Syns du på din hoj.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Det där hade ju aldrig hänt om bilisten har kört runt med helljuset tänt. Helljuset fungerar ju som en laser som "skär" en öppning i trafiken framför. Det vet ju alla!
(Eller så ser man ut som ett fucko som inte fattat att helljuset är tänt eller inte hittat avstängningen. Dvs en okunnig söndagsbilist)


:rofl :rofl :rofl
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Håller med Steffo till fullo. Aldrig märkt någon större skillnad om man sitter på en mc eller i en bil, såvida tempot är desamma.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Håller med Steffo till fullo. Aldrig märkt någon större skillnad om man sitter på en mc eller i en bil, såvida tempot är desamma.

Jag har väl iofs märkt viss skillnad, men då har det mest varit inne i sthlm. Där tenderar jag att bli prejad oftare på hoj än på bil. Ute i friheten på landsbygden och de roliga vägarna så märks det ingen större skillnad ärligt talat.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Steffo_b, jag har litet problem med dina svepande generaliseringar.

Hur kan du veta att jag skall se över min körstil? Har vi kört mycket tillsammans, så att du kunnat studera den?
Har också ett (litet) problem med att bli kallad fucko och söndagsbilist.

Du får gärna fortsätta tycka det du tycker, utan nedsättande kommentarer.
Så fortsätter jag att tycka det jag tycker.
Och så är vi helt klara över att vi inte tycker samma om behovet att köra med helljus dagtid.

OK, så?
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Steffo_b, jag har litet problem med dina svepande generaliseringar.

Hur kan du veta att jag skall se över min körstil? Har vi kört mycket tillsammans, så att du kunnat studera den?
Har också ett (litet) problem med att bli kallad fucko och söndagsbilist.

Du får gärna fortsätta tycka det du tycker, utan nedsättande kommentarer.
Så fortsätter jag att tycka det jag tycker.
Och så är vi helt klara över att vi inte tycker samma om behovet att köra med helljus dagtid.

OK, så?

Jag har inte sagt att du måste se över din körstil.
Det jag har sagt är att om man har problem med att man oproportioneligt ofta råkar ut för tillbud och farliga situationer så är det kanske på sin plats att fundera om det är något i körstilen som bidrar till det.
Sen kan det mycket väl vara så att man ofta kör på ställen där det är väldigt komplicerade trafiksituationer eller att det finns andra faktorer som gör att det oftare blir farliga situationer.

Slutar du analysera din egen körning så kommer du också att sluta utvecklas som förare och då har du också gett upp din strävan efter att bli en säkrare förare än du är. Det är en strävan som jag aldrig kommer att ge upp förrän jag blir så gammal att jag slutar köra.

Jag analyserar själv ofta min egen körning. I synnerhet efter dom tillfällen då jag råkat ut för händelser som kunde ha slutat illa. Ibland har jag kommit fram till att jag själv faktiskt bidrog till att skapa situationen genom att göra si eller så och ibland har jag kommit fram till att det huvudsakligen var andra förare som betedde sig fel/konstigt.

Vad gäller åsikten om helljusets vara eller inte vara så är det ju faktiskt så att det är olagligt att använda helljuset om det föreligger risk för bländning av mötande.
Om du då medvetet kör omkring med helljuset tänt och är nöjd med att "Det är inte så många som blinkar" så innebär det att du inte bara bryter mot reglerna utan också har ett beteende som orsakar irritation och onödiga risker för andra trafikanter i din omgivning vilket på det stora hela till och med kan orsaka större risker för olyckor.
En bländad förare ser sämre och har därigenom mindre chanser att upptäcka hinder på vägen, typ fotgängare, cyklister, vägarbeten eller annat som plötsligt kan finnas på vägbanan.
Det är inte OK på något sätt enligt mig.

Om jag möter dig på vägen och blir bländad av ditt helljus så innebär det att du har valt att orsaka en förhöjd olycksrisk för mig och det kommer jag aldrig att tycka är OK.
Väljer man något som innebär en förhöjd risk så ska man i rimlighetens namn göra det så att man orsakar så lite negativ påverkan på omgivningens risker som möjligt.

