Syns du på din hoj.

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Sorry, jag beklagar om du blev lite förvirrad när DU fick TVÅ saker att tänka på. :hej

När jag kör i jeans/jeansshorts så kör jag i bar överkropp. INGEN reflexväst!

När jag däremot har något på överkroppen typ ex en T-shirt eller lättare skinnjacka så har jag ALLTID en reflexväst utanpå.

Hur är det det gamla uttrycket heter... vänsterhanden vet inte vad högerhanden gör. :rock

Hur ska man tolka det? Du ser en risk i att inte synas men ingen risk i att köra utan skydd? Och påstår du att det är för varmt att köra med skydd i 30+ så kanske det är bättre att lämna hojen hemma?
 

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Sen jag började köra med helljuset på har jag märkt en drastisk minskning i tillbud där bilförare på ett eller annat sätt sätter sig i kollisionskurs. Nu har jag bara skräpigt originallyse men det verkar räcka och det händer bara nån gång i månaden att nån blinkar åt mig så det verkar inte störa så mycket heller. Dock kanske jag ska påpeka att i skymning och när det är mörkt kör jag med halvljus vid möte.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Att folk påstår att dom inte ser oss är bullshit. Dom tittar inte. Så enkelt är det. Ser man inte en hoj som kommer åkande mot en med halvljus påslaget så har man antingen inte tittat eller så har man så gravt synfel att man inte borde ha körkort.

Igår cyklade jag förbi en olycka där en moped hade frontat med en cyklist, på en rak bro med fri sikt åt alla håll, och kvinnan på cykeln skyllde på att hon inte hade sett mopedisten.
Våra hjärnor fungerar på ett sådant sätt att om man är inställd på att se en viss sak så kan man helt missa något annat fast det är mitt framför ögonen på en. En form av selektivt seende. Det har varit en del forskning kring detta de senaste åren.

Så vissa trafikanter skulle behöva lära sig att inte titta efter bilar, utan om 'något' finns i rörelse på vägen. Tittar de med bilar i tanken finns risken att de också bara ser bilar. Så det är inte alls omöjligt att någon kan missa att "se" en MC, moped eller annat trots att de tittar rakt på den, speciellt i en lite stressad situation.

Vi motorcyklister har mycket bättre förutsättningar för att se övriga saker i trafiken. Specifikt tvåhjulingar för att vi har "MC i huvudet", men också övrigt då vi är vana att titta efter allt för vår egen säkerhets skull.

Här är en gammal klassiker på liknande fenomen. Inte riktigt samma sak men jag hinner inte googla fram ett bättre test just nu.

http://www.youtube.com/watch?v=Ahg6qcgoay4
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Våra hjärnor fungerar på ett sådant sätt att om man är inställd på att se en viss sak så kan man helt missa något annat fast det är mitt framför ögonen på en. En form av selektivt seende. Det har varit en del forskning kring detta de senaste åren.

Så vissa trafikanter skulle behöva lära sig att inte titta efter bilar, utan om 'något' finns i rörelse på vägen. Tittar de med bilar i tanken finns risken att de också bara ser bilar. Så det är inte alls omöjligt att någon kan missa att "se" en MC, moped eller annat trots att de tittar rakt på den, speciellt i en lite stressad situation.

Vi motorcyklister har mycket bättre förutsättningar för att se övriga saker i trafiken. Specifikt tvåhjulingar för att vi har "MC i huvudet", men också övrigt då vi är vana att titta efter allt för vår egen säkerhets skull.

Här är en gammal klassiker på liknande fenomen. Inte riktigt samma sak men jag hinner inte googla fram ett bättre test just nu.

http://www.youtube.com/watch?v=Ahg6qcgoay4

Vissa människor saknar förmågan att reflektera över varför man gör saker på ett visst sätt. De gör på samma sätt hela tiden istället för att ständigt förbättra.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Vissa människor saknar förmågan att reflektera över varför man gör saker på ett visst sätt. De gör på samma sätt hela tiden istället för att ständigt förbättra.

Fast när det gäller klippet påverkar ju inte det "oupptäckta" situationen. Det är ju samma sak som att missa vad folk säger i baksätet för att man är fokuserad på vägen.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Fast när det gäller klippet påverkar ju inte det "oupptäckta" situationen. Det är ju samma sak som att missa vad folk säger i baksätet för att man är fokuserad på vägen.

Och det kallas ju för prioritering! Det stora problemet i trafiken är att många gör annat i bilen än att köra bil. Pratar, fipplar med mobilen etc. Inte lätt att ha koll på trafiken om man inte är 100% fokuserad...
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Det finns även söndagsbilister som inte ser annalkande godståg, långtradare, landande flygplan etc. Förstår inte vad en reflexväst ska göra för skillnad på en hojpilot....
En sak är vad man ser, en helt annan sak vad hjärnan tolkar informationen till.

Jag utgår alltid från att nåt pucko ska köra ut framför mig och försöker se till att aldrig hamna i sådana situationer så gott det går och alltid vara beredd på att nån jävel kommer preja mig. Hitills med god framgång....
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Gör det då inte. Har mött en motorcykel med helljus och mörkt ställ vid en uppförsbacke, såg ut som en gårdslampa eller nåt. Vid "rätt" förutsättningar bländar bara helljuset bilisten och skymmer motorcyklisten.

Mitt motstånd kommer sig av. Arbete på väg,,, varselkläder är framtagna till de som jobbar i trafiken bl,a och om det går inflation i varselkläder så kommer färgen att bli så vanlig att man struntar i när man ser en varselklädd person.
Och, en fransk trafikmyndighetsperson har forskat i ämnet "Hur man upptäcker en motorcykel" och anser att motorcyklar bör ha en speciell färg på strålkastaren...

-1 på varselväst.
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Köra med helljus på säger ni. :dummer


Blir lika förbannad varje gång jag möter ett klappträ med helljuset på. Vare sig det gäller bil eller hoj.
Rätt kontraproduktivt att blända någon, så att man sedan blir på/överkörd.

Dom som inte ser dig med halvljuset på, ser dig inte med helljuset på heller.

Tror det är samma typ av människor som står och röker i entrén och förpestar sin omgivning, eller står och kollar fejjan mitt i gången på ICA utan någon som helst hänsyn till bakomvarande.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lite praktisk erfarenhet

Du menar att dom som det är viktigast att dom ser dig är dom du redan passerat.
Avgasröret är ju riktat bakåt och följdaktligen är ljudet ganska riktat bakåt. Även en motorcykel med rejält öppna pipor hörs ganska lite framifrån.

Det enda högljudda avgassystem åstadkommer är att allmänheten blir irriterade på att motorcyklar väsnas plus att dom ger något slags intryck av att det går fortare än det faktiskt gör.

I slutändan så riskerar det att leda till inskränkningar i rättigheterna att få köra hoj och det vill jag inte vara med på.

Förstå mig rätt. Jag gillar motorcyklar men jag har den inte för att låta. Det har jag stereon till. Jag har inget emot att en motor låter som en motor men det behöver inte irritera omgivningen i onödan.
En gång i tiden gillade jag högljudda motorer men sen sålde jag min moppe och slutade vara tonåring.

När jag köpte min SV650S 2009 var den försedd med ett tämligen öppet slipon. Kom jag ikapp en bil var det vanligt de gick ut åt höger för underlätta för mig att köra om.
Och jag fick en missnöjd lapp från en granne ovanför garaget för jag varmkört hojen (med tomgång under några minuter) under hans fönster.
Det han var mest missnöjd med var bensin/avgaslukten.

Så bytte jag till original ljuddämpare för klara ljudkraven för bankörning. Första effekten jag upptäckte var att jag låg och körde ungefär 30km/h snabbare än jag brukade på vanlig landsväg (på väg till Anderstorp!).
Jag använde alltså mitt eget "ljud" för hastighetsbedömning.

Så det blev att anpassa farten nedåt. Vill ju behålla körkortet.

Som jag upplever det är det betydligt ovanligare numera att bilister håller åt höger när jag kommer bakifrån. Med lägre avgasljud. Så ljudet med öppet slipon går faktiskt framåt också.

Vad det gäller grannen så varmkör jag numera på gatan. 5 meter ut från husväggen och 10 meter bort längs gatan. Så han slipper få in bensin/avgasångor genom sitt på sommaren öppna fönster.
God grannsämja är viktigt !:)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag tror på helljuset. Inte för att jag vill blända någon, utan för att jag inte vill bli ihjälkörd av någon som "inte såg mig". Dessutom så vill det mycket till för att någon skall bli bländad av en hoj i dagsljus enligt min erfarenhet.

Starkt ljus? Ja. Det är det som är vitsen. Lägger man märker till det? Ja. Det är det som är vitsen. Bländande? Knappast, så vida man inte stirrar rakt i i ljuskäglan.

Fast eftersom jag inte alltid lever som jag lär, så blir det oftast vanligt halvljus i alla fall...

Ett exempel i närtid:
Var i Norge förr-förra veckan på en snabbsemester. Dag 1 fick jag nita tre (3) gånger på samma förmiddag pga jönsar i bilar som svängde ut rakt framför mig. Tre gånger. Gick därefter över till helljus. Inga bilar som svängde ut framför mig. Noll.

Ok, detta är självklart inte någon vetenskaplig studie. Svårt att bevisa samband, slumpen kan ha spelat in. Och så vidare. Men jag upplever att mönstret går igen i andra sammanhang, andra turer. Halvljus: folk kör ut framför mig. Helljus: ingen som kör ut.

Det verkar också spela roll vilken hoj jag kör.

Min retrohoj: stor rund lampa, "ser ut som motorcykel", bullrar en del. Få som kör ut framför mig.
Min kåpförsedda sporttouring: mindre lampa, sitter snett monterat i kåpan. "En EU-moppe? Jag hinner nog före!" Betydligt fler som kör ut mitt framför mig.

Troligen så uppfattar hjärnan dessa olika. I det ena fallet: "Motorcykel! Bäst att stanna, kan smälla". I det andra: "Det är bara en moppe, ingen fara, jag kör ut".

Hade jag kört en långtradare så hade nog väldigt få försökt köra ut. Storleken gör rimligen att hjärnan signalerar "fara". Men när hjärnan (undermedvetet) säger att det nog är en moppe och därmed inte farligt - då kan resultatet bli ett annat och bilisten försöker hinna före.

Nå, vad säger ni hjärnforskare på SH? (he-he, ironi...)
Kan det ligga något i detta resonemang?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du menar som många tycker att man ska göra med cyklister? :rolleyes:

Ja. Typ så. Och det är ju inget som är direkt trevligt att vara med om och det kan få rätt tråkiga konsekvenser om man faktiskt blir rädd och gör något överilat. Som att göra undanmanöver och hamna i något räcke eller någon annan bil för att man tappat kontrollen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fast när det gäller klippet påverkar ju inte det "oupptäckta" situationen. Det är ju samma sak som att missa vad folk säger i baksätet för att man är fokuserad på vägen.

Nej. Men det är lite samma fenomen i vissa lägen i alla fall.

Man har en tendens att titta efter saker som är farliga. För motorcyklister är allt farligt då du är minst i trafiken.
Som bilförare så är lastbilar farligast. Bilar kommer tvåa och motorcyklister är mycket mindre och lättare och därför en mindre fara. I komplicerade trafiksituationer så är det få som missar en lastbil, några fler som missar bilar medan rätt många missar en motorcykel. Helt enkelt därför att den prioriteras efter dom andra då den är minst farlig. Cyklister bryr sig ingen om då dom bara skadar sig själva vid en kollision.

Lite hårddraget men vi fungerar lite på det sättet.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
När jag köpte min SV650S 2009 var den försedd med ett tämligen öppet slipon. Kom jag ikapp en bil var det vanligt de gick ut åt höger för underlätta för mig att köra om.
Och jag fick en missnöjd lapp från en granne ovanför garaget för jag varmkört hojen (med tomgång under några minuter) under hans fönster.
Det han var mest missnöjd med var bensin/avgaslukten.

Så bytte jag till original ljuddämpare för klara ljudkraven för bankörning. Första effekten jag upptäckte var att jag låg och körde ungefär 30km/h snabbare än jag brukade på vanlig landsväg (på väg till Anderstorp!).
Jag använde alltså mitt eget "ljud" för hastighetsbedömning.

Så det blev att anpassa farten nedåt. Vill ju behålla körkortet.

Som jag upplever det är det betydligt ovanligare numera att bilister håller åt höger när jag kommer bakifrån. Med lägre avgasljud. Så ljudet med öppet slipon går faktiskt framåt också.

Vad det gäller grannen så varmkör jag numera på gatan. 5 meter ut från husväggen och 10 meter bort längs gatan. Så han slipper få in bensin/avgasångor genom sitt på sommaren öppna fönster.
God grannsämja är viktigt !:)

Ja. Förvisso sprids en del av ljudet framåt men det är en rätt liten del. Såpass liten att man ska ha rejält ljudliga pipor om det ska göra någon skillnad.
Jag hör ytterst sällan motorcyklar som kommer ikapp mig när jag sitter i bilen även om dom har rätt öppna rör. Inte ens om jag har stereon avstängd. Och då har jag oftast musik på i bilen. Däremot använder jag backspeglarna på bilen när jag kör. Bilar är ofta rätt skapligt ljudisolerade.
En hoj som är så högljudd att jag hör den när den kommer ikapp mig i bil är inte något som jag vill ha passerande mitt sovrumsfönster en tidig morgon eller sen kväll när jag försöker sova. Vi har en sådan på min gata och rutorna skallrar nästan när han drar iväg vid halv 6 på morgonen. Rätt störande om du frågar mig då jag väcks av den varenda gång.

Så visst finns dom positiva effekterna men jag anser att dom vida överstigs av dom negativa effekterna att folk anser att motorcyklar stör. Och det räcker ju med att några med högljudda pipor bor granne med några politiker för att någon förr eller senare ska lägga ytterligare ett förslag som innebär inskränkningar i våra möjligheter att köra hoj.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag tror på helljuset. Inte för att jag vill blända någon, utan för att jag inte vill bli ihjälkörd av någon som "inte såg mig". Dessutom så vill det mycket till för att någon skall bli bländad av en hoj i dagsljus enligt min erfarenhet.

Starkt ljus? Ja. Det är det som är vitsen. Lägger man märker till det? Ja. Det är det som är vitsen. Bländande? Knappast, så vida man inte stirrar rakt i i ljuskäglan.

Fast eftersom jag inte alltid lever som jag lär, så blir det oftast vanligt halvljus i alla fall...

Ett exempel i närtid:
Var i Norge förr-förra veckan på en snabbsemester. Dag 1 fick jag nita tre (3) gånger på samma förmiddag pga jönsar i bilar som svängde ut rakt framför mig. Tre gånger. Gick därefter över till helljus. Inga bilar som svängde ut framför mig. Noll.

Ok, detta är självklart inte någon vetenskaplig studie. Svårt att bevisa samband, slumpen kan ha spelat in. Och så vidare. Men jag upplever att mönstret går igen i andra sammanhang, andra turer. Halvljus: folk kör ut framför mig. Helljus: ingen som kör ut.

Det verkar också spela roll vilken hoj jag kör.

Min retrohoj: stor rund lampa, "ser ut som motorcykel", bullrar en del. Få som kör ut framför mig.
Min kåpförsedda sporttouring: mindre lampa, sitter snett monterat i kåpan. "En EU-moppe? Jag hinner nog före!" Betydligt fler som kör ut mitt framför mig.

Troligen så uppfattar hjärnan dessa olika. I det ena fallet: "Motorcykel! Bäst att stanna, kan smälla". I det andra: "Det är bara en moppe, ingen fara, jag kör ut".

Hade jag kört en långtradare så hade nog väldigt få försökt köra ut. Storleken gör rimligen att hjärnan signalerar "fara". Men när hjärnan (undermedvetet) säger att det nog är en moppe och därmed inte farligt - då kan resultatet bli ett annat och bilisten försöker hinna före.

Nå, vad säger ni hjärnforskare på SH? (he-he, ironi...)
Kan det ligga något i detta resonemang?

Visst är det så att man prioriterar efter vad man tror är farligt. Dvs en moped eller cyklist har större risk att bli ignorerad än en långtradare.

Visst kan det säkert vara så att i vissa lägen upptäcks man lättare med helljus men jag är övertygad om att effekten är rätt marginell. Såpass liten att den negativa effekten av att man irriterar några är större.

Kör man relativt sansat och med en lite defensiv inställning så hinner man reagera och göra undanmanöver om någon skulle göra något konstigt. Kör man djävligt fort så hinner man inte det men då kör man egentligen över vad trafiksisuationen tillåter.
Dvs om du är beroende av att köra med helljus för att överleva så borde du istället fundera över din körstil.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
*klipp!* Kör man relativt sansat och med en lite defensiv inställning så hinner man reagera och göra undanmanöver om någon skulle göra något konstigt. Kör man djävligt fort så hinner man inte det men då kör man egentligen över vad trafiksisuationen tillåter. Dvs om du är beroende av att köra med helljus för att överleva så borde du istället fundera över din körstil.
Du har en poäng. En del kör med fullt spett genom korsningar och räknar med att de syns och att alla andra släpper förbi dem. Och så kan man inte resonera, om man inte vill hamna i statistiken eller i olyckstråden.

Men man hinner inte alltid reagera, eller göra en undanmanöver.

Om jag (som i förra exemplet) är nära att ramma en bil som kör ut framför mig på en tätt trafikerad 60-väg (kökörning) så har det inte så mycket med min körstil att göra. Utan snarare att den förarens hjärna inte uppfattade mig som något farligt utan fick en sorts "blind fläck" i skallen och körde ut utan att se och utan att tänka.

Den ena gången hade jag lite tid på mig och hyggliga bromsar. De andra två hade jag mer tid och hann med sådana åtgärder som att bromsa hårt, hänga mig på tutan och hytta med knuten näve.

Men, det är inte alltid man hinner reagera och göra en undanmanöver. Eller har tid att "skälla" på bilisten. Oavsett körstil.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du har en poäng. En del kör med fullt spett genom korsningar och räknar med att de syns och att alla andra släpper förbi dem. Och så kan man inte resonera, om man inte vill hamna i statistiken eller i olyckstråden.

Men man hinner inte alltid reagera, eller göra en undanmanöver.

Om jag (som i förra exemplet) är nära att ramma en bil som kör ut framför mig på en tätt trafikerad 60-väg (kökörning) så har det inte så mycket med min körstil att göra. Utan snarare att den förarens hjärna inte uppfattade mig som något farligt utan fick en sorts "blind fläck" i skallen och körde ut utan att se och utan att tänka.

Den ena gången hade jag lite tid på mig och hyggliga bromsar. De andra två hade jag mer tid och hann med sådana åtgärder som att bromsa hårt, hänga mig på tutan och hytta med knuten näve.

Men, det är inte alltid man hinner reagera och göra en undanmanöver. Eller har tid att "skälla" på bilisten. Oavsett körstil.

Nej. Visst uppstår det ibland situationer där man inte hinner reagera eller det blir väldigt tight.
Men enligt min arfarenhet från 22 år med körkort och en bit över 40 000 mil på vägen så sker det lika ofta när jag kör bil som när jag kör MC. Detta trots att jag alltid bara kör med halvljus och inte har varselkläder på mig.
Så enligt mig så gör fordonet inte någon större skillnad. I alla fall inte tillräckligt stor för att jag ska märka det.

Däremot påverkar mitt körtempo en hel del. Kör jag lite fortare så är det fler som missbedömer eller inte upptäcker mig med följd att dom kör ut framför och jag får bromsa eller väja.

Det är där jag tror den stora skillnaden är. Jag tror att det är ganska många motorcyklister som faktiskt håller ett lite högre körtempo vilket medför att dom råkar ut för en oproportioneligt stort antal fordon som kör ut framför. Många situationer skulle med andra ord kunna undvikas genom att man är lite återhållsam med sitt eget körtempo i komplexa trafiksituationer, dvs kring korsningar och liknande.

Sen är det ju den svåra tvåstegsbedömningen man måste göra.
1. Har dom sett mig?
2. bryr dom sig?

Men ett visst antal tillbud får man tyvärr räkna med om man ger sig ut i trafiken och då gäller det att ha körtempo och beredskap så att man kan hantera det. Tänder man helljuset och tar på en varselväst i tron att "nu syns jag" och kör därefter så kommer marginalerna att bli väldigt små när någon trots detta missar att upptäcka en eller missbedömer farten.
Risken är med andra ord att man skapar en falsk trygghetskänsla som förvisso kanske minskar antalet tillbud något men samtidigt gör att dom tillbud som inträffar blir svårare att klara av vilket i slutändan kanske rentav höjer risken att det leder till en olycka.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
http://www.vt.se/nyheter/arkiv.aspx?articleid=7787829#.U_U1CXhhoZ0.facebook

Misstänker att busschaffisen missat att det kom en bil, och körde ut framför. Ska vi klä bilar i varselvästar med?

Det där hade ju aldrig hänt om bilisten har kört runt med helljuset tänt. Helljuset fungerar ju som en laser som "skär" en öppning i trafiken framför. Det vet ju alla!
(Eller så ser man ut som ett fucko som inte fattat att helljuset är tänt eller inte hittat avstängningen. Dvs en okunnig söndagsbilist)
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top