Parkering i innerstäder med MC

Dezeo

When in doubt, throttle out.
Gick med
24 May 2009
Ort
Gbg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro - 17 & Triumph Bobberville -66
Tjenare!
Är det någon som vet och har koll på vad lagen säger om avgiftsbelagd parkering (läs, vid sidan av vägen, snett mot trottoaren inne i stan) med MC?
Som MC åkare slåss man ju lite emot var-ska-jag-lägga-parkeringslappen-dilemmat.

Jag är inte 90-talist, men tillräckligt nära för att vara så lat att jag inte orkar leta upp svaret i lagboken själv och frågar helt enkelt här istället.
Måste ju finnas någon gammal lapplisa här på SH som har koll!

Tidigare har jag frågat enstaka lapplisa på stan, men det har rått delade meningar om man faktiskt behöver P-tillstånd eller inte.
Tackar på förhand för er vishet!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Flerpen har rätt. Olika städer, olika regler.
Du kan ju t ex googla "parkering göteborg mc" och se vad du hittar.... Nu var ju du själv lite lat, skrev du. Så därför får du hitta dem själv! ;) *Retas*

EDIT: fast du har en poäng. Det är j*kligt svårt att veta vad som gäller. Särskilt med tanke på att det varierar från kommun till kommun.

EDIT2: och det är knivigt att hitta en lösning för att fästa den lilla p-biljetten.
 
Last edited:

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Det borde finnas sms parkering överallt, så slipper man tjafsen med p-biljett.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Eller så ställer man sig i en MC-ruta så behöver man inte bry sig om den saken....
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Generellt så är det skylten som gäller, oavsett fordon. Men som sagts innan är det olika regler i olika städer. Tycker dock specifika MC parkeringar börjar bli mycket vanligare så många tar nog bort reglerna att MC får stå gratis på bilplatser.

Lösningen för var lappen ska fästas är svår men kan lösas med hjälp av en sån liten självhäftande hållare från typ biltema. Sätt den på skylten där skattemärket satt förut och sätt lappen där. Man kan med fördel skriva sitt regnummer på den så ska den tydligen inte vara giltig för något annat fordon sägs det.
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Ni kan ju ansluta er till EasyPark så slipper man problemet med vart man ska lägga biljetten.
En lite klisterlapp som visar att biljetten är betald, betala via telefonappen(anslutet till konto/kreditkort).
Har haft det ett tag nu och fungerar skitsmidigt, både för bil och mc. Betala bara för den tid du står, förläng tiden via telefon om det behövs, man slipper ha mynt och springa och förlänga tiden.
Finns för många städer i sverige.
https://easypark.se/
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag har aldrig betalat för parkering till MC, och har endast fått kontrollavgift 1 gång under 12 år som jag minns, och den gången stod jag mycket illa till precis utanför huvudentrén till en galleria inne i stan :näsblod

- Antingen står du i MC-parkerings-rutorna som är gratis. :tummenupp

- Eller så ställer du dig snyggt i ett cykelställ eller bredvid en husvägg där man inte är i vägen (lapplisorna ansvarar sällan för dessa platser). :tummenupp

- Eller så ställer du dig vinkelrätt mot trottoarkanten, och på så sätt tar du upp minimalt med plats, vilket gör att man inte blir lappad (vissa kommuner har t.om. lokala föreskrifter som säger att MC som står på detta sättet står helt gratis) :tummenupp

- Eller så åker du in i ett parkeringsgarage, eftersom man endast betalar när man åker ut, så finns det inget att få kontrollavgift för när man står där inne. Det fina är att bommarna alltid är så korta att man kommer förbi utan att betala, och även om du skulle vilja betala så går det inte, för en MC är för lätt för att registreras av betalautomaten (antagligen för att förhindra att en MC kan ta ut flera biljetter och ge till en bil som precis ska åka ut). Med din MC står du sedan smidigt intill någon vägg eller pelare, så man inte blockerar platser för bilar i onödan (vissa p-hus har även föreskrifter som säger att MC står gratis). :tummenupp
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Ni kan ju ansluta er till EasyPark så slipper man problemet med vart man ska lägga biljetten.
En lite klisterlapp som visar att biljetten är betald, betala via telefonappen(anslutet till konto/kreditkort).
Har haft det ett tag nu och fungerar skitsmidigt, både för bil och mc. Betala bara för den tid du står, förläng tiden via telefon om det behövs, man slipper ha mynt och springa och förlänga tiden.
Finns för många städer i sverige.
https://easypark.se/

Om det gäller sthlm stad så kan man lika gärna använda deras "egna" app;
https://play.google.com/store/apps/details?id=net.easypark.stockholm.android

Eastpark tokdissar jag efter att ha haft det i firman. Fy Fan vad appen strulade (ja, jag vet att det är easypark som har gjort appen till sthlm stad).
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Jag har aldrig betalat för parkering till MC, och har endast fått kontrollavgift 1 gång under 12 år som jag minns, och den gången stod jag mycket illa till precis utanför huvudentrén till en galleria inne i stan :näsblod

- Antingen står du i MC-parkerings-rutorna som är gratis. :tummenupp

- Eller så ställer du dig snyggt i ett cykelställ eller bredvid en husvägg där man inte är i vägen (lapplisorna ansvarar sällan för dessa platser). :tummenupp

- Eller så ställer du dig vinkelrätt mot trottoarkanten, och på så sätt tar du upp minimalt med plats, vilket gör att man inte blir lappad (vissa kommuner har t.om. lokala föreskrifter som säger att MC som står på detta sättet står helt gratis) :tummenupp

- Eller så åker du in i ett parkeringsgarage, eftersom man endast betalar när man åker ut, så finns det inget att få kontrollavgift för när man står där inne. Det fina är att bommarna alltid är så korta att man kommer förbi utan att betala, och även om du skulle vilja betala så går det inte, för en MC är för lätt för att registreras av betalautomaten (antagligen för att förhindra att en MC kan ta ut flera biljetter och ge till en bil som precis ska åka ut). Med din MC står du sedan smidigt intill någon vägg eller pelare, så man inte blockerar platser för bilar i onödan (vissa p-hus har även föreskrifter som säger att MC står gratis). :tummenupp

På dom orterna jag bor så är INTE mc parkeringsrutorna gratis.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Last edited:
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top