Yamaha tzr125 91 dör på höga varv

Klopatros

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2014
Ort
Huskvarna, jönköping
Hoj
Yamaha tzr 2rl 1991
Tjena, jag köpte nyss en yamaha tzr 125 2rl 1991 som bara har gått 1800 mil och är i väldigt fint skick.
Men när man kör på höga varv så dör den till exempel när jag gasar på och om jag kör över 80 km/h så dör den efter en stund men den dör snabbar om jag kör snabbare. Ägaren sa att den hade funkat perfekt och den går ju bra på låga varv och tomgång. Jag har kollat på den lite och kan det va luftnyp tro? för det var ingen klämma vid luftfiltret. iaf jag fattar inte vad felet är......:confused::mad::huvet
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Testa att öppna tanklocket lite när du provkör. Hjälper det så är någon av avluftningarna till tanken igensatta och du får vacuum i tanken som hindrar soppan att rinna ner till förgasaren.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Att du saknar klämma mellan förgasaren och luftfiltret är inte orsaken till detta problem, även om det inte skadar att ha en klämma där.
Det låter definitivt som något sopparelaterat. Motorn får inte bensin som den ska när du gasar helt enkelt. Igensatt munstycke i förgasaren kan vara en orsak.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Tjuvluft kan också vara en orsak, men då ska luften komma in mellan förgasaren och cylindern. dessutom brukar detta märkas på att tomgången rusar och blir väldigt hög.
 

MotherTrucker

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Gävle
Hoj
na
Kan inget specifikt om den cykeln men det är ju en tvåtaktare, när den "dör", innebär det att den går tyngre eller att den slocknar? Om den går tyngre, lättar det när den svalnar/avbelastas? Om ja, funkar oljeblandningen som den ska?
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Har den YPVS? Min gamla DT125 från 1991 hade det och det var källan till mycket.. Google runt lite på YPVS, provmeka och se om det hjälper! :)
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det låter som att soppan tar slut i flottören. Lossa soppaslangen och kolla att det rinner på ordentligt. Speciellt reserven brukar kunna blockeras genom att det tas in i botten på tanken. Speciellt om det finns tankrost. Det kan du kika efter genom att lysa ner i tanken.

Är det ett gammalt fordon är det nästan lika bra att ta loss kranen och göra rent den och tanken och även förgasaren och sedan sätta ett nytt bensinfilter på slangen. Dålig soppatillförsel kan leda till värmenyp om det råkar rinna fram precis så mycket att motorn inte tvärdör.
 

Klopatros

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2014
Ort
Huskvarna, jönköping
Hoj
Yamaha tzr 2rl 1991
Jag har fixat den nu :), vi testade att ladda batteriet som var i och det var tydligen lite urladdat och så kollade vi satt allt annat var okej och nu funkar den perfekt än så länge :)!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Gott att höra och bra att du skrev det så fler kan få tips på vad som kan vara fel och hur man avhjälper det.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Tändningen på en motor kan dra ganska många Ampere vid höga varvtal, så det är mycket troligt att batteriet var enda orsaken. Grattis till en fungerande motorcykel :tummenupp
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Intressant... Jag har varit med om att en motor inte startar för att batteriet är dött (samma motor som du har, för även jag ägde en TZR en gång i tiden), men inte att den startar men inte klarar av att varva upp! När den väl startat så brukar generatorn ta hand om att leverera ström så det räcker för att köra normalt. Det gör att jag misstänker att din generator inte är riktigt OK.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top