Får man sälja ram och papper separat?

Snowman89

Guest
Topicen säger väl allt egentligen.

Jag har en ram med tillhörande papper kvar efter att ha plockat alla andra delar till lite olika projekt.
Nu har en kompis en likadan hoj, dock e-reggad och min var LV-reggad.
Så han är spekulant på papprena men har inget vidare intresse av att montera av allt från sin ram och på den som papprena hör till, så han vill bara ha papprena.


Det finns säkert någon som har en ramsne hoj alt en ram med sprickor med papper som bara vill ha en hel ram och struntar i att ramen är reggad, sålänge den inte är stulen givetvis..

Så min fundering är egentligen, får man sälja ram åt ett håll och papprena åt ett annat?
Om inte, hur går man enklast tillväga för att skrota ramen?
Kompisen bor väldigt långt bort och han kommer inte hämta ramen och jag har inte plats för den..
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag skulle gissa att det blir mycket svårt att göra det på laglig väg om det står ramnummer på papprena.

Då måste ju han ändra sitt ramnummer och det kan man nog inte göra bara för skojs skull.

Bäst är nog att fråga transportstyrelsen om vad man behöver göra. Oavsett vilket lär de inte gå med på att din polare har papprena till ramnummer X samtidigt som någon annan äger ramen X.
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Pappret är ju so ett id kort för ramen. Bara för att ma har en tvilling betyder det inte att man får använda den personens pass när man reser. Det säger ju sig själv. Sälj honom ram och papper sen får han välja själv om han vill hämta upp grejerna eller inte.
 

Snowman89

Guest
Jag skulle gissa att det blir mycket svårt att göra det på laglig väg om det står ramnummer på papprena.

Då måste ju han ändra sitt ramnummer och det kan man nog inte göra bara för skojs skull.

Bäst är nog att fråga transportstyrelsen om vad man behöver göra. Oavsett vilket lär de inte gå med på att din polare har papprena till ramnummer X samtidigt som någon annan äger ramen X.

Jo men hur gör man i det fallet man vurpat och fått en förstörd ram?
Det dyker ju upp trådar lite då och då här på SH om folk som köpt en ram med kryssat ramnr och flyttat sitt ramnr till den ramen då gamla blivit förstörd.
Så det verkar ju som att även besiktningen är OK med att man flyttar ramnr till en annan ram.

Om man nu ska skrota ramen, hur går man enklast tillväga?
Jag har inget som jag kan kapa sönder den med och jag vill nog inte direkt kasta den på tippen med intakt ramnr och i "fungerande" skick.
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Man köper en ersättningsram från fabrik med papper och så får en besiktningsman flytta över ramnummret.

Fråga två. Du åker till en skrot, ger ramen till dom, fyller i skrotningsdelen i regbeviset och skickar in pappret.

Det kanske var svårt att förstå från min förra post men hela anledningen till att vi har reg papper och ramnummer osv är delvis för att det inte ska åka runt en massa fordon på gatan som inte är reggade för gatan.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Går det, ja. Är det lagligt, nej. Mycket är olagligt som funkar alldeles utmärkt att göra ändå. Så länge ingen råkar illa ut i slutändan så spelar det väl ingen roll.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jo men hur gör man i det fallet man vurpat och fått en förstörd ram?
Det dyker ju upp trådar lite då och då här på SH om folk som köpt en ram med kryssat ramnr och flyttat sitt ramnr till den ramen då gamla blivit förstörd.
Så det verkar ju som att även besiktningen är OK med att man flyttar ramnr till en annan ram.

Om man nu ska skrota ramen, hur går man enklast tillväga?
Jag har inget som jag kan kapa sönder den med och jag vill nog inte direkt kasta den på tippen med intakt ramnr och i "fungerande" skick.

Som Flerpen snabbt förklarade: Man köper en "blank" ram (antingen ny eller begagnad med rensat ramnummer) och sedan sköter besiktningen överflyttningen. Man ska nog egentligen kunna visa upp både hojen med nya ramen med inköpskvitto och den gamla ramen med korrekt ramnummer.
Det är klart att det går men inte som du beskriver att papprena går åt ett håll och ramen åt ett annat. Om du inte slipar bort numret på ramen och säljer det som blankt såklart men det är nog inte helt lagligt.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det kanske var svårt att förstå från min förra post men hela anledningen till att vi har reg papper och ramnummer osv är delvis för att det inte ska åka runt en massa fordon på gatan som inte är reggade för gatan.

Dels det, och dels är det så att den jävla pappershanteringen öppnar för fler MC-stölder.
Eller snarare, ett sätt för någon som kommit över en snodd hoj att kunna "legalisera den" genom att åka på andra papper, och senare sälja vidare. Lite billigare än en äkta hoj, mycket dyrare än en stulen hoj utan papper. Fortfarande inte lagligt, men mycket svårare att spåra.

Uppfödare av Bordercollies brukade samlas under mottot "Sälj inga valpar till stan!"
Vore bra för oss alla om den som hade papper över på motorcyklar kunde ha så mycket råg i ryggen att man inte sålde pappren vidare. Det funkar inte att gå plus minus noll på en oförsäkrad krasch eller motorsprängning...
 

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Glöm affären med din kompis. Identiteten måste kunna följas. Du kan inte sälja identiteten (papprena) utan ramen, för den som köper identiteten måste kunna visa upp styrhuvudet med ramnr (eller hela ramen) från den "gamla" hojen när han registreringsbesiktigar, vilket man måste göra vid rambyte.

Om du avregistrerar hojen så kan du sälja ramen som reservdel, skroten kan säkert hjälpa dig med det. Men det är knappast värt att hålla på.

/Stefan
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Skicka ramen med bussgods till honom, kostar bara några hundra.
Om det är en kompis som vill köpa ramen så lär han inte blåsa dig.

Jag har köpt ram på det sättet av en kille i norrland, han skickade både ram och ägarbytespapper med bussgods. Jag fyllde i min del av pappren och skickade in dom, det var hur smidigt som helst :)

Varför krångla till det?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag förstår helt enkelt inte varför man skulle vilja ha papperna till en ram man inte äger.... ?:va

Det enda papperna bevisar är ju att man äger en ram någonstans - men inte den man åker omkring på. Det blir ju olovlig körning vare sig han "äger dessa papper" eller inte.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Klart du kan sälja papper och ram var för sig om någon av någon anledning vill betala för det.

Pengar i din ficka, resten är någon annans problem

Invändningar på det bör kompletteras med hänvisning till paragraf i lagtext...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top