Var köpa "preussiskt blått" (för att kontrollera anliggning ventil/säte)?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har konstaterat otäta avgasventiler på min hoj, förmodligen för att den gått snålt en tid. Det verkar som att insugsventilerna är ok, men dels vill jag ta det säkra före det osäkra, och dels vill jag även kontrollera ventilsätena när jag monterar de nya avgasventilerna. Enligt verkstadsmanualen ska man använda "prussian blue", en speciell blå färg för detta som heter berlinerblått på svenska. Den appliceras på ventilsätet, och sedan mäter man färgavtrycket på ventilen. Kan dock inte hitta någon som säljer detta, så kanske heter det något annat på svenska, alternativt använder man en annan produkt?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Lera används för att kolla klarning mellan tex kolv och ventil.

Det TS efterfrågan är märkfärg för passningskontroll, brukar bla kallas för engineers blue på engelska.
Man kan blanda sånt själv, man köper brytfärg för alkyd- och oljefärger (är flytande och säljs på små plastflaskor i välsorterade färgbutiker), tex blå eller grön. Sedan blandar man med 50% motorolja. Det går naturligtvis inte med vattenbaserad brytfärg för tex latexfärger.

Man påför tunt tunt... Jag brukar vika en bomullstrasa och rulla till en hård rulle som jag tejpar runt, som en gördel. Sedan fuktar man änden på denna rulle i märkfärgen och stryker på den ena av de två ytor som ska passningskontrolleras. En pensel går inget bra att använda, ty då blir det alldeles för tjockt färgskikt.

Jag använder mig av detta då jag tex skaver in babbitslager. Men till ventiler är det enklare att tex göra ett leak-down test om motorn är ihopsatt. Om toppen är avtagen så är det enklast att kolla med fotogen. Man fyller tex porten med fotogen och kollar om ventilen håller tätt. Finns beskrivet på en massa ställen på nätet. Check valve seat kerosene skulle man tex kunna söka på om man vill läsa mer.

/Jörgen
 
Last edited:

haksun

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2012
Ort
Boden
Hoj
2001 Honda CBR1100XX Blackbird
Vanlig griffeltavelkrita funkar också fint. Man drar bara streck över anliggningsytan på ventilen och snurrar den ett par varv mot sätet.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Varför inte slipa in ventilerna, gnugga några svängar så ser du direkt om det är nått dessutom.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Lera används för att kolla klarning mellan tex kolv och ventil.

Det TS efterfrågan är märkfärg för passningskontroll, brukar bla kallas för engineers blue på engelska.
Man kan blanda sånt själv, man köper brytfärg för alkyd- och oljefärger (är flytande och säljs på små plastflaskor i välsorterade färgbutiker), tex blå eller grön. Sedan blandar man med 50% motorolja. Det går naturligtvis inte med vattenbaserad brytfärg för tex latexfärger.

Man påför tunt tunt... Jag brukar vika en bomullstrasa och rulla till en hård rulle som jag tejpar runt, som en gördel. Sedan fuktar man änden på denna rulle i märkfärgen och stryker på den ena av de två ytor som ska passningskontrolleras. En pensel går inget bra att använda, ty då blir det alldeles för tjockt färgskikt.

Jag använder mig av detta då jag tex skaver in babbitslager. Men till ventiler är det enklare att tex göra ett leak-down test om motorn är ihopsatt. Om toppen är avtagen så är det enklast att kolla med fotogen. Man fyller tex porten med fotogen och kollar om ventilen håller tätt. Finns beskrivet på en massa ställen på nätet. Check valve seat kerosene skulle man tex kunna söka på om man vill läsa mer.

/Jörgen

Bra tips med egenblandad färg och att inte använda pensel!

Har motorn i delar och har testat med t-sprit enligt tips i annan tråd, då läckte det igenom ganska snabbt via avgasventilerna. Anliggningsytorna på dessa är också något konkava (eller åtminstone ser det så ut, så de ska bytas oavsett. Funderade även på om insugsventilerna kunde ha tagit skada, men du menar alltså att om jag inte noterar något läckage förbi insugsventilerna behöver jag inte oroa mig för dessa?

Vanlig griffeltavelkrita funkar också fint. Man drar bara streck över anliggningsytan på ventilen och snurrar den ett par varv mot sätet.

Också bra tips, och verkar framförallt enklare än att kladda med färg.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Varför inte slipa in ventilerna, gnugga några svängar så ser du direkt om det är nått dessutom.

Hur hjälper det? Dvs, jag har aldrig slipat in några ventiler, så jag vet inte hur långt man kan nå med det. Menar du att jag ska slipa in de läckande avgasventilerna för att på så sätt få dem täta igen? Eller att slippastans avtryck skulle visa hur ventilen ligger an mot sätet?
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Hur hjälper det? Dvs, jag har aldrig slipat in några ventiler, så jag vet inte hur långt man kan nå med det. Menar du att jag ska slipa in de läckande avgasventilerna för att på så sätt få dem täta igen? Eller att slippastans avtryck skulle visa hur ventilen ligger an mot sätet?

Både och får du fram.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Både och får du fram.

Skulle jag därmed kunna strunta i att byta ventilerna till nya, och köra på dem gamla, så länge jag slipar in dem? Servicemanualen, som förvisso är utgiven av Suzuki, och som därmed såklart tycker att man ska byta alla slitdelar till nya så fort tillfälle ges, är tydlig med om anliggningsytan på ventilerna ligger utanför toleranserna ska man:
1. använda ett speciellt skärverktyg för att få rätt profil på säte och ventiler.
2. absolut INTE använda slippasta efter att ha gjort (1).

Ovanstående är ju ett specialfall, men det verkar lite för enkelt att bara slipa in ventilen, eller? Är det inte en risk att ventilspelet blir helt fel då också (om man slipar bort så mycket av ventilen, så den hamnar högre i sätet)?
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Skulle jag därmed kunna strunta i att byta ventilerna till nya, och köra på dem gamla, så länge jag slipar in dem? Servicemanualen, som förvisso är utgiven av Suzuki, och som därmed såklart tycker att man ska byta alla slitdelar till nya så fort tillfälle ges, är tydlig med om anliggningsytan på ventilerna ligger utanför toleranserna ska man:
1. använda ett speciellt skärverktyg för att få rätt profil på säte och ventiler.
2. absolut INTE använda slippasta efter att ha gjort (1).

Ovanstående är ju ett specialfall, men det verkar lite för enkelt att bara slipa in ventilen, eller? Är det inte en risk att ventilspelet blir helt fel då också (om man slipar bort så mycket av ventilen, så den hamnar högre i sätet)?
Tror det kallas Mirafräsa. Men om det inte är alltför stora skador så räcker slip-pasta väldigt långt. Om du plockat isär så fota det värst ankomna sätet och ventilen.
Jag har renoverat ett antal toppar mest på bil och 1 gång har jag behövt Fräsa säten, men ska du ha det superduper så ska du fräsa.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
De har rätt i att har man mira-fräst sätena så skall de inte slipas in. Du slipar inte ner ventilen så mycket att du hamnar ordentligt fel i ventilspel.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tror det kallas Mirafräsa. Men om det inte är alltför stora skador så räcker slip-pasta väldigt långt. Om du plockat isär så fota det värst ankomna sätet och ventilen.
Jag har renoverat ett antal toppar mest på bil och 1 gång har jag behövt Fräsa säten, men ska du ha det superduper så ska du fräsa.

Tog mig till garaget ikväll, och har försökt fota några bilder på toppen (det är en stånka, så bara två avgasventiler att välja på, båda ser ungefär likadana ut). I mina ögon så ser sätena på avgassidan betydligt mer nedslitna än de på insugssidan.
 

Bifogat

  • IMG_1928.JPG
    IMG_1928.JPG
    205.8 KB · Visningar: 134
  • IMG_1927.JPG
    IMG_1927.JPG
    206.6 KB · Visningar: 184
  • IMG_1922.jpg
    IMG_1922.jpg
    176.2 KB · Visningar: 171
  • IMG_1919.JPG
    IMG_1919.JPG
    161.5 KB · Visningar: 157
  • IMG_1918.JPG
    IMG_1918.JPG
    157.6 KB · Visningar: 196

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
inte så såriga men kanske ide att Mirafräsa om du vill ha till det, slipa ventilerna med i sånt fall för jag tycker de ser som en inbuktning i ventilen.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
inte så såriga men kanske ide att Mirafräsa om du vill ha till det, slipa ventilerna med i sånt fall för jag tycker de ser som en inbuktning i ventilen.

Ja, inbuktningen syns tydligt i verkligheten, inte bra.

Tycker dock att ventilsätena på avgassidan ser tveksamma ut. Anliggningsytan är ju rent okulärt minst dubbelt så breda mot insugssidan, och enligt verkstadsmanualen så ska det inte vara någon skillnad på toleranserna mellan insug och avgas för detta. Eller oroar jag mig i onödan?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ja, inbuktningen syns tydligt i verkligheten, inte bra.

Tycker dock att ventilsätena på avgassidan ser tveksamma ut. Anliggningsytan är ju rent okulärt minst dubbelt så breda mot insugssidan, och enligt verkstadsmanualen så ska det inte vara någon skillnad på toleranserna mellan insug och avgas för detta. Eller oroar jag mig i onödan?

Avgasventiler går av förklarliga skäl varmare än insugsdito och brukar därför ha något bredare anläggningsyta.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Ursäkt att jag säger men så här, antingen köper du pasta och slipar in ventilerna eller så ber du någon att Mira-fräsa grejerna. Är du en normal nogran så kör du alt, 1.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Mirafräsa säten och friska upp ventilernas sätesvinklar i en ventilslip är mitt tips. Om du inte tvunget vill klabba med detta själv, så vänd dig till Acke i Fränninge. Han gör topp-jobb (!) för en rimlig peng.

Har du tillgång till en schimssats?
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ursäkt att jag säger men så här, antingen köper du pasta och slipar in ventilerna eller så ber du någon att Mira-fräsa grejerna. Är du en normal nogran så kör du alt, 1.

Ok!
Uppskattar hjälpen, tro inget annat. Vill bara vara helt säker då jag aldrig gjort något jobb av den gör sorten förut (eller ens haft isär motorn så här långt förut).
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top