Att köra långt i sträck genom Europa

Tamas

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Arlöv
Hoj
2001 Honda CBR 1100 Superblackbird
Hej alla!

Tänkte berätta lite om mig själv först och hur det hela började för mig.

Har hängt på detta forumet i ca 10 år och tog tid slut mc kortet förra året. Måste säga att det är det bästa jag gjort och ångrar bara att jag väntade tills jag var 29 år innan jag tog tag i saken.

Har flertalet gånger påbörjat mc kortet förr men gjorde aldrig klart, oftast var det min andra hobby (bilar) som kom vägen. Men efter många om och men tog jag tag i det våren 2013 och nu är jag här.

Min mc karriär började med en gpx 600 från 19888 som jag övnings körde med inför körkortet. Sålde den innan jag tog kortet och köpte en helt ny er-6a förra sommaren. Jag och 2 andra vänner tog kortet med hjälp av den hojen. Blev 600 mil innan säsongen var slut. Var en mycket bra första hoj enligt mig och mina 2 andra vänner som tog kortet med den utan en enda körlektion.

Kände att jag ville ha något mer så jag köpte en zx6-r från 2000 som jag hade i 3 månader. Efter en mc resa i Tyskland under 3 dagar i maj kände jag att jag fick tycke för det här med att kunna åka långt fast lite bekvämare men ändå snabbt. Sålde ninjan till förmån av en superblackbird från 2001 med endast en tidigare ägare. Skall tillägga att detta var en hoj som jag tyckte var så häftig när jag var yngre så därav valet av hoj. Ångrar inte valet av hoj en sekund och jag tror att jag har hittat min typ av hoj som både själen och kroppen funkar ihopa med

Nu har jag haft kortet i strax över 1 år och 2000 mil senare ångrar jag inget. Det jag däremot funderar på är att dra ut på en spontan långtripp ner till öst Europa rättare sagt Malmö-Budapest. Tänkte hälsa på släkt o vänner äta och dricka gott sen köra hem.

Tänkte göra resan själv och utan att övernatta. Min stora fråga till de med mer erfarenhet är, klarar man en sådan resa själv med endast tank och matstopp? Känner till vägarna ner dit och tänkte hålla mig till de större vägarna.

Denna resan är lite av en utmaning och har alltid velat göra detta enda sedan man var 16 år men fick inte ha lätt mc för föräldrarna för det var ju livsfarligt. Så denna resan är lite av en barndomsdröm så den kanske låter lite ologisk men man skall ju följa sina drömmar och mål heter det väl?



Så kom gärna med tips och idéer för att kunna få en trygg och säker resa.

Tar till mig både det positiva och det negativa och tackar för alla tips på förhand.

Nu blev detta ett långt inlägg men ibland är det skönt att skriva av sig lite.


Ha det gott allihopa!

Tamas
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Åker du via Gedser-Rostock har du 130 mil.
Det är väl inga problem?

Jag har kört hem från Österrike nån gång, 150 mil på typ 20 timmar (inkl väntan vid båt)... en gång körde jag till Kiruna på 22 timmar... 180 mil... i stort sett lagligt dessutom!

Så nä, det är inte svårt.

Ett grundtips är att inte äta skrovmål under resan, det söver och orsakar toabesök.
En bonus är om man har "mil i kroppen" dvs lite vana... men det har man ju oftast så här en bit in i säsongen.
Medan man kör bör man försöka ändra sittställning ofta, det hjälper mot träsmak mm.
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Jag tror nog att de blir i tuffaste laget! Enligt google maps är de 130 mil och ska 15 tim lägg sen till färja mat,piss,tank paus så tror jag inte du hinner de på ett dygn även om du har en vilja och röv av stål.
Min personliga gräns ligger runt 60 mil på en dag, vet att de finns de som åker längre men man ska ju njuta och vara en säker förare med:)

Nu var jag för långsam och ser att personen innan mig tycker 150 mil inte är några problem oj vad jag känner mig bekväm:Bugar
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Hej!

Det låter både som en asfet idé och som en ganska orimlig idé.

En snabb sökning på google maps säger att det tar lite drygt 15h från malmö till budapest (i laglig fart) så du kan säkert klippa av ett par timmar där om konceptet är ultrafart.

