Den virriga rondelltråden

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Fortfarande, efter alla dessa år, så begriper inte folk hur man skall bete sig i en rondell. Man ser dagligen diverse tomtar som omöjligen kan inneha ett körkort, tyvärr är jag gift med en av dom.

När min fru närmar sig en 2-filig cirkulationsplats och skall tillbaka därifrån hon kom så ligger hon i höger fil, kör in i rondellen och ligger kvar i högerfilen hela varvet runt och effektivt förvirrar samtliga medtrafikanter. Jag har givetvis påtalat det här korkade sättet att passera en rondell.

Hon försvarar sig med att hon enligt lagen har rätt att ligga kvar i ytterfilen (där har hon rätt) och föredrar att ligga där eftersom hon hävdar att där är hon oantastlig och så länge hon inte kör på någon bakifrån kan hon aldrig bli vållande till en olycka eftersom alla andra måste byta till hennes fil och därför blir skyldiga till en eventuell olycka.

Ja, ni hör ju själva, man tar sig för pannan. Min fru och hennes gelikar, det verkar finnas många, har retat upp mig till den milda grad att jag har lagt till med en ny stil i rondeller. Dock bara i tvåfiliga rondeller med genomgående bra sikt och lite trafik:

Skall jag rakt fram så blinkar jag vänster, jag vet, jag behöver inte det men jag tycker jag kan bjuda på det eftersom jag svänger vänster in i rondellen och kör motsols. Naturligtvis blinkar jag vänster när jag skall ut från rondellen, nån måtta på olagligheterna får det ju vara. Reaktionerna jag bokstavligen möter i rondellen har jag delat i 2 grupper:
-Kvinnor, häpen uppsyn och stor tveksamhet.
-Män, asförbannade och febrilt letande efter signalhornet.
Det här är dock inget jag rekommenderar eftersom det är säkert förbjudet.

Så, det här är alltså rondelltråden där du får ösa ur dig all uppdämd ilska över dina medtrafikanter eller så får du tala om för oss andra hur man egentligen skall köra i en rondell.
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Snurrigt

Jag gör som din brud ibland. Det är för jobbigt att byta fil.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
När jag tog lastbilskort hade vi en lärare som hade arbetat hyfsat länge och högt inom NTF och hans sätt att beskriva hur man kör rakt fram i en rondell, oavsett fordonstyp, var:
-Vid infarten så lägger du dig i vänster körfält
-När du börjar passera första avfarten till höger skall du blinka till höger och byta till höger körfält.
-Sen fortsätta rakt ut ur rondellen.

Vi ifrågasatte detta då man är tvungen att göra 2 körfältsbyten för att köra rakt fram och hans svar var att ifall alla gjorde så här så skulle olyckorna minska. De hade de kommit fram till på NTF!
Ingen köpte hans argument, men det påvisar ett stort problem inom körkortsutbildingen. Alla lärarna har egna tolkningar på hur fan man skall göra och lär sedan ut detta till eleverna. Alltså blir det fel ute i trafiken.

- - - Updated - - -

En rondell är att betrakta som en raksträcka med fyra avtagsvägar. Skall du svänga ut på en avtagsväg skall du blinka ut. Kör du rakt fram behöver du inte blinka.
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Blinkar du vänster om du ska rakt fram?? Blinkandet är ju till för att underlätta för andra trafikanter, så att dom som är på väg in i rondellen t.ex. kommer från det håll du skall svänga av vet att det är fritt att köra ut eller inte.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R

Den är givetvis klockren men jag förväntade mig lite mer nya, kreativa lösningar, jag skall ge ett exempel:

Du kommer fram till en fyrvägskorsning (ingen roundabout nu alltså) med heavy traffic från bägge hållen, du skall svänga vänster men har svårt att komma ut eftersom luckorna mellan bilarna är små och farten är hög. Hur löser du det här smartast? Enkelt, istället för att svänga vänster så bränner du rakt över, gör en U-sväng och vips har du bara ett körfält att ta hänsyn till. Obs, exemplet gäller väl mest när man kör bil, med mc brukar det ju som bekant gå fort att komma in i trafikrytmen. Varför lär dom inte ut såna här små knep på trafikskolan?
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Gör man en 270 grader körning i rondell i enbart högerfil så förtjänar man att få fordonet krossat av annan trafik. :crash
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Körde en lektion för släp idag: Blinka om du ska höger eller vänster, Blinka när du åker ut ur rondellen, sen är de ju bara vanlig filkörning.
Hur svårt kan det vara,,,,,,,,,,,,,,,,, när man nyss fått en lektion..:yoparty
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Rondeller blir bara mer och mer. Och idioter blir bara mer och mer. Idag har jag kommit i högerfil och blinkat in på vänstra filen för att sedan blinka höger ut när jag åkt rakt fram i rondellen(läs korsning). Men för att slippa att packningen bak i skåpet på bilen inte ska flytta på sig :tummenupp
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
antingen läser jag och förstår trådstart inlägg fel eller så har du problem med vänster och höger och vad som är ok i en rondell...

