Sålt en lätt mc, köparen vill häva köpet pga fel jag inte kände till.

jonzi88

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 -91
Tjena! Jag sålde min lätt mc häromdagen i "befintligt skick" (skrivet på kvitto) och köparen fick möjlighet att provköra och undersöka hojen.

En dag senare ringer en upprörd köpare och säger att hojen dör när den kommer upp i högre hastighet (runt 100) och säger att han vill häva köpet.

Nu är min fråga om han har rätt till detta? Jag körde själv hojen i 120 samma dag som jag sålde den, och jag vet ju inte om han själv orsakat felet?

Har kikat lite på köpeslagen och så och jag har lite svårt att tolka det här med dolda fel..

Någon som varit med om något liknande och vet vem som har rätt/fel i ärendet? Går det att få till någon kompromiss? jag vill inte sälja något och känna att köparen känner sig lurad.. Alla kvitton och ägarbyten är påskrivna och inskickade om det gör någon skillnad.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Nej, baserat på det du skriver, tycker jag inte att han kan häva köpet.

Man upptäcker ju alltid massor med fel efteråt när man köpt begagnade grejer.
 

jonzi88

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 -91
Nej, baserat på det du skriver, tycker jag inte att han kan häva köpet.

Man upptäcker ju alltid massor med fel efteråt när man köpt begagnade grejer.

Ja man tycker ju det, har själv fått bita i det sura äpplet ett par gånger..

Sen när han provkörde hojen körde han bara ca 100 meter i max 50 km/h men det är väl ändå hans beslut? Jag ska väl inte behöva tvinga ut honom på motorvägen för att testa hojen ordentligt? :D
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
1. Det finns ingen friskrivning såsom befintligt skick etc.
2. Fråga exakt vilka hastigheter det är och hur den dör "dör runt 100" är lite diffust, det är en 125a så det finns inte så mycket o ge där uppe.
Om den dör vid 120 är problemet löst, man får inte köra fortare än så ändå.
 

jonzi88

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 -91
1. Det finns ingen friskrivning såsom befintligt skick etc.

Vad menar du med att det inte finns någon friskrivning? Enligt konsumentupplysningen så är "Befintligt skick" en sorts, iaf delvis friskrivning från säljarens håll.

"Säljaren kan till exempel friskriva sig från ansvar om det är något fel på varan. Det gäller till exempel begagnade varor som säljs i befintligt skick."
 

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
1. Det finns ingen friskrivning såsom befintligt skick etc.
2. Fråga exakt vilka hastigheter det är och hur den dör "dör runt 100" är lite diffust, det är en 125a så det finns inte så mycket o ge där uppe.
Om den dör vid 120 är problemet löst, man får inte köra fortare än så ändå.

Jag kan tänka mig lite olika tillfällen då man faktiskt får köra fortare än 120 km/h utan o riskera att lagföras. :rolleyes:
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Vad menar du med att det inte finns någon friskrivning? Enligt konsumentupplysningen så är "Befintligt skick" en sorts, iaf delvis friskrivning från säljarens håll.

"Säljaren kan till exempel friskriva sig från ansvar om det är något fel på varan. Det gäller till exempel begagnade varor som säljs i befintligt skick."

http://www.konsumentverket.se/vara-...v-privatperson/efter-kopet1/befintligt-skick/

- - - Updated - - -

Jag kan tänka mig lite olika tillfällen då man faktiskt får köra fortare än 120 km/h utan o riskera att lagföras. :rolleyes:

Ja det kan jag med, men då kan man likagärna sätta sig på en tung mc.
 

Ucklahoma

Medlem
Gick med
2 May 2013
Ort
Borås
Hoj
Affar
Du har ju i egenskap av privatperson sålt en hoj till en köpare.
Köparen har undersökningsplikt på varor han köper privat.
Alltså kan inte du lastas för fel som uppkommer efter att köpet är genomfört.
Om köparen vill ha garanti, varför går den inte till en mc-handlare och köper hoj.
Om köparen envisas med att få någon kompensation säg till köparen att vända sig till tingsrätten.

/A
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Saxar in den relevanta texten från konsumentverket.se:

"Befintligt skick

Många avtal om bilköp innehåller en formulering om att bilen säljs i ”befintligt skick”. För dig som säljare innebär det inte att du har friskrivit dig från allt ansvar. Om bilen du har sålt i ”befintligt skick” går sönder finns det tre situationer där bilen ändå anses felaktig enligt köplagen och där du som säljare är ansvarig för felet.
•Om du har lämnat felaktig information om bilen till köparen och den felaktiga informationen haft betydelse på köparens beslut att köpa bilen av dig.
•Om du har struntat i att lämna viktig information om bilen och det har haft betydelse för köparens beslut att köpa bilen av dig.
•Om bilen är i väsentligt sämre skick än vad köparen kunde förvänta sig med tanke på bilens pris.