För mig går det däremot inte riktigt ihop med en resa på 1340km utan ordentlig sovpaus och ändå få det tryggt och säkert. Folk har olika förmågor så du kanske är en av få som skulle må kanon sista timmarna, men jag vet att jag personligen brukar känna mig ganska färdig efter fem timmars körning - och det på vägar jag känner till och i någorlunda lagligt tempo.

Dessutom hänger det ju lite på att allt klaffar - inga poliskontroller/fortkörningsböter/regnskurar/köer/tullstopp (kanske inget problem eftersom det är inom EU?)/punkteringar/trafikolyckor eller vad det nu kan vara.

Mitt första förslag är nog att i alla fall sikta på minst en övernattning, gärna på någon plats där det finns något kul att hitta på, så du inte bara känner att du ska sitta av tiden för att sticka ut och köra nästa dag.

Tanke två är att försöka få med dig någon - detta lyfter både trygghet och säkerhet något enormt eftersom alla i polen inte pratar svenska särskilt bra, särskilt inte med eventuellt avtuppade personer (man vet aldrig vad som händer). Dessutom tycker i alla fall jag att det är bra mycket roligare att i alla fall ha möjligheten till konversation när man är ute på en så lång resa.

Hoppas det inte låter som om jag försöker grusa din totalfräna idé - det kanske bara är min egen rädsla/vekhet som får mig att tänka på det sättet.

Hoppas det blir av! :)
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
För att åka riktigt långt tycker jag att ensamkörning är en förutsättning. Att anpassa tankstopp, bekvämast fart på bågen och så vidare är svårt om man är fler.
Sedan kan jag ju tycka att det är för långt med tanke på att mc-körning (särskilt på autobahn och liknande vägar) kräver så mycket tankeskärpa. Jag vill i alla fall inte gärna gå över 100 mil/dag men jag är förstås gammal.
Rindar har skrivit en novell om hur man kommer långt på en dag - hans tes är moderat fart så man inte behöver anstränga sig så mycket eller tanka lika ofta.
Skriver under både på smartnessen i att planera en övernattning, behovet att stimulera hjärnan med något intressant samt (inte minst) att äta/dricka som en idrottsman under resan.
Åsså det viktigaste: Ha skoj!
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Bara att köra!
Gjorde faktiskt precis den resan för någon vecka sedan på bil. Göteborg-Budapest var ca 190 mil då vi körde Rödby-puttgarden och genom Österrike pga sämre vägar i Tjeckien mm. Vi var fyra pers i en bil och vi sträckkörde utan konstigheter. Eller snarare polaren sträckkörde;) 194mil tog oss ca 18h.
Kör du via Tjeckien så har du ca 25mil närmare samt så bor bor du ju ca 20mil söder om Gbg, så ca 140mil kanske du har.

Jag har gjort tre längre resor på hoj genom Europa och alla har varit sträckkörningar. En till sachsenring (ca 80-90 mil om jag minns rätt, en till spa-Francorchamps på ca 130mil och en till albacete på 312mil.
Så länge man är vuxen och känner sig själv och stannar för mat/energi/vila så är det ju bara att köra så långt man kommer. Blir man för trött är det bara att ta in på hotell.
På vägen hem från albacete lyxade jag till det med en övernattning.

Strax innan avfärd från EM i Albacete 2009:

image.jpg
 
Last edited:

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Att blåsa 130 mil med bara tank och matstopp är ingen njutning utan bara ett uthållighetstest, och är i min ögon bara något man gör som ren transport. Ska du få ut något av själva mc-körningen så skulle jag dela upp resan på minst 2 dagar gärna 3.
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Det låter inte som nån vidare kul resa men det är klart det går, testa vetja! får du träsmak och kroknar halvvägs så är det bara att ta in på hotell och fortsätta dagen efter.
Att köra motorväg en så lång sträcka är själadödande (iaf för mig personligen) kan vara en bra ide att skaffa en ljudbok eller lite najs musik åtminstone, varken Tyskland eller Polen har särskilt stimulerande transportsträckor.

