Multimeter.. Rekommendation tack.

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
Vill införskaffa en mutlitimeter, men vill inte köpa en kass sak som inte klarar av nått, men ändå inte en som klarar av att lösa världens kriser....
Självfallet till ett helt överkomligt pris oxå.
Ska ha den för att kunna kolla lite på hojen, men jag är mycket till amatörmekare så jag kräver inte för avancerade saker... För då fattar jag inte ens hur jag byter batteri på multimetern ens ;)
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
du kan köpa vilken multimeter som helst. är du ej mer skillad än att kunna spänningsmäta eller mäta spänningsfall eller motstånd så kan du ta vilken som helst...
 

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
Ja det blir en tur förbi biltema då, om det duger för någon med finare hoj så duger det för mej med :)
100 pix föll mej i smaken :D

Tack för alltid snabb och bra hjälp :banana
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag tror mitt enda krav är silikonkablar till probarna, sen är dom billiga samma skit om man inte väljer att lägga en halv månadslön på en Fluke.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har genom jobbet ett antal multimetrar. Fluke, UNI-T, Ampro, KEW.
Men privat föredrar jag samma som
PeteR1
redan föreslagit.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/
För den är avsäkrad både för låga strömmar och 10A.
Vilket är mycket praktiskt när man efter ha mätt ström mäter spänning och glömmer flytta tillbaka mätsladden från 10A kontakten.
Vilket jag gjort ett antal gånger.
Vill du betala mera, ta
GubbLasse's
förslag
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/tanginstrument/uni-t-ut203-p48275
men jag tror det blir knepigt mäta små strömmar som strömmen till helljuset (relativt) med ett 400A instrument.
 

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Det är ungefär som med verktyg, det viktigaste är att har ett som passar till det man ska göra.

Jag vill absolut ha autorange. Likspänning och resistans kommer man långt med. Ström är bra att kunna mäta men det är bra om det finns 10A eller ännu bättre 20A uttag. Lull-lull, rannsaka dig själv först. Man mäter nästan aldrig kapacitans, förstärkning i bipolär transistorer, behöver logga peakvärden och annat kul. Och ska man det så brukar man ändå behöva ett bättre instrument än det man har.
Men känn o kläm på utförandet, sitter sladdarna fast i instrumentet ordentligt (bra kontakter), tål det att ramla i golvet. Inga udda märkliga batterier. Bakgrundsbelysning är tacksamt - den dagen man behöver det.

Det som kostar på ett proffsinstrument är noggrannhet, att kunna lita på det man mäter.

Har tyvärr inga bra råd att ge om exakt vad man ska köpa. Men det gör inget om man lägger några hundra extra man brukar behålla dem rätt många år.
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Biltema modellen ligger i garaget och funkar perfekt till det. På jobbet finns lyxiga modeller som inte känns motiverade i mitt garage i alla fall.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Biltema modellen ligger i garaget och funkar perfekt till det. På jobbet finns lyxiga modeller som inte känns motiverade i mitt garage i alla fall.

xakt samma här. har en billig multimeter hemma som funkar perfekt till det jag gör här hemma, medans jag på jobbet har en riktigt bra fluke.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Har haft denna Biltema multimeter i säkert 10 år. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...-och-Elektronik/Digital-multimeter-bil-15292/

Man får ganska mycket bang för pengen.

Mäter likström till 20Amp och den har lös tångamperemeter och mäter varvtal på 4-taktare. Sen termometern kanske man skulle klarat sig utan, jag använde den ett tag till däcktemp mätning innan jag skaffade en bättre tempmätare.
 

Hejhå

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2012
Ort
Hus
Hoj
Rasad mille kraschad xt, g450x
Nu när du har fått ett antal relevanta svar så måste jag i sann SH-anda rekommendera den modellen jag själv kör med, även om det inte är det som trådskaparen söker.

http://www.swema.se/instrument.php?p=Kyoritsu KEW 2012R
Uppskattar framförallt det kompakta formatet.
Edit: och att det är lätt att hålla ordning på sladdarna.
Over 'n out
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Se till att instrumentet har automatisk avstängning. De riktigt billiga instumenen saknar det ibland. Man blir tokig när det visar sig att batteriet är urladdat, p.g.a. att man glömde stänga av instrumentet förrra gången. :(
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top