Om du sedan känner dig kränkt över att jag är av den åsikten skiter jag faktiskt högaktningsfullt i.
Om det är så viktigt för dig att folk inte ska tänka fucko eller söndagsbilist så kanske du ska se till att inte ha trafikbeteenden som innebär onödiga risker för din omgivning. Som att köra med helljuset tänt och skita i att du bländar mötande. För sånt irriterar rätt många du möter. Mig inräknat.
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Ett försök att lyfta ribban för de hojåkare vi nu är i tråden. :crash

mm555c.jpg
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
*klipp!*Om du sedan känner dig kränkt över att jag är av den åsikten skiter jag faktiskt högaktningsfullt i. Om det är så viktigt för dig att folk inte ska tänka fucko eller söndagsbilist så kanske du ska se till att inte ha trafikbeteenden som innebär onödiga risker för din omgivning. Som att köra med helljuset tänt och skita i att du bländar mötande. För sånt irriterar rätt många du möter. Mig inräknat.
Oj, vad du är påstridig och tvärsäker på allt. Mycket du skriver är relevant, men när du lägger till dina syrliga kommentarer så pajar du hela din argumentation. Man går från att tycka att du har en poäng till att istället bli irriterad över dina "nålstick".

Orkar inte med att tjata mer med dig. Släpper denna diskussionen för min del.

Ajö!
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Ett försök att lyfta ribban för de hojåkare vi nu är i tråden. :crash

mm555c.jpg

Men...de har ju ingen reflexväst och jag ser dem ändå... :3freak



(Dessutom anar jag en dold undermening. "Lyfta ribban" och posta en bild på en hojtjej som svankar... :brynad )
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Det jag har sagt är att om man har problem med att man oproportioneligt ofta råkar ut för tillbud och farliga situationer så är det kanske på sin plats att fundera om det är något i körstilen som bidrar till det.

Jag tror att du och TMax missförstår varandra lite... Det som de flesta, inklusive mig, menar med tillbud är att något skulle kunna hända men att man istället löste situationen utan missöde.

Jag har väldigt svårt att tro att alla medtrafikanter man möter sköter sig enligt skolboken till 100% på varje åktur. Någon gång kommer man att råka ut för en händelse trots att man kör helt lagligt.

Och ärligt, ett helljus från en mc under dagtid bländar inte så att det är en trafikfara.

Så sluta bråka med varandra nu :krama
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Jag tror att du och TMax missförstår varandra lite... Det som de flesta, inklusive mig, menar med tillbud är att något skulle kunna hända men att man istället löste situationen utan missöde.

Jag har väldigt svårt att tro att alla medtrafikanter man möter sköter sig enligt skolboken till 100% på varje åktur. Någon gång kommer man att råka ut för en händelse trots att man kör helt lagligt.

Och ärligt, ett helljus från en mc under dagtid bländar inte så att det är en trafikfara.

Så sluta bråka med varandra nu :krama

Fast... det gör ju det. Det bländar. Visst att den bländar mindre beroende på lampa/hoj. En äldre hoj kan ju ha helljus utan att man blir störd av det. Kanske uppstår det inte heller ofta en trafikfarlig situation p.g.a bländandet, men det besvärar ju andra trafikanter. Är inte det nog skäl att låta bli?

Åker man omkring och gör livet surt för sina med/mottrafikanter med flit, så är man en egoistisk skitstövel i min bok.

Man kanske skulle köpa sig något gammalt lik till bil och utrusta med takräcke med 7 miljoner hellljus av märke större. Jag tänker mig något med ljus som gör att det börjar ryka i skinnstället och blir skuggade avbilder i bakgrunden, ala Hiroshima. Sen får vi se hur kul det blir. :banana
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Det är konstigt, är inte man överens så är det alltid på just sidan 3 i trådarna folk börjar hacka på varandra. Märkligt fenomen :tungan
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Kanske uppstår det inte heller ofta en trafikfarlig situation p.g.a bländandet, men det besvärar ju andra trafikanter.

Precis vad jag sa fast med andra ord. Om det dessutom irriterar folk så har ju de som kör med helljus uppnått sitt syfte, att synas :)

Kanske ska tillägga att jag själv INTE kör med helljus på dagen men jag tycker att det är en skitsak att bråka om eftersom som ingen dör av det.
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Som nån påpekat redan så är det olagligt att köra med helljuset på och inte blända av vid möte.
Ur trafikförordningen;
67 § Lyktor och strålkastare får inte användas på sådant sätt att andra förare kan bländas.

