Insplanet rekommenderar skenförsäkring

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Var inne och läste lite om Insplanet, var lite nyfiken då en kollega konsekvent använder sig av dem medan jag konsekvent gör jobbet själv..... Trålade runt och fastnade i kapitlet om Yamaha-försäkringar där jag noterar att Insplanet rekommenderar skenförsäkringar som ett sätt för alla under 25 att sänka sin premie.

"Försäkringstagaren

Ålder är en av de faktorer som påverkar mest för vilket pris på Yamaha MC försäkringen man får. Det är inte så konstigt då förare under 25 år har betydligt högre olycksfrekvens. Finns möjligheten att teckna den på någon i hushållet som är över 25 blir därmed priset betydligt billigare."

- See more at: https://www.insplanet.com/forsakring/mc/yamaha/#sthash.RflVjLmE.dpuf


Så då vet ni alla ni som har en Yamaha och tycker premien suger, gör som Insplanet rekommenderar! Men jag undrar om de försäkringsbolag som samarbetar med Insplanet verkligen håller med......
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Vad vinner man på att ha en "märkesförsäkring", alla de gånger jag jämfört har de haft orimligt hårda krav och samtidigt inte lägre premie än andra försäkringar. Inte ovanligt att man alltid måste ha hojen inlåst om nätterna och man får inte åka utan helställ/ryggskydd samt att ingen annan får köra hojen. :va
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Inom samma hushåll är det inte skenförsäkring, så länge inte villkoren förbjuder den yngre föraren att köra. Det går alltså bra att teckna försäkringen på någon annan, så länge man bor tillsammans.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Inom samma hushåll är det inte skenförsäkring, så länge inte villkoren förbjuder den yngre föraren att köra. Det går alltså bra att teckna försäkringen på någon annan, så länge man bor tillsammans.

...tills man börjar läsa vidare i det finstilta om vem som har "ekonomiskt intresse" i fordonet osv...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Nu tror jag iofs att det i vissa lägen kan vara ok att hojen står på någon annan i hushållet - beror helt på de exakta omständigheterna och vad som står i försäkringsvillkoren och Insplanet skriver ju just "Finns möjligheten att...". Tillåter villkoren inte detta så finns ju helt enkelt inte möjligheten. Sen kan det mycket väl vara så att det inte finns något bolag som tillåter detta, just med tanke på det psxcare tar upp ang. "ekonomiskt intresse". Rent juridiskt så uppmanar förmodligen inte Insplanet till något regelvidrigt, men det är ju ganska givet vad det är för signaler man skickar och att de flesta som läser den texten förmodligen gör en friare tolkning, så om jag vore försäkringsbolag skulle jag inte vara helt nöjd med det budskapet.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Nu tror jag iofs att det i vissa lägen kan vara ok att hojen står på någon annan i hushållet - beror helt på de exakta omständigheterna och vad som står i försäkringsvillkoren och Insplanet skriver ju just "Finns möjligheten att...". Tillåter villkoren inte detta så finns ju helt enkelt inte möjligheten. Sen kan det mycket väl vara så att det inte finns något bolag som tillåter detta, just med tanke på det psxcare tar upp ang. "ekonomiskt intresse". Rent juridiskt så uppmanar förmodligen inte Insplanet till något regelvidrigt, men det är ju ganska givet vad det är för signaler man skickar och att de flesta som läser den texten förmodligen gör en friare tolkning, så om jag vore försäkringsbolag skulle jag inte vara helt nöjd med det budskapet.

När jag kollar premier frågar bolagen ofta hur gammal den yngste i hushållet som ska köra maskinen är.
Jag utgår starkt från att så länge men svarar sanningsenligt på den frågan kan det omöjligen handla om skenförsäkring.

Det (enda) fall jag haft minsta lilla insyn i var där den "ekonomiske intressenten" och den juridiske ägaren inte bodde i samma hushåll.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Det är nog som ni säger, det är inte en skenförsäkring om man håller det inom hushållet. Tänkte inte på det, en pudel på det...

Men det som blir konstigt är ju att försäkringspremien ska ju spegla risken, d v s om en specifik målgrupp är överrepresenterade i olycksstatistiken så blir ju premien därefter. Unga förare med nytagna körkort på en sporthoj är ju ett sånt exempel.
På vilket sätt minskar risken om hojen skrivs på någon annan i hushållet då föraren ändå är samma unga kille? Systemet är således inte speciellt logiskt och då ter sig Insplanets rekommendation än mer märkligt....
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det är nog som ni säger, det är inte en skenförsäkring om man håller det inom hushållet. Tänkte inte på det, en pudel på det...

Men det som blir konstigt är ju att försäkringspremien ska ju spegla risken, d v s om en specifik målgrupp är överrepresenterade i olycksstatistiken så blir ju premien därefter. Unga förare med nytagna körkort på en sporthoj är ju ett sånt exempel.
På vilket sätt minskar risken om hojen skrivs på någon annan i hushållet då föraren ändå är samma unga kille? Systemet är således inte speciellt logiskt och då ter sig Insplanets rekommendation än mer märkligt....

