Motard för stunt (förslag?)

QlimaxinCat

Yngling
Gick med
14 Jun 2014
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha DT125R -92
Tjolahopp!

Ännu en av dessa "vilken motard?"-trådar. Efter lång tids okapabelt sökande så kunde jag dock inte hitta någon tråd som gav svar till min fråga.

Jag kör 125a just nu, hoppas (endast ekonomin som skulle säga emot) kunna uppgradera till större nästa år då jag fyller 18.
Hursomhelst, jag har lääänge varit intresserad av stunting och är nu helt säker på att jag åtminstone vill ge det en ordentlig chans. 125an funkar dugligt till enkla stunts som bakhjul, stoppies etc. men vill helst inte börja stunta "på allvar" uppå en 22årig tvåtaktare på 15 hästar.

Har sökt runt en hel del och kollat vilka motards som kan tänkas lämpa sig för stunting. De modeller som verkar förekomma oftast är KTMs 450,525,530. Hondas 450 och Husas 510,570.

Som det ser ut just nu ligger väl KTM 450,525 samt Hondas 450 bäst till då de hör till den mer skonsamma prisklassen av de jag rabblat upp. Hondan kan jag tyvärr lite om men KTMerna har jag ganska bra koll på.

Finns det mer lämpade modeller jag missat?
Husqvarnas 510 ser spännande ut men har dålig koll på den. Husabergs 650 är ju vidspridd på marknaden men tycks inte hitta några "stunt-byggen" av den. För mycket kraft eller varför?

All hjälp uppskattas! Vill dock inte ha någon diskussion om vad stunting innebär eller om jag är lämpad nog för det. Håll tråden "hoj-centrerad". Hade jag velat ha en diskussion om stunting som aktivitet hade jag skrivit i stuntforumet :)
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
De är just crf450 och ktm 450/525/530/500 som används av dom seriösare stuntarna i sverige. Finns lite mera grejer att köpa till hondan (har jag för mig), annars är dom ganska lika så vilket som funkar bra att köra med.

Om du vill ha en stuntmotard med lite service så är drz400 och wrx250 populära i usa, men dom är tyngre och "tröttare".

Går bra att lära sig grunderna på äldre hojar med, underlättar steget när man skaffar "riktig/nyare" stunthoj :hej
 

QlimaxinCat

Yngling
Gick med
14 Jun 2014
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha DT125R -92
De är just crf450 och ktm 450/525/530/500 som används av dom seriösare stuntarna i sverige. Finns lite mera grejer att köpa till hondan (har jag för mig), annars är dom ganska lika så vilket som funkar bra att köra med.

Om du vill ha en stuntmotard med lite service så är drz400 och wrx250 populära i usa, men dom är tyngre och "tröttare".

Går bra att lära sig grunderna på äldre hojar med, underlättar steget när man skaffar "riktig/nyare" stunthoj :hej

Tackar!

Jo, riktigt basic stunts kan jag rätt bra. dvs, bakhjulsåkning, stoppies och såna barnlekar. Men tänker inte kosta på med massa godis till 125an. Vill helst köpa en färdigbyggd motard och sedan själv installera 12platta, pegs och lite sånt. Gärna bakbromshandtag på styret också men nu drömmer jag mig bort lite här

Hur är hondan servicemässigt? Är den liknande KTM 525/450? Har nämnligen hört att crf450 ska va extremt kräsen av sig, åtminstone de äldre modellerna (03/04) vilket skulle bli det jag behöver skaffa isf.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top