Någon som är elkunnig?

tyoma

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2010
Ort
Någonstans i Västmanland
Hoj
R6:a
Har installerat den här växelindikator (ja det är skit, jag vet) http://www.ebay.co.uk/itm/Red-Unive...77?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item3379d16221 men fick lite problem med den. + kopplad till parkeringsbelysning, - till batteri och neutral kopplad till N (- i N läge).

Allt funkar förutom att när jag har neutralväxel så vill indikator inte nollställas (t.ex. om jag har ettans växel och sedan lägger i neutralväxel så står det kvar 1 på indikator).
Men om jag nuddar sladden från indikator (den som ska gå till N) mot minus polen på batteri då nollställs den. Jag kollade spänningen till N sladden och den levererar -12 när N är i och ingen spänning när något växel i.

Fattar inte vad felet är? Vet någon vad det kan vara?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Rent spontant känns det som att du inte borde kunna få -12V. Du har kopplat - till batteriets jord va?
Vet inte hur det ser ut på din hoj, men borde du inte koppla N till neutralens pluspol?
 

tyoma

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2010
Ort
Någonstans i Västmanland
Hoj
R6:a
jag testade först koppla indikator till ett vanligt batteri innan jag monterade den på hojen. Först trodde jag likadant att neutralkabel ska ha + spänning. Men det hände inget när jag nuddade + polen på batteri men nuddade jag - polen då nollställdes indikator. Och i instruktionen står det bara att den ska kopplas till N (och N kabel är - när växel är i N, för det kopplas igenom neutrallägesgivare som jordas vid N läge).
 

C0ff3e

Medlem
Gick med
23 May 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7, BMW 650F (funduro), susuki gsx400e 83
Låter som du vänt kablarna fel på mätinstrument.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Neutralen är nästan alltid kopplad till jord när den indikerar. Dvs. Om du har en växel i så är den flytande, varken +12 eller jord, när du lägger i neutralen så jordas sladden.
Att din växelindikator nollställs när du kopplar den till minus-polen säger mig att indikatorn förväntar sig att det fungerar på det sättet.

Att du mäter upp -12V när neutralen är i säger mig två saker.

1 Du har vänt sladdarna på multimetern fel :) det är bara gamla engelska bilar med +jord som har negativ matningsspänning

2 Du har en av mycket få hojar som inte fungerar enligt ovan utan returnerar spänning när neutralen är i.

Det här går att lösa. Du behöver ett sätt att jorda växelindikatorn när en signal "går hög" som facktermen lyder, det gör du enklast med ett relä på jordsidan.

Styrspänningen tar du från neutralswitchen och lasten blir växelindikatorns jordning.
 
Last edited:

tyoma

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2010
Ort
Någonstans i Västmanland
Hoj
R6:a
Hojen är inte engelsk, det är en yamaha R6 -08.
Kablarna i multimeter sitter rätt. Det kanske jag som uttrycker mig fel då jag inte är någon el guru.
Jag har röd mättpenna på multimetern på batteris +pol och svart på N kabel. När växel är i så visar den bara 0.
När jag får i neutralväxel visat multimetern 12V (skrev fel tidigare -12, därav uppfattat fel).
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Helt korrekt. Då har du en hoj som inte fungerar med din växelindikator. Använd ett relä för att lösa problemet så är du kung på gatan med ditt fina blingbling ;)
 

tyoma

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2010
Ort
Någonstans i Västmanland
Hoj
R6:a
vilken blingbling? Vad snackar du om?
Det som är gåta för mig är att indikator nollställs av att nudda kabel (den som ska kopplas till N kabel) mot batteris minuspol men händer inget när den kopplas till N kabel som går från samma källa c:va
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Men N kabeln går ju inte från samma källa. Du mätte ju upp att N går till batteriets +pol när neutralen är i. Indikatorn förväntar sig att den går till batteriets -pol, alltså händer ingenting.
Du måste koppla indikatorns sladd via ett relä till jord och låta N-sladden styra relät
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Och jag var mest ironisk angående att indikatorn var blingbling. Jag saknar indikator på min hoj också och försöker regelbundet växla upp till en obefintlig sexa
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top