Video SL-buss...

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Hur många gånger har man inte suttit och häpnat över ryssarnas trafikmoral - men vi har några stjärnor här också...

 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Trafiken har ändrats med tiden, när man tog körkort för sådär 10år sen så var det ingen som körde mot rött, var helt otänkbart. Nu ser man nästan dagligen bilar/bussar/lastbilar och annat köra rakt ut mot rött ljus.
 

Bikupa

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2014
Ort
Skövde
Hoj
Pgo T-rex 150cc
Kollade på klippet i Slowmotion, och där ser jag att moppen eller om det är mc faktiskt redan åker iväg när han ännu har Rött, så helt oskyldig är inte den heller! Dubbelt fel.. Eller rätare sagt rött/gult - tycker ändå när man åker iväg fort vid röd/gult får ha uppsikt så inte någon annat fordon "chansar.
 
Last edited:

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Kollade på klippet i Slowmotion, och där ser jag att moppen eller om det är mc faktiskt redan åker iväg när han ännu har Rött, så helt oskyldig är inte den heller! Dubbelt fel.. Eller rätare sagt rött/gult - tycker ändå när man åker iväg fort vid röd/gult får ha uppsikt så inte någon annat fordon "chansar.

Skulle vilja spräcka din teori, räcker med att man på Youtube hoppar en liten del i taget så ser man att MC:n ej startar förrens det är gult ljus, och det hinner vara det "en bra stund" i dessa mått innan han drar.
Hur som så gör bussen fel.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Och ofta kör dom för långsamt på allmänna vägar, t.ex 50-60 på 70-vägar och hindrar trafiken. Bara för att dom ev för för tidiga till en hållplats. Bättre dom fasen kör till hållplatsen och väntar där än hindrar trafiken. Hatar folk som kör 10-20 under skyltad hastighet för det orsakar just.... trumvirvel, farliga omkörningar och irritation i trafiken.
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Kollade på klippet i Slowmotion, och där ser jag att moppen eller om det är mc faktiskt redan åker iväg när han ännu har Rött, så helt oskyldig är inte den heller! Dubbelt fel.. Eller rätare sagt rött/gult - tycker ändå när man åker iväg fort vid röd/gult får ha uppsikt så inte någon annat fordon "chansar.

När framhjulet på hojen lämnar det vita strecket så har ljuset slagit om till grönt.
 

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Trajkon
Det är väl 2 hojar? En som hinner förbi bussen och i hans fall är det lite tveksamt om han drog för tidigt eller kom med fart och fortsätter när han ser att det slår om till gult.
Well, bussen kör nog mot helrött oavsett iofs....
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är väl 2 hojar? En som hinner förbi bussen och i hans fall är det lite tveksamt om han drog för tidigt eller kom med fart och fortsätter när han ser att det slår om till gult.
Well, bussen kör nog mot helrött oavsett iofs....

Ja, den vänstra kommer nog med fart, ser grönt och bromsar inte. Han kunde verkligen ha slutat som ett statistiskt bevis för hur livsfarliga motorcyklar är.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu kanske jag är lite närsynt. Men jag ser inte vad bussen har för ljus. Jag ser enbart vad hojen har för ljus. Dvs grönt.
Men det betyder ju inte att bussen har rött. Tyvärr.
För många år sedan var det en yngre dam som togs av polisen för rödljuskörning här i Göteborg. Kruxet var att polisen inte sett hennes trafiksignal. Utan att korsande trafik hade grönt. Ok hon nekade. Hon hade kört mot grönt. Så det blev Tingsrätten.
Hennes farsa var inte född bakom en vagn och hade väl nån koll på trafiksignaler.
Han kallde in den som var ansvarig chef för trafiksignalerna. Som vittne.
Först frågan: Förekommer det fel på signalerna. Svar Nej.
Andra frågan: Har du några underlydande som du är chef över? Svar: Fyra underlydande.
Tredje frågan: Vad jobbar dom med? Svar: Reparationer och underhåll av trafiksignalerna.
Inga fler frågor.
Dottern blev frikänd från rödljuskörning.
Själv körde jag på trampcykel för många år sedan på cykelbanan till höger om Torpagatan från öster in mot stan ner mot Munkebäcksgatan.
Jag ser när jag har ca 10meter kvar till att korsa spårvagnsspåren att jag har grönt ljus.
Då startar en spårvagn från hållplatsen till höger om Torpagatan och kör ut framför mig.
Jag hinner stanna och står och ser på mitt gröna ljus medan spårvagnen rullar från höger till vänster framför mig.
Jag tror INTE spårvagnen startade mot STOPP.
Jag tror det var fel på trafikljusen.
 
Last edited:

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Nu är det väldigt svårt att se i filmen men det ser ut som bussen kastar sig ut framför skåpbilen i korsningen före. Misstänker att man ska lämna företräde från den väg bussen kommer från. Någon som vet?
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Tänker ofta på "Den som är först från grönljuset, träffar den som är sist förbi rödljuset". Värt att tänka på som hojåkare.
 

Jejjsoft

Hertig
Gick med
23 May 2012
Ort
Hägersten
Hoj
CBR 600RR -04
Jag har slutat bli förvånad, går mer in med "aha, då va det dags igen då..."

Jag personligen brukar vid lämpligt tillfälle släppa förbi kollektivtrafiken, då dom ofta har ett relativt tight schema att passa, plus det är många andra människor som blir drabbade om bussen blir för sen, jag på min hoj/i min bil kan ofta ta en alternativ väg och "hinna" iaf.. Ibland får man en nick eller en höjd vänsterhand som tack... Men ofta tyvärr får man ens ett tack eller nått, utan dom kör mot rött, struntar i väjningsplikt, sett bussar vid Nacka, gustavsberg som skiter i stoppplikten vid påfarten... Livsfarligt... Men som sagt - när jag tog mitt A-kort så lärde jag mig rätt fort att man kör mer än ofta åt alla andra....

Stay safe! :yoparty
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kanske har du rätt men den vita skåpbilen sänker i alla fall farten ungefär samtidigt med att bussen passerar rödljusstolpen.

Sen så tror jag nog att det är andra fel som brukar uppstå än att ljusen skulle visa grönt på alla ställen.

Bara att erkänna att du har gjort en iaktagelse. :tummenupp Som tyder på att bussen körde mot rött.
Som jag missade. :Bugar :rodnar
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Nu kanske jag är lite närsynt. Men jag ser inte vad bussen har för ljus. Jag ser enbart vad hojen har för ljus. Dvs grönt.
Men det betyder ju inte att bussen har rött. Tyvärr.

Oddsen att ljussignalerna varit trasiga och att visat grönt åt två håll samtidigt lär väl vara ungefär 1/1 000 000. Sannolikheten att busschauffören varit stressad och chansade att han skulle hinna över är väl sisådär 99 av 100. När han väl insåg att det inte skulle gå hade han redan passerat the-point-of-no-return...

Men visst, en slipad advokat kan säkert påvisa att saken inte kan uteslutas...
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Nu kanske jag är lite närsynt. Men jag ser inte vad bussen har för ljus. Jag ser enbart vad hojen har för ljus. Dvs grönt.
Men det betyder ju inte att bussen har rött. Tyvärr.
För många år sedan var det en yngre dam som togs av polisen för rödljuskörning här i Göteborg. Kruxet var att polisen inte sett hennes trafiksignal. Utan att korsande trafik hade grönt. Ok hon nekade. Hon hade kört mot grönt. Så det blev Tingsrätten.
Hennes farsa var inte född bakom en vagn och hade väl nån koll på trafiksignaler.
Han kallde in den som var ansvarig chef för trafiksignalerna. Som vittne.
Först frågan: Förekommer det fel på signalerna. Svar Nej.
Andra frågan: Har du några underlydande som du är chef över? Svar: Fyra underlydande.
Tredje frågan: Vad jobbar dom med? Svar: Reparationer och underhåll av trafiksignalerna.
Inga fler frågor.
Dottern blev frikänd från rödljuskörning.
Själv körde jag på trampcykel för många år sedan på cykelbanan till höger om Torpagatan från öster in mot stan ner mot Munkebäcksgatan.
Jag ser när jag har ca 10meter kvar till att korsa spårvagnsspåren att jag har grönt ljus.
Då startar en spårvagn från hållplatsen till höger om Torpagatan och kör ut framför mig.
Jag hinner stanna och står och ser på mitt gröna ljus medan spårvagnen rullar från höger till vänster framför mig.
Jag tror INTE spårvagnen startade mot STOPP.
Jag tror det var fel på trafikljusen.

Det enda som det bevisar är att Tingsrätten, som vanligt, består av politiskt tillsatta idioter. .

Det var inget fel på ljuset i filmsekvensen ovan. Jag var där.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top