Tips gällande uppkörning samt fråga om Teoriprovet

Moseby

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Ort
Eskilstuna
Hoj
Ingen än
Tjena!

Har kört moppe i 2 år, övningskört bil i 1 år, utan problem. Kan växla och allt utan några som helst problem och kan trafikregler och allmänt vett & etikett, eller aa... När jag vill i alla fall, hehe.

Ska hämta en Honda NSR i början av september och börja åka, gjorde Risk2an igår, det första jag gjort gällande Lätt-mc inga lektioner eller något alls, klarade det galant. Ska göra Risk1 den 30e Augusti.

Har ni några tips till uppkörning? Har fattat att man verkligen ska "titta så att dem ser att du tittar" och verkligen vara extra försiktig, köra 45 på 50 väg osv.


Och en fråga, kan man boka Teoriprov innan man gjort båda riskerna? Asså till en tid som är efter båda riskerna är gjorda, så om jag bokar en teoritid efter 30e Augusti, är det möjligt? Vill gärna ha tider direkt efter och är ju 3-4 veckor fram man får, vill helst köra hem hojen när jag hämtar den 13e september, så har 2 veckor på mig att göra båda proven.. Tror ni jag klarart?

Tack
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Man ska inte "köra i 45 på 50 osv"
Det visar inget annat än att du är osäker och en sådan förare har inte i trafiken att göra.
De vill kunna se att du är säker i din körning och att köra som en 80-åring är inte rätt approach...
:fakta
 

Bikupa

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2014
Ort
Skövde
Hoj
Pgo T-rex 150cc
Du kan inte boka teoriprov innan risk1 och risk2 är avklarat. Tänk mycket på placering inför uppkörning vid rondell, landsväg och vid filkörning. Så går det nog galant :tummenupp

Och att inte "fega" vid landsväg för mycket..
 

Moseby

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Ort
Eskilstuna
Hoj
Ingen än
Aa okejokej, hade hört att man ska göra så för att visa att man är väl förberedd på olyckor eller dylikt.

Men min fråga om Teori, kan man boka teoriprovet till en tid efter man gjort riskerna, men fast man inte gjort riskerna ÄN?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top