Är knappast nåt konstigt i det. Om en förare av 20 är under 25 i kategorin 40+ jämfört med i gruppen under 25 där rimligtvis alla är under 25....
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Men om man bor i samma hushåll så är det väl inte skenförsäkring, eller tänker jag fel nu?
Alla fordon i min familj står skrivna på mig och får brukas av alla som är skrivna här, förutom hojen då eftersom det är en 40+ försäkring.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Nä, men nu var det logiken jag ifrågasatte för det är ju knappast ägandet som ökar riskerna, det är ju brukandet.
Bara för att hojen är skriven på farfar som bor på övervåningen minskar ju inte riskerna när lillplutten med nytaget körkort är den som använder hojen. Försäkringsbolagen säger ju att det är riskerna som bestämmer premien, vilket ju då inte stämmer. Det förstärks av Insplanets information.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Är knappast nåt konstigt i det. Om en förare av 20 är under 25 i kategorin 40+ jämfört med i gruppen under 25 där rimligtvis alla är under 25....
Touché.... det där var lika obegripligt som försäkringssystemet...
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Det kan säkert finnas försäkringsbolag som försöker komma åt detta med yngre personer i samma hushåll, det finns ju uppenbara exempel med t.ex. bilsport och mc som har 30+, 40+ och senior. Dessa försäkringar har tydliga åldersgränser för när hel- och delkaskoförsäkringar gäller och när de inte gäller. Trafikförsäkringen kan de inte villkora på samma sätt, däremot kan de sätta en betydligt högre självrisk för trafikförsäkringen ifall föraren inte uppfyller villkoren. Tecknar man däremot en basförsäkring hos bilsport och mc, får alla med körkort för fordonet framföra det. Premien blir däremot högre!
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Men om man bor i samma hushåll så är det väl inte skenförsäkring, eller tänker jag fel nu?
Alla fordon i min familj står skrivna på mig och får brukas av alla som är skrivna här, förutom hojen då eftersom det är en 40+ försäkring.

Ponera att du har en son som är 20 år och bor hemma hos dig. Han köper en bil som han ska använda. Bilen skrivs dock på dig och du blir därmed ägaren, du tecknar även en försäkring.

Detta exempel är en skenförsäkring då det är din son som har det ekonomiska intresset i fordonet samt är den huvudsakliga brukaren.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
hur kan folk ens överväga att använda dessa bolag? googlade lite fort om dom innan jag ringde runt själv och fick flera länkar där folk först ringt tex insplanet och sedan ring samma bolag som insplanet ville försäkra hos, det var flera hundra kr skillnad i månaden....
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Touché.... det där var lika obegripligt som försäkringssystemet...

Ja kanske.. Blir lätt så när man skall lära en 6-åring nåt samtidigt som man skriver.... I detta fallet skulle han stava till "flamingo". Men läs igen, tror du fattar.
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det kan säkert finnas försäkringsbolag som försöker komma åt detta med yngre personer i samma hushåll, det finns ju uppenbara exempel med t.ex. bilsport och mc som har 30+, 40+ och senior. Dessa försäkringar har tydliga åldersgränser för när hel- och delkaskoförsäkringar gäller och när de inte gäller. Trafikförsäkringen kan de inte villkora på samma sätt, däremot kan de sätta en betydligt högre självrisk för trafikförsäkringen ifall föraren inte uppfyller villkoren. Tecknar man däremot en basförsäkring hos bilsport och mc, får alla med körkort för fordonet framföra det. Premien blir däremot högre!

Liknande upplägg på Yamahas märkesförsäkring som även har riktigt bra premier på dom hojar jag kikat på (MT-09). Det som kan ställa några är då kravet på att ha haft körkort i 5år om man inte fyllt 30.

Sen aktsamhetskrav som att man kör med full skyddsutrustning och att den är parkerad inomhus samt ålderskrav på förarna tycker jag är fullt rimliga krav för en låg premie. Sen så går dom att välja bort med premie därefter så jag ser inget problem med det.

Önskar att det fanns en lika attraktiv försäkring för Ducati...
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ponera att du har en son som är 20 år och bor hemma hos dig. Han köper en bil som han ska använda. Bilen skrivs dock på dig och du blir därmed ägaren, du tecknar även en försäkring.

Detta exempel är en skenförsäkring då det är din son som har det ekonomiska intresset i fordonet samt är den huvudsakliga brukaren.

Och om jag köper en bil som min fru använder till jobbet då?
bara vrider och vänder lite på denna gråzon, och ja jag är medveten om att det är ett problem.
 

litzter

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Norsborg
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
Vad vinner man på att ha en "märkesförsäkring", alla de gånger jag jämfört har de haft orimligt hårda krav och samtidigt inte lägre premie än andra försäkringar. Inte ovanligt att man alltid måste ha hojen inlåst om nätterna och man får inte åka utan helställ/ryggskydd samt att ingen annan får köra hojen. :va


Märkesförsäkringen på aprilia(svedea) hade så att valde man bort skyddsutrustning så var det 300kr/år dyrare, inte ha den inlåst 2000kr/år dyrare, fri utlåning 2000kr/år dyrare.
Har för mig det var runt dom pengarna det handlade om.

Jag betalar 6000kr/år (1500 självrisk) då har jag tagit bort att jag måste ha skyddsutrustning, konkurenterna vill ha närmare 30k.

Känns billigare :rolleyes:
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top