Möjligt att "ladda sönder" iPhone eller iPad?

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
meken
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
även orginalladdarna kan göra att det tar eld,men ladda inte över natten bara,har aldrig haft problem med mina paddor iphonar,även om jag haft kina pirat laddare.
men oavsett laddare så kan det skita sig om man har otur,ett tips är ju att ta tid ungefär vad lång tid det tar att ladda och sen koppla in en timer
minimerar ju att det går varmt:tummenupp
 

Bikupa

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2014
Ort
Skövde
Hoj
Pgo T-rex 150cc
Kollar man lite nörd tester så ger originalladdare en mkt mer "fin" ström, d.v.s inte lika mycket toppar och dalar i spänningskurvan. Batterierna tål nog en hel del, så tror inte det gör så mkt egentligen. Dock har jag själv en iphone5 med kasst batteri, kan ju bero på mina pirat laddare, vad vet jag ;)
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Har säkert med "laddströmmen" att göra (ja det hamnar inom kaninöron för jag vet inte vad som är vad av ström/effekt/ampere/etc.)

Helt enkelt att IpAd uttaget skickar ut mer ström som kanske skulle få IpHoNeN att bli lite för varm. Och blir de för varma kan de spricka.

Det är min högst okvalificerade gissning.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Ipad har jag för mig laddas med 2.1A original och Iphone ligger på 1A
Min Sony Z1 har en 1.5A Laddare original.

Iphone kan du ladda med Ipadens 2.1A laddare utan bekymmer, men att trycka i 3A är nog att tänja lite på det.
Den kan nog bli väldigt varm iaf.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Mobilladdare "trycker" inte in A. Eller snarare, telefonen tar inte emot mer än den trivs med.

3A värdet är det laddaren KLARAR AV innan den smälter/pajar/stänger av sig/vägrar lämna mer/blir instabil/tappar spänning.

Laddare för bilbatterier kan däremot vara för "starka" eftersom batteriet bara tar emot vad som ges och då kan överhettas/koka.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Kollar man lite nörd tester så ger originalladdare en mkt mer "fin" ström, d.v.s inte lika mycket toppar och dalar i spänningskurvan. Batterierna tål nog en hel del, så tror inte det gör så mkt egentligen. Dock har jag själv en iphone5 med kasst batteri, kan ju bero på mina pirat laddare, vad vet jag ;)

Likspänning....
Det där är mest bull från dyra butiken. Dock så finns det risk för rippel på dc men eftersom telefonen själv styr laddningen så borde det kvitta det hur strömmen ser ut in i den.
 

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
El fungerar inte så att ampere "trycker på"... Volten däremot ska vara rätt :)
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
El fungerar inte så att ampere "trycker på"... Volten däremot ska vara rätt :)

Jo enkelt förklarat.
Men telefonen styr allt själv. Hur mycket ström(A) den ska ladda med och anpassar sig om det är variation på spänningen(V).

Redan dom gamla grekerna, eller ga ericsson lurarna som nämns i tråden styrde sin laddning så.
Enda gången laddaren spelade roll var på den tiden man tog ur batteriet ur luren och ladda i en separat laddare. Minns min S3 +.... Efter det styrde telefonen allt.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det finns så klart gränser för vad de inbyggda laddkretsarna kan hantera men det lär vara högst ovanligt att pirattillbehör skadar telefon eller batteri.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
DEt ska inte vara några problem. Uttaget som är märkt iPhone kan inte ge lika mycket ström som uttaget märkt iPad.
Det innebär att iPhoneuttaget inte har kapacitet att ladda upp en iPad. (om man inte har iPad:en avslagen men det tar fortfarande längre tid)
Men telefonen tar inte mer ström än den vill ha. Spänningen är fortfarande 5V vilket är standard för USB.
Så en iPhoneladdare kan ladda en iPhone men har för klen kapacitet för en iPad.
En Ipadladdare kan ladda både iPhone och iPad då telefonen bara tar den ström den skall ha.

Dvs kopplar du in din iPhone i uttaget märkt iPad så kan det uttaget ge 3A men telefonen tar inte mer än den ström den skall ha.

Sen är det såklart så att vissa billiga laddare har mer rippel i strömmen som kan skada känslig elektronik och ibland också felaktiga eller rent av farliga konstruktioner men det har inget att göra med om den är avsedd för iPad eller iPhone.

Så förutsatt att det inte är något fel på laddaren så ska det vara helt lugnt att använda vilket uttag som helst för din iPhone.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top