Kör så det ryker!
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Hålet med G-L om att det är lättare att köra långt själv. Fast det är så klart roligare om man är fler.. Problemet är bara att det är få som orkar och ännu färre som verkligen gör slag i saken.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Det låter ju inte kul. Jag tycker att när man kör långt så är det jättekul och inspirerande att ge sig iväg, och det är kul att köra i ungefär 10 mil på motorväg, sedan blir det långtråkigt och jobbigt. Men om du vet med dig att du inte känner på det viset så kör på! Jag hade dock inte velat köra 130-140 mil utan sömn, det är ett som är säkert.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Har haft kortet i snart två år, typ 14 år äldre än du, 3600mil på gsx:en hittills, där längsta dagssträckan har varit 90 mil. Sittställning kanske som gpx600:an. Inte direkt bekvämt för långturer, men om viljan är starkare samt att kåpan faktiskt skyddar riktigt bra så...
På en så pass mycket bekvämare hoj som jag antar att superblackbirden är blir det ju nåt annat.
Vad jag lärt mig hittills av långresor är väl kanske tre saker:
1 Kläderna
2 Kläderna
3 Kläderna
Jag hade inte bra kläder (för långresor) på de 3000 första milen (inkl 90mila-turen), men nu börjar det bli bättre. Så om du kan, skaffa bra underställ av ull/polyester, strumpor dito samt gore-tex handskar, stövlar, byxor, jacka och halskrage. Av högre kvalitet. Då blir du helt skyddad från vädret, bara att tuffa på om det blir spöregn, inget vinddrag nånstans och blir du svettig så fixar understället att du håller dig torr ändå. Jag har också lyckats hålla mig varm och torr med så enkla saker som plastpåsar från ica och systemet. Summa summarum tycker jag mig märkt att det blir till slut kläderna som kan knäcka en. Samt glöm inte att ha fräscha däck och bromsbelägg etc och ta med dig kedjeolja.

Jag tycker såna här idéer är roliga! Så kör på!
 
Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Det är möjligt men på gränsen. Ta nattfärjan, vakna utsövd i t ex Rostock eller vad som blir bäst.

Att hålla sig torr är viktigt, själv har jag haft en tendens att skippa regnställ som evig optimist. Det har straffat sig två ggr... du anar inte vad man kan frysa även på sommaren på en hoj... :tummenupp
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
För att åka riktigt långt tycker jag att ensamkörning är en förutsättning. Att anpassa tankstopp, bekvämast fart på bågen och så vidare är svårt om man är fler.
Sedan kan jag ju tycka att det är för långt med tanke på att mc-körning (särskilt på autobahn och liknande vägar) kräver så mycket tankeskärpa. Jag vill i alla fall inte gärna gå över 100 mil/dag men jag är förstås gammal.
Rindar har skrivit en novell om hur man kommer långt på en dag - hans tes är moderat fart så man inte behöver anstränga sig så mycket eller tanka lika ofta.
Skriver under både på smartnessen i att planera en övernattning, behovet att stimulera hjärnan med något intressant samt (inte minst) att äta/dricka som en idrottsman under resan.
Åsså det viktigaste: Ha skoj!

Gammal....det var en dålig ursäkt :)

Jag är gammal och åldern har inte stoppat mina "dagsetapper", typ moped(topfart 42 knyck) 55 mil, åttahästars 125 Innova 172 mil, nakenhoj från Dolomiterna, via Puttgarden, genom Danmark och sen suttit o druckit bärs sent på kvällen i Helsingborg etc etc.

Rindars tanke med moderat fart gillar jag, ensam som du nämner är nog också en förutsättning....blir mindre snack. Däremot så brukar jag oftast inte köra långt utan att stanna till, typ var 10-15 mil, knalla ett varv runt hojen, byta snus och sen iväg....
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Jag skulle dra iväg, har också kört sådana distanser flera gånger och inte upplevt det som väldigt ansträngande.
Men om det blir strul, tiden rinner iväg av olika anledningar så är det ju bara att ta in på ett B&B eller liknande och fortsätta nästa dag, värre än så är det ju inte.
Och för min del så är ensamkörning det bästa om man vill tillryggalägga större distanser.
Lycka till
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250

håkanbråkan

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
2006, Suzuki GSR
Oavsett vilken tid du tar på dig för att nå din destination, så lyssna på signalerna från kroppen/hjärnan.
Jag har upplevt "Autabahn-coma" trötthet och okoncