Färgkod = nummer på Yamaha vevstakslager?

suzuki_gixxer

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Har några vevstakslager som är dåliga.
Står följande nr på dem men kan inte urskilja färgkoden.
F1082
F1081
F1074

Vart brukar sitter färgpluppen sitta annars?

Stakarna är väldigt mörka på sidan så svårt att urskilja beteckningarna på dem, finns det några andra riktlinjer i Yamaha motorer?

Mvh
/D
 

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Har du kommit vidare?
En snabb titt i servicemanualen anger att man ska titta på vevaxelmärkning samt märkning på vevstake för att få fram rätt lagerstorlek, ingenting om färgkoder eller siffermärkning på lagren.
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Det ÄR lika lätt att göra rätt..

Mmm,

Eftersom du verkar veta att lagren är dåliga förmodar jag att du redan använt palstiguage och kontrollerat spelen(?) Då bör du ha tillgång till en verkstadshandbok eller ..?

Den ursprungliga färgmarkeringen på lagerhalvorna brukar försvinna och är egentligen ovidkommande då du ändå MÅSTE följa märkningen för vev & ramlager som står instansat på vevaxeln. Lite uträkning behövs för att få rätt lagerfärg/stolek men det är i den lättare skolan. Bifogar 2 pdf för vev resp ramlager och hoppas det underlättar.


View attachment Yamaha_YZF_R1_2002_2003_ServiceManual_ramlager.pdfView attachment Yamaha_YZF_R1_2002_2003_ServiceManual_vevlager.pdf
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Kanske ska specificera vilken motor det gäller? Deras vevlager än något av en djungel..
 

suzuki_gixxer

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
#Kamoer - precis min vev har 2222 men eftersom jag saknar beteckningarna på vevstakarna så kan jag varken räkna ut storlek eller färg.

#Eric - Lagerna är enbart dåliga i synbart skick dvs synliga skador/repor, glappar inte så vet ej spel och jag har ej använt plastigage då det i nuläget inte spelar någon roll eftersom jag inte vet vilket lager som sitter där. Uträkningen enligt min service manual är siffran på veven (2) minus siffran på vevstaken (X) = rätt lager.


Årsmodell 2004 20v (samma framtill 2007 då det väl blev 16v).

Vevstakarna har gula färgpluppar på sig men enligt yamahas part list finns inte yellow lager. Bara green, blue, black, brown.

Ingen som har ett gammalt lager liggande som kan titta på baksidan ifall det står stansat F1082 eller liknande?
 

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Jag har en motor från en -01 hemma isärtagen, kan kolla på den ikväll angående lagerbeteckning.
Motorn är ju ordentligt omarbetad från -04 så det kanske inte är till någon nytta.
 

suzuki_gixxer

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Tack, det vore grymt. Vevstaklagerna är nog ganska lika. Numret F1082 står stansat på baksidan på kortsidan där själva"låsningen" sitter, tyvärr har jag inga bilder.
 

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
På den motor jag har är lagerbeteckningen F-112, så det verkar inte vara samma system.
På vevaxeln är värdena 2222 för vevstakarna. På åtminstone 2 stakar är märkningen 4C, med färg.
Jag vet inte om detta var till någon hjälp dessvärre.
 

suzuki_gixxer

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Tack om du tittar riktigt noga så kommer du finna en fjärde siffra, precis där den är den lilla fliken är jackad/böjd, är ganska svårt att se den fjärde siffran.

vet du vilken färg/tjocklek det ska vara/är på ditt lager med F-112?

Tänkte om talen kan stå för den faktiska tjocklek istället för art/modell nr som jag trodde tidigare?

Någon som vet vad de olika färgerna har för tjocklekar?
 

suzuki_gixxer

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Om det är 4 på den staken borde din siffra bli 0 = white, förutsatt att det är samma uträkning som på 02-03 maskinerna ( 2 - 4 - 2 = 0).

Är det bara numret på veven 2 - numret på staken 4 = 2 = black
 

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
På mina lager är märkningen ej där fliken/jacket är utan på motsatt sida.
Märkningen är F-112, sen ett mellanrum följt av något som ser ut som NDG hopskrivet som en symbol, lite svårt att förklara.

Just ja, uträkningen stämmer - blir 0 = white i mitt fall.
 
Last edited:
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top