Mött min överman i ett insugsgummi

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Det här är fan helt sjukt. Hållt på i säkert 2-3 timmar idag och försökt få i insugsgummina (på luftburkssidan om förgasarna) på plats i luftburken. Jag tog onödigtvis ur dessa när jag skulle plocka av förgasarna nämligen. Bänder å böjer å pressar med handkraft, olika tekniker och med skruvmejsel å hej och hå men det är fan omöjligt.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Vad för glidmedel törs man använda då? Har en hel jävla arsenal nämligen om någon är intresserad av att veta
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Använd inte smaksatt glidmedel, kan ge avgaser som kan misstolkas.
Annars är det till att värma upp gummina och smörja?
Steg två, köpa nya mjuka gummin!
 
Last edited:

Konrad Haifa

Guest
Är det nåt koniskt du skulle behöva? Som gummina kan glida på och successivt expandera eller om det är mindre dom ska bli kanske. Jag tänker på om man har en koniskt plastmugg i hård plast eller liknande, såna man kan stapla på varandra. Sågar av en sådan så att en av ändarna får samma diameter som där gummina ska in/på. Innebär att antingen trär man ett gummi utanpå eller så trycker man det inuti. Men det funkar kanske inte i praktiken. Det var bara nåt jag kom på i teorin. Men den principen använder man ibland när damasker på drivaxlar på bilar ska bytas.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag använder lite tvål. Vill ju att när det torkat inte skall halka av lätt igen så "fett" blir inte bra för mig.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Brukar nog förbruka en flaska per år startsprej bara till bensinslangar, handtag, vattenslangar, kåpfästen etc etc. Senast använde jag just för att få på knasarna på insugsgummina. På gott och ont torkar det snabbt så det finns ingen tid att lalla......
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Brukar ta lite lagerfett på fingertoppen och applicera insugsgummit eller det som skall in i det.
Fast så här i valtider tycker jag du borde använda valfett, med det går ALLT!!
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Byt ut mot nya icke uttjänta gummin, ...annars brukar användning av värmepistol kunna underlätta hantering/livslängdsförlängning av gamla diton.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tvål är bäst.
Antingen däckbytartvål eller rörmokartvål, men även vanlig handtvål funkar.

Oftast så går det lättast att trycka i förgasarna i luftburksgummina först, sedan anslutningarna mot toppen.
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Testa att skrika obsceniteter åt dom, det har funkat för mig.
Det bästa är nog att köpa nya, gummidetaljer tenderar att bli torra och osamarbetsvilliga efter 30 år.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Drog in skiten i ugnen på 100 grader och sen sprayflaska med diskmedel och vatten på! blev halkiga å mjuka som bare den! Då åkte den ena på plats och förankrades med superlim runt om. Nummer två får vänta till senare när den första torkat för annars åker den väl bara ut igen!
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Värmepicka eller ett rejält varmvattenbad fixar såna här problem.

Det är lätt att föreslå att man ska köpa nytt i sådana här situationer men det kan bli rejält svårt och/eller dyrt att köpa nya såna där gummi"kopplingar" mellan förgasare och luftburk till äldre maskiner. Så man ska allt vara rädd om de man har. Själv fick jag leta länge o väl innan jag slutligen hittade begagnade gummin till min 85:as FZ:a på en skrot i USA. Efter några sekunder med värmepickan och några väl valda svordomar så satt de där till slut.
 

LupusRex

Hårdrocksköttbulle
Gick med
19 Jun 2013
Ort
Sundbyberg
Hoj
Mean Streak 1500, XT600E
Brukar fylla en hink med skållhett vatten och lite tvål för att få bukt på mina gamla stela gummin på kawwan.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
WD40 .... funkar till allt , och angriper ej gummi som tex 5-56 å annat kladd ... samt att WD40 luktar gott :)
 

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Brakecleaner är nr1 för sånt. halkigt å bra då det ska dit, å limmar fast utav helvete då det dunstat.
samma då det gäller att montera handtag:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top