Laddningsregulator 12 Volt

Gick med
17 Feb 2014
Ort
Edsviken, Sollentuna
Hoj
CM400T
Hej!
Visst är en laddningsregulator en pryl som är utbytbar mellan hojar? alltså det kan vara olika kopplingar men alla funkar väl likadant om det är 5 sladdar på den?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
"Visst är en laddningsregulator en pryl som är utbytbar mellan hojar?"
Svar ja.
"alltså det kan vara olika kopplingar men alla funkar väl likadant om det är 5 sladdar på den?"
Svar ja.

Alltså, 3 inkommande anslutningar för 3 st kablar från statorn.
1 utgående anslutning för koppling till batteriets pluspol.
1 utgående anslutning för koppling till jord.

Att tänka på är huruvida det är en regulator/likriktare, bägge i en och samma mojäng alltså, eller om de sitter var för sig. Även att det finns mer och mindre kraftiga varianter, så avgör ifall du tror det passar.
Ser på din hojlista att du har tvåtakt och fyrtakt. Huruvida det går att byta mellan två sådana vet jag inte.
I min gamla gsx har jag satt dit en regulator/likriktare från en 900ccninja från 2000-talet.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
De bästa varianterna har 6 sladdar, där den 6:e ska kopplas efter tändningslåset. Detta gör att regulatorn inte förbrukar någonting när motorn är avstängd. Annars kan den dra 1mA eller liknande, vilket tömmer batteriet över vintern om man inte kopplar loss batteripolerna.

Jag är lite slarvig, så jag har flera gånger lämnat batteriet i hojen över vintern, så att det är tomt och ibland dött på våren. Men på en hoj bytte jag till en regulatorn med 6-sladdar, och den hojen kunde man lämna med batteriet anslutet över vintern, och sedan bara starta på våren.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
jag antar att min gsx 400 har en separat likriktare. den där lilla svarta prylen.
Jag antar tvärtom, men kanske har fel. Manual? Bild? Minns att jag bläddrat i manualen till en gsx400e (äre den du har?) och kommer inte ihåg att den var annorlunda än min ang regulator/likriktare.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Enkla lösningar för att undvika urladdning under vintern.
1) Ta ur batteriet. Och ladda batteriet med MC-laddare innan du sätter i batteriet på våren.
eller
2) Koppla en MC-underhållsladdare till batteriet.
OBS
De flesta underhållsladdare börjar ladda om batterispänningen går under ca 12.8Volt.
Funkar utmärkt med tex Yuasa. Mitt Yuasa håller omkring 12,7 Volt.
Det betyder att har man ett batteri som normalt laddat har 13,0 till 13,2 Volt.
Så kommer underhållsladdaren inte börja underhållsladda trots att batteriet med 12,9 Volt inte startar hojen. Tex Biltemas Underhållsfria MC-batteri.
Då är alternativ 1) bättre.
 
Last edited:

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
har inte hundra koll- men att skaffa en RR till en moped kanske känns lite brunt- skaffa en som rekommenderas till din mc eller större. (skaffa helst en RR baserad på MOSFET teknik, kan du köra med LiFePo4 batteri om du vill:tummenupp= en RR med mosfet jobbar kallare och mycket jämnare än dom "gamla" som bränner av överflödig ström!)

//
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
faserna från generatorn kan kopplas huller om buller, många sladdar är bara enfärgade (gula är vanligt)

//jj
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
snabb fråga 2: det tre kablarna från statorn.
Måste de kopplas rätt?
De har olika färger på min.

Ett enkelt sätt kolla att allt är som vanligt.
Starta hojen med de 3 sladdarna lösa (ej inkopplade) när motorn gått några minuter, fått igång smörjningen.
Varva upp till 4000RPM och mät spänningen mellan de tre kablarna. Växelspänning.
Det ska bli tre lika stora växelspänningar. Omkring ca 70 VAC.

Kolla att du verkligen har kontakt med chassit/motorn genom att först mäta mellan två punkter på chassit / motorn.
Du skall då får mycket lågt motstånd. Just detta kan var knepigt pga isolerande oxider på motorn. Motorskruvarna. Man måste komma igenom oxidskiktet.
När du kommit igenom eventuellt oxidskikt.

Mät sedan motståndet mellan de tre sladdarna och chassit/motorn. Du använder en av de två mä'tpunkterna du vet du har bra kontakt med på chassit/motorn.
Det ska vara mycket högt motstånd (över 1MOhm.) Mellan statorlindningarna och chassit/motorn.
Vid alla tre mätningarna.

Mät sedan motståndet mellan de tre sladdarna, två och två. Det ska vara lågt. Under 1 Ohm vid alla tre mätningarna.

Går alla märningarna igenom.
Tre ungefär lika VAC mätningar.
Tre mycket höga motstånd mellan statorsladdar och chassit/motorn.
Tre mycket låga motstånd när du mäter mellan sladdparen.
Ja då är det ingen skillnad mellan sladdarna.
Utom färgen.
Och det är som vanligt.
Med tre gula sladdar.
 
Last edited:
Gick med
17 Feb 2014
Ort
Edsviken, Sollentuna
Hoj
CM400T
denna helga blev det.
Hojen tänder på 2 cylindrar 1 och 4 som sitter på samma tändspole.
Den andra spolen blir väldigt varm . har testat med annan spole samma sak och ingen gnista på 2 o 3. Vad ska man börja felsöka?
/johan
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top