Min dröm

Becciboo

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
1998, Suzuki gsx 750
Är så förbannad, under det här året har jag sparat pengar för att kunna uppfylla min dröm att ta mc kort. Jag har kämpat så för att kunna göra detta möjligt.
Jag har kört på jarla mc, köpte ett tolv pack och alla vet hur fruktansvärt dyrt det är. Nästa steg var intensiv kursen så att jag skulle kunna uppfylla drömmen att köra själv.
Älskar att sitta på hojen, älskar friheten, jag känner mig hel och lycklig.

Tyvärr har min chef satt käppar i hjulet, han vet att jag sliter för mitt mc kort, de börjar med att han ändrar vissa av mina arbetstider så att jag inte ska hinna till körlektionen.
Nu har han även valt att inte ge mig någon lön :/ så en hel månad inplanerad körning försvann och hoppet att ta kortet innan sommaren försvann.
Självklart är det mer än det här som har hänt på jobbet, min chef gillar inte mig. Dock har jag tagit hjälp av facket men det är en lång process.
Är för tillfället sjukskriven så de ramlar inte in så mycket cash. Hojen står utanför dörren o bara längtar efter en tur.
Åka Mälaren runt hade kunnat förverkligas på lördag, får nöja mig med att åka med bak. Ska bli fruktansvärt kul att träffa alla dessa hoj människor med samma intresse.
Önskar så att jag kunde köra med er :) Hoppas vi ses där ute på lördag utan skador och olyckor.
Jag och min bättre hälft kör en Honda 600 rr röd/svart. Svarta tröjor med rosa alien på ryggen ;)
Nästa år kommer jag köra själv med er! Men vinka o kom mer än gärna fram och snacka lite.
Lycka till så ses vi där ute alla underbara ♡
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Hur kan man "välja" att inte betala lön? :confused:

Har du ingen privat handledare som kan köra med dig på mälaren runt? Perfekt tillfälle att nöta krypkörning ju...
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Låter som att det bästa vore om du "väljer" att inte gå till det där jobbet alls längre.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Hur kan man "välja" att inte betala lön? :confused:
Är man "för tillfället sjukskriven" så är det väl inte ens arbetsgivaren som betalar ut lönen, åtminstone inte om man är det i mer än några veckor.

Å andra sidan kanske man fundera på hur man kan vara så sjuk att man inte kan gå till jobbet men så frisk att man kan köra hoj men det är ju en annan historia...:tungan
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Som psxcare skriver....hur kan man "välja" att inte betala ut lön?
Bra att du bett ditt fack om hjälp!:tummenupp

En sak att komma ihåg är; att även om din chef uppför sig som en trilskande 5-åring så skall du alltid se till att ha ett, iaf tills det här är över, oklanderligt och korrekt beteende och uppförande! Man behöver inte i onödan lägga upp några bollar för smash s.a.s.
Undrar just om du håller på att göra något din chef inte får eller kan göra? :rolleyes:
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
All sjukdom syns inte...

Är man "för tillfället sjukskriven" så är det väl inte ens arbetsgivaren som betalar ut lönen, åtminstone inte om man är det i mer än några veckor.

Å andra sidan kanske man fundera på hur man kan vara så sjuk att man inte kan gå till jobbet men så frisk att man kan köra hoj men det är ju en annan historia...:tungan

Det finns andra mindre påtagliga sätt att vara sjuk på än 40-graders feber, benbrott, smittkoppor, pest, ebola o.s.v.:rolleyes:
Med tanke på vad TS skriver om och varför så har jag mina aningar om varför han är sjukskriven. Det kanske du med skulle vara under samma eller liknande omständigheter?
Så visst, det är fullt möjligt att vara sjukskriven men ändå fysiskt kapabel till en hel del.
 

Becciboo

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
1998, Suzuki gsx 750
Därför facket är inblandat ;) han får inte göra så. Jag har rätt till min lön. Det är bara en tillfällig sjukskrivning pga stress, letar nytt jobb. Men jobbigt ändå när man längtar efter något så mycket.
Tyvärr har jag ingen handledare :/
Men har hört att det finns en inomhus bana man kan öva på i vinter, ska ansöka om plats så fort lönen kommer in.
Tråkigt bara att en man som min chef inte kan mötas halvvägs. O nej jag gör inget för att förvärra situationen, tvärtom.
Vi är vuxna människor och borde kunna reda ut saker så.
Det är bara att kämpa vidare o så hoppas jag att jah kan åka nästa år istället :)
 

Becciboo

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
1998, Suzuki gsx 750
Tycker du att det är konstigt att vara sjukskriven pga stress? Va inte alls det den här tråden handla om!
Bara för att du själv inte har någon erfarenhet av det betyder det väl inte att det är absurt? Va är de för påhopp?
Om du inte har förståelse är jag tacksam om du inte skriver mer!
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Låter ju också helt absurdt, faktiskt, sjukskriven pga stress, på riktigt? :dummer

Mycket lättare hänt än du tror. Eller någon annan vill tro. Att bli så stressad!
Det handlar inte om att det är lite mycket nu eller bara två grejor till utan en massa andra otrevliga saker som brukar få de flesta att gå in i väggen.

