Dreva ner CBR600RR för bana - hur mycket?

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Jag har får låga varv ur en del kurvor på bana vilket ger dålig fart. Känner att det bästa är om jag har + 8.000 varv för att få bra skjut ut på rakan. Vill inte behöva lägga i ettan. En del drevar ner men frågan är hur mycket. Det är mest när det är trafik, ex in kurvan till rakan på Kinnekulle, chikanen på Mantorp och liknande. Skall man gå ner en eller två kuggar fram? Jag vill helst inte övervarva på halva rakan...

En annan sak, tänker inte byta till en 1.000cc.
 
Last edited:

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Jag åker 13-46(47) på min -05. Då är den i det närmaste hysterisk på 1:a så jag åker 2:a eller 3:a i de tajtaste böjarna.
Funkar för Gelleråsen, Sviesta och Kinnekulle.

Mantorp kommer jag ej ihåg men tror att jag åkte 14-46 där
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Minns att jag hade fyra olika framdrev till min gamla CR390 när jag körde MX. Det täckte in de banorna jag tävlade på. Bra att slippa fippla med bakdrev också.

Frågan är om någon kan säga om det ger tillräckligt med en alt två kuggar ner för det jag vill uppnå.
 

Fille#54

Ny medlem
Gick med
5 May 2005
Ort
Älvsjö/Anderstorp
Hoj
Honda Rs125R, Cbr 600rr
Minns att jag hade fyra olika framdrev till min gamla CR390 när jag körde MX. Det täckte in de banorna jag tävlade på. Bra att slippa fippla med bakdrev också.

Frågan är om någon kan säga om det ger tillräckligt med en alt två kuggar ner för det jag vill uppnå.


14-44 passar bra på en 2007- på sviestad, Karlskoga, Falkenberg funkar nog bra på kinnekulle med
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Minns att jag hade fyra olika framdrev till min gamla CR390 när jag körde MX. Det täckte in de banorna jag tävlade på. Bra att slippa fippla med bakdrev också.

Frågan är om någon kan säga om det ger tillräckligt med en alt två kuggar ner för det jag vill uppnå.

Det är svårt att säga, beror för mycket på din kurvhastighet. Det kan bli att 2an eller 3an inte räcker till i utgången/mellan vissa kurvor och extra växlingar på fel ställen vill man ju undvika om möjligt. Bara att prova.

Jag tycker dock att prio ett är att planera körningen i trafik bättre så du kan utnyttja din högre kurvhastighet för att köra om tidigt på rakan isf att ligga och vänta och köra drag race.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Det är svårt att säga, beror för mycket på din kurvhastighet. Det kan bli att 2an eller 3an inte räcker till i utgången/mellan vissa kurvor och extra växlingar på fel ställen vill man ju undvika om möjligt. Bara att prova.

Jag tycker dock att prio ett är att planera körningen i trafik bättre så du kan utnyttja din högre kurvhastighet för att köra om tidigt på rakan isf att ligga och vänta och köra drag race.

Jag försöker med det och vill då också ha mer klipp ut/högre varv. Därav tankarna kring att dreva ner. Kör på gatdäck, Metzeler m7 RR, vilket väl begränsar mig lite i kurvgrepp.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det kan vara fiffigt att gå upp ett fåtal kugg bak på ett kugg fram så du slipper ändra antal länkar på kedjan.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Mitt högst personliga råd är att 15-45 är ganska optimal drevning på cbr600rr för många svenska banor, Mantorp kan behöva 43 bak för att inte varva ur för mkt och möjligen 42 på Anderstorp men allt beror givetvis på ditt tempo och kurvhastighet.

//Nitrous
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Har nu 14, 15 plus ett 47 vilket bör ge en del kombinationer att börja med. Skall testa på Mantorp nästa helg!


Mitt högst personliga råd är att 15-45 är ganska optimal drevning på cbr600rr för många svenska banor, Mantorp kan behöva 43 bak för att inte varva ur för mkt och möjligen 42 på Anderstorp men allt beror givetvis på ditt tempo och kurvhastighet.

//Nitrous
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
på min antika och motorsvaga classic hoj har jag delat bakdrev- så byta drev går utan att plocka av hjulet. det har hållt finemang nu i styvt 15 år trots dom enorma krafter som frigörs i denna antika cykel.
att tänka lite på är hur "kraften" förmedlas vid olika utväxlingssätt- drevar du fram till mindre antal kugg och behåller bakdrevningen så ökar du "momentet" mer än om du har precis samma utväxlingsförhållande fast ändrat bakdrevet enbart- utväxlingar är en djungel och kan förändra uppförandet på cykeln även om det totala utv förhållandet är lika.
annat att tänka på är frigång vid svingaxeln (kan bli tight vid fjädringsrörelse om drev är för små fram/ bak)

//jj
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vad kör du för profil på bakdäcket?

Pirellis 60-profil motsvarar ungefär 2 kugg upp bak jämfört med 55, värt att tänka på. :)
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
Jupp, så är det. ca: 10mm radie mellan 55 och 60 på Pirelli. :)

borde bli tvärtom- att det mindre hjulet (55 profil) motsvarar större bakdrev jämfört med 60 profil.
vid en given rotationshastighet rör sej 55 profil mindre sträcka än 60 profil= nerväxling (mao större bakdrev)
bakhjulet är ju den sista "utväxlingen" i förhållande till moder jord.

//jj
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top