Köparens undersökningsplikt

Som säljare är det bra att uppmuntra köparen att undersöka bilen innan han eller hon köper den. Fel på bilen som köparen borde ha hittat vid en undersökning av bilen men som upptäcks först senare är köparens ansvar.

Fel på bilen

För att något ska räknas som fel på bilen ska det ha funnits på bilen vid avlämnandet, det vill säga när köparen tog över bilen och risken för bilen gick över till köparen. Fel som uppstår senare är köparens ansvar. Köparen ska reklamera fel till dig inom skälig tid och senast inom två år från det att han eller hon tagit emot bilen.

Köparens skyldigheter

När du och köparen har kommit överens om köpet och ingått ett avtal är köparen skyldig att göra vissa saker så att försäljningen kan slutföras. Köparen ska hämta eller ta emot bilen, undersöka bilen [...]"
 
Last edited:

jonzi88

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 -91
Tack för hjälpen nu känner jag mig lite tryggare. Tråkigt när det sker sådana här saker :( Man känner sig skyldig även om man varit helt ärlig vid affären :(
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Och om det nu är köparen i andra tråden så säger han så här:

"Men när man kör på höga varv så dör den till exempel när jag gasar på och om jag kör över 80 km/h så dör den efter en stund men den dör snabbar om jag kör snabbare. Ägaren sa att den hade funkat perfekt och den går ju bra på låga varv och tomgång. Jag har kollat på den lite [...]

Nu vet vi ju inte om det är han, men det låter ju snarlikt. "Funkat perfekt" skulle du isf ha påstått, men det är ju en lekmans påstående. Men om beskrivningen ovan stämmer så låter det ju märkligt att du inte skulle ha märkt att den dör efter ett tag om man kör i över 80, och i så fall nämnt det. Frågan här är ju hur rimligt det är att köparen vid provkörning ska upptäcka ett symptom som uppträder först "efter en stund". Å tredje sidan har han ju nu själv varit och pillat på den, enligt ovan. Sen om hojen visar sig behöva ett oljebyte, luftfilterrengöring, rengöring av förgasare, justering av flottörer, rengöring av bensinkran/bensinfilter osv, så vetefan om jag skulle klassa det som "fel på hojen". Den behöver lite service. Det är ju inte som att växellådan är paj. Skulle jag varit domare här tycker jag det väger lite 55-45 åt hans ansvar, samt åt hans insikt att en så pass gammal hoj kan behöva lite standardservice utan att nånting behöver vara "fel" på den.

Edit: la till en mening till.
 
Last edited:

jonzi88

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 -91
Ja jag tycker det hela är väldigt märkligt, jag provkörde hojen samma dag för att se så allt fungerade som det skulle, jag visste ju att de ville provköra och då är det bara idiotiskt att försöka sälja något som inte fungerar ^^
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Och hur mycket har du själv kört hojen på sistone? Förutom din egen provkörning. Kan ju vara intressant med tanke på vad du själv borde ha vetat om gången på den, menar jag.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Ja jag tycker det hela är väldigt märkligt, jag provkörde hojen samma dag för att se så allt fungerade som det skulle, jag visste ju att de ville provköra och då är det bara idiotiskt att försöka sälja något som inte fungerar ^^

Har du varit med om att den gått dåligt/tappat kraft i hög hastighet tidigare? har du i så fall gjort någon reparation för att åtgärda det felet, eller har det "lagat sig av sig självt"?
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Skulle jag varit domare här tycker jag det väger lite 55-45 åt hans ansvar

Hur kan ansvaret vara 45% på säljaren?
Enligt mitt sätt att se det är det antingen 0% eller 100%, beroende på om säljaren varit ärlig eller inte.

Vid en privat begnagnataffär är ju säljaren bara skyldig att vara ärlig med vad den vet om fordonet, inte att leverera en 100% fungerande produkt.
 

jonzi88

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 -91
Har du varit med om att den gått dåligt/tappat kraft i hög hastighet tidigare? har du i så fall gjort någon reparation för att åtgärda det felet, eller har det "lagat sig av sig självt"?


Det enda jag kommer på är när jag skulle ha igång den i våras. Den har stått i garage i 4-5 år och då har bränsleslangen legat lite krökt och blivit formad så bränslet inte fått flöda fritt till förgasaren, dock har jag bytt slang nu så det skall inte vara några problem.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top