T.ex det här med lön! Kronofogden skiter högaktningsfullt i att du kanske inte får någon lön...
Slumpmässigt och godtyckligt ändrade arbetstider...allt detta, och liknande, bidrar till skapa en stor och stark känsla av brist på kontroll och det driver stress och det starkt.

Jag kan nästan lova att det skulle, om vi/jag ficka äga och kunna kontrollera din vardag ett lite tag, inte vara särskilt svårt att stressa dig och andra intill något som påminner om en lallande fåne. Visst det finns undantag men inte alla är som Maximilian Kolbe eller andra klippor. De flesta av oss är tillverkade av betydligt mjukare saker än så.:rolleyes:

Så nej, det är inte absurt, bara djävligt beklagligt att någon skall behöva ha det så.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Målar yrket :/

Sök nytt jobb, det kan inte vara så svårt att få jobb inom målaryrket i stockholm. Man ska inte ställa upp på att bli behandlad som skit på jobbet damn it. Låter som att han har problem med att en tjej jobbar inom målaryrket eller har jag fel?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Stockholm, Målare och MC-intresse... Det låter som tre parametrar som TS inte bör vara ensam om att ha här på Sporthoj.com

Ingen som kan hjälpa till med att skaka fram ett arbete (läs: bättre arbetsgivare) till henne? :)
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag kan nästan lova att det skulle, om vi/jag ficka äga och kunna kontrollera din vardag ett lite tag, inte vara särskilt svårt att stressa dig och andra intill något som påminner om en lallande fåne. Visst det finns undantag men inte alla är som Maximilian Kolbe eller andra klippor. De flesta av oss är tillverkade av betydligt mjukare saker än så.:rolleyes:

Så nej, det är inte absurt, bara djävligt beklagligt att någon skall behöva ha det så.

Det är väl fan klart att man är stressad, chefen gapar i ena hörnet, 378 kunder från var sitt håll samtidigt som 5"kolleger" står och lipar att de vill ha hjälp med sina arbetssysslor, för de är ju självklart viktigare än allt annat. Och att livet trillar ihop runt en. Och att ekonomin inte går ihop. Och att fanstyget till chef glömmer att betala ut vikarietillägget på lönen. Och att kroppen säger ifrån. Och att man har ont överallt. Och att man varje morgon när klockan ringer funderar allvarligt på att hänga sig istället för att gå till det förbannade skitstället igen.

Men, lite jävla arbetsmoral har man väl ändå, kommer man ur sängen klarar man av att gå på jobb, det är klart det suger, men det är möjligt.

Men det är klart, folk som sjukskriver sig för en stukad fot, och bra kan gå på festival, men inte kan stå i kassan "För de har ju så ont..." har ju minst lika lätt att få jobb, och minst lika bra lön, så bevisligen är ju jag fullkomligt jävla dum i huvudet som ställer upp, så lyssna för allt i helvete inte på mig...
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
De som gnäller över sjukskrivning pga stress har uppenbarligen ingen aning om hur det är att drabbas av psykisk ohälsa. Det har inget med "arbetsmoral" att göra. Efter Robin Williams död och alla påhopp på honom skrev Rickey Gervais några kloka ord:

Telling people with depression to "just snap out of it" is about as useful as telling people with cancer to "just stop having cancer".

- Rickey Gervais
 

Becciboo

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
1998, Suzuki gsx 750
Som många av er nämner, en mans dominerad branch är svårare men inte omöjligt.
Jag kollar redan runt efter jobb, men då facket gått in så är det redan allvarligt och det kommer gå bra. Jag väntar tills processen är klar. Tycker det är synd med så mycket negativitet då tråden va menat som: va kul att vi kanske ses i helgen.
Inte till för att diskutera varför jag är sjukskriven, det är vad det är och jag är super glad att en dag få åka med alla positiva hoj åkare där ute.
tack alla ni andra för fina ord och stöd :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top