Norge Tur 4 dagar

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Då var man tillbaka efter en 3.5 dagars tur i Norge. Reflektioner efter resan är väl hur många nära döden upplevelser man haft av alla fordons möten. Dessa förbannat smala norska vägar.

Gjorde en alpresa i Juni i år och mötena vart inte alls så hårresande som i Norge. Tidvis kan vägarna beskrivas bäst som cykelvägar utan plats för möte.

Enda stället jag vart nervös var sträckan längs med Jotunheimen väg 55 Lom - Årdal över högfjället, cirka 9 mil. Kändes som fjället aldrig tog slut. Det var runt 5 grader och regn/storm. Tror jag hade varit mindre nervös om det vart solsken.

I geiranger stod trasig bilar precis överallt. 5 varningsskyltar och 2 bussar som lagt av i backarna. Det stank bromsdamm och brända kopplingar i de långa köerna ner och upp från turistfällan. Det var bara att köra om alla i bara farten för att inte fastna någonstans.

Rutten jag körde är ett ihop plock från tidningsartiklar och turistfällor. Om det är något jag skulle vara utan var det Atlantkustvägen. Inget för mig och vägen var packad med husbilar tyvärr även när jag var där vid solnedgången.

Hemresan körde jag Geilo - Gol - Leira - Dokka - Lillehammer. Och det var tidvis mycket rolig kurvorgie som jag varmt kan rekommendera.

Och en sista varningens finger för Norska lagens långa arm. Håll farten runt "turistfällorna" väntar på en böter på 2600kr 10km/h för fort på 80 väg. Jag är extremt glad att det ösregnade annars hade det stått 120 på deras mätare :gnissla

Norge Tur, ungefärlig resväg

DSC02924.jpg
Väg 63 Troll vägen :p
DSC02911.jpg
Jotunheimen Väg 55
DSC02931.jpg
Laerdals fjället / Aurland
DSC02933.jpg
Eidfjord
 
Last edited:

hbdykab

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2014
Älskar Norge!! Åkt med familjen och husvagn där i sommar, vagnen är 252cm bred så de var en utmaning. Håller helt med dig som bäst kan man säga att de är cykelvägar. Önskade under hela resan att jag hade båge så vi kom hem en torsdag natt och på fredag hade jag inhandlat en 690 duke :)
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Norska polisen är ökända för sina böter... dessutom är kamerapassager uppsatta så att dom mäter två gånger för snitthastigheten istället. Sen kommer lappen i lådan :(.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top