1. du skriver att din fru kör hela varvet runt i höger fil. och sedan att detta är helt legalt... nej man får ej köra runt i rondell eller svänga vänster i rondell (om inget annat anges med skylt). i höger körfält får man köra rakt fram eller svänga höger i rondell.
i vänster körfält får du köra rikt fram eller svänga vänster.
se bild i inlägg nr3...

2. svänger vänster in i rondellen???? alla rondeller går motsols i sverige.... kör du verkligen på rätt håll??? återigen se bild. och att sedan blinka vänster när du ska ut ur rondell....... för att komma ut ur en rondell oavsett vilken av utfarterna i en rondell måste man svänga HÖGER. inget bra att blinka vänster då... återigen. kär du verkligen på rätt håll???


kanske ej ska gnälla på hur andra kör i rondeller när du själv ej verkar ha koll på hur man ska köra...



hoppas verkligen det är jag som läser och förstår ditt första inlägg fel i tråden.
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Detta försöker jag leva efter, meeeen jag tror faktiskt att det är så att man INTE ska blinka åt vänster (längre)

Ska och ska!? Jag blinkar alltid vänster, oavsett om någon bestämt att det numer är rätt att göra på fel sätt. :fakta

Jag minns när Köping fick sin första rondell, på ett ställe där det tidigare varit vanlig korsning (bodde där på den tiden). Det var en hel del folk som helt sonika genade och körde åt fel håll när de skulle åt vänster, vilket såklart orsakade en hel del olyckor. Det är inte lätt när man inte varit utanför 50-skyltarna på 20 år.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Gearbox! Är det två körfält så är den högra för de som ska rakt eller höger. Den vänstra för de som ska vänster eller rakt. Punkt slut!
Angående blinkning inför så måste man inte (enligt lag) men man bör blinka då det aldrig skadar att vara övertydlig i trafiken. Ut ur rondellen måste man däremot blinka enligt lag.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Gearbox! Är det två körfält så är den högra för de som ska rakt eller höger. Den vänstra för de som ska vänster eller rakt. Punkt slut!
Angående blinkning inför så måste man inte (enligt lag) men man bör blinka då det aldrig skadar att vara övertydlig i trafiken. Ut ur rondellen måste man däremot blinka enligt lag.

Helt fel faktiskt, men när man väl krockar så är det upp till domstolen att avgöra.:7peta
Förordningen säger: -Välj det körfält som är lämpligast för den fortsatta resan. Om det finns vägmärken eller vägmarkeringar följer du de anvisningarna.
Bilderna som visats här i tråden är exempel på hur du kan välja körfält.
Du får välja annorlunda om det passar situationen bättre.
I klartext - vilket jäkla körfält du vill, om det funkar, och om det inte finns skyltar som säger annat.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Citerar mig själv:

Tyck som du vill men här måste jag säga emot dig.
Den gamla svenska regeln att betrakta en cirkulationsplats som korsning är höjden av trafikteknisk dumhet. Det har alltid irriterat mig eftersom det är så urbota korkat och jag firade faktiskt lite i smyg (vill ju inte betraktas som kuf) när regeln ändrades.

Om vi tittar objektivt på en cirkulationsplats så är det uppenbart att det rör sig om en enkelriktad väg som du kan köra in på, ut från och i vissa fall byta fil på. Att blinka vänster vid påfart antyder möjligen att man tänkt köra mot enkelriktat men är i övrigt meningslöst och dessutom en trafikfara. Särskilt farligt var det att blinka vänster förr, med den gamla regeln. Men det är även farligt idag eftersom långt ifrån alla lärt om. Det farliga är att det är omöjligt att veta när en förare som blinkar vänster i en cirkulationsplats, annat än vid filbyte, tänker göra sin utfart. Det beror såklart på att andra som befinner sig i cirkulationsplatsen ,eller som ska in i den, inte vet var vänsterblinkaren körde på. Ännu stökigare blir det om antalet på-/avfarter är fler än fyra.

Vid påfart behövs ingen blinkers eftersom alla kör åt höger. Vid filbyte följer man normalt beteende för filbyte. Vid utfart blinkar man höger för att uppmärksamma utfart, som alltid sker till höger.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Helt fel faktiskt, men när man väl krockar så är det upp till domstolen att avgöra.:7peta
Förordningen säger: -Välj det körfält som är lämpligast för den fortsatta resan. Om det finns vägmärken eller vägmarkeringar följer du de anvisningarna.
Bilderna som visats här i tråden är exempel på hur du kan välja körfält.
Du får välja annorlunda om det passar situationen bättre.
I klartext - vilket jäkla körfält du vill, om det funkar, och om det inte finns skyltar som säger annat.

Fast det har krockats i rondeller och när väl en domstol har beslutat att tolka lagarna en gång så gäller det som predikat även i de kommande fallen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Tyvärr verkar inte Gatukontoret i Göteborg känna till detta?
Kommer man från Frölundaborg och kör mot Slottsskogen så är det markerat på Slottskogsgatan två filer före rondellen i korsningen Slottskogsgatan / Margretebergsgatan.
Enligt markeringarna på gatan ska
den högra filen användas för högersväng.
den vänstra filen användas för rakt fram och vänstersväng.
Eller har jag fått det hela om bakfoten?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top