med koner och körde en hel helg, flera timmar varje dag. Klarade testet på måndagen
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Jag övade och körde upp med en africa twin. Det var inte helt lätt.. så du borde nog greja det med en sportis...

lite OT men hut tänker du nu? en AT har smal midja och väldigt upprätt körställning, dessutom ganska låg sadelhöjd, den är väl ungefär precis så som man vill en uppkörningshoj ska vara? Haft en och skitenkel att krypa fram med i snigelfart
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har övat enkel men inte kört på så liten cirkel eftersom jag inte kommer runt med hojen
Får nog bli bilskolan till våren och låna en av deras hojar
Du trodde att hojen skulle bli lite extra vig när det var dags för uppkörning? Om du inte kan träna på en ganska svår övning för att hojen har för vid svängradie, så verkar det lite naivt att tro att det ska gå att klara uppkörningen...

Vad sa din lärare? Han/hon borde ju ha stoppat dig tills du kunde banorna.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Du trodde att hojen skulle bli lite extra vig när det var dags för uppkörning? Om du inte kan träna på en ganska svår övning för att hojen har för vid svängradie, så verkar det lite naivt att tro att det ska gå att klara uppkörningen...

Vad sa din lärare? Han/hon borde ju ha stoppat dig tills du kunde banorna.

Ska vi gissa på privatist utan handledare?:rolleyes:
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Alla som sitter och väntar på uppkörningstid tackar och bockar för att du tog platsen helt i onödan... :huvet

Nöt in alla manöverbanor FÖRST boka uppkörning SEN.

Det går att ta sig runt på sporthoj. Men de flesta har inte mer naturlig talang än att man måste träna ett tag först...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Jag har kört samtliga övningar på en CBR600rr och klarat dom på första försöket. Men det var så klart inte första gången jag krypkörde.:död
 

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Ort
någonstans
Hoj
Bmw
de går att klara med sport hoj. sen är väl frågan hur mycket tid, pengar och stolthet du vill lägga på att just köra upp på sporthoj. jag svalde min stolthet lite och körde på en för ändamålet passande hoj då jag ej hade tid med annat. idag skulle jag nog klara av de med en sporthoj oxå.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Låter trist med dem nya reglerna. Garagevändningen var plätt-lätt. Det var bättre förr! :fakta
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Jag körde upp på sporthoj. Högfartsbanan var inga problem, dock så klarade jag inte lågfartsbanan. Uppkörning är svår som den är, man behöver inte göra den svårare :) Tog kortet gjorde jag på en Honda hornet 600
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top