Däremot är det lagligt att på MC, till skillnad från bil, ha varselljus tända samtidigt med halvljuset.
Ur trafikförordningen;
71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.
Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.


Tips på små smidiga varselljus har ni här http://www.bikevis.com/

Hur de ska vara monterade hittar ni i EU-lag EUT L 166, 18.6.2013, s. 55–87
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Appropå att inte synas. Skulle bara iväg o köpa lite snus (blev väl 6 mil eller nåt :rolleyes: ). När jag kommer i en rondell i Partille så märks det att jag inte syns eller iaf att folk inte kollar efter.

En Volvo som nästan inte stannar, det var tur att jag såg det. Låg på beredd på bromsen och det behövdes. Folk kör iofs som idioter i den rondellen och jag vet om det som tur är. Folk respekterar verkligen inte trafikreglerna.

Blir nog reflexväst eller extra reflexer som man kan fästa på stället (nån som har ett bra tips på bra "att synas" prylar som håller?).
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Appropå att inte synas. Skulle bara iväg o köpa lite snus (blev väl 6 mil eller nåt :rolleyes: ). När jag kommer i en rondell i Partille så märks det att jag inte syns eller iaf att folk inte kollar efter.

En Volvo som nästan inte stannar, det var tur att jag såg det. Låg på beredd på bromsen och det behövdes. Folk kör iofs som idioter i den rondellen och jag vet om det som tur är. Folk respekterar verkligen inte trafikreglerna.

Blir nog reflexväst eller extra reflexer som man kan fästa på stället (nån som har ett bra tips på bra "att synas" prylar som håller?).

De personer som inte kollar ser varken bilar eller motorcyklar. Reflexväst eller ej. Så räkna bara inte med att du syns när du åker med reflexvästen.
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
De personer som inte kollar ser varken bilar eller motorcyklar. Reflexväst eller ej. Så räkna bara inte med att du syns när du åker med reflexvästen.

Givetvis är det så, därav skall man alltid vara beredd på det oväntade. Däremot så har jag märkt då jag kör bil att jag ser folk i reflexvästar bättre än de som inte har något alls. Så några procent borde man väl "sålla bort" iaf...

Synd att vissa inte uppför sig i trafiken och visar hänsyn, tror många olyckor hade kunnat undvikas om det var så...

Krama varandra i trafiken var det nån som sa... :krama
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag kör alltid med inställningen att ingen i trafiken ser mig, så anpassar jag mig och kör runt de andra trafikaterna istället. Det är bara när någon bil faktiskt ser mig och den ska försöka "underlätta" för mig som det blir tokigt. Jag skulle helst av allt vara helt osynlig i trafiken, då skulle jag aldrig råka ut för bilister som gör oväntade manövrar på grund av att det finns en motorcykel i närheten. :tummenupp

Att ta på sig en reflexväst och sedan lita blint på att bilarna ser en, för att sedan skylla ifrån sig när det smäller, är bara naivt enligt mig.
 

Krokmark

Ny medlem
Gick med
4 May 2014
Ort
Vislanda
Hoj
Suzuki GS 1100 G -84
Enligt det som de lär ut på Risk 2 numera så är det full lagligt att köra med helljus på dagtid på en MC.
Detta för att man ska synas bättre.
Det är helt enkelt så att vi som kör hoj ser andra hojar på långt håll men en som inte kör hoj kan helt och hållet missa en hoj som befinner sig relativt nära.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Lagligt har jag svårt att tro att de påstår, ofta lämpligt möjligen. Det finns hojar med sjukt effektiva helljus+extraljus LED, Xenon och fan och hans moster...

På samma sätt anser vissa besiktningstjänstemän på SBP att det är helt OK att halvljuset står en aning högt...
 

Krokmark

Ny medlem
Gick med
4 May 2014
Ort
Vislanda
Hoj
Suzuki GS 1100 G -84
Jo, de lär ut att det är fullt lagligt.
Gick den i juni.
Även körskolan hade nämnt det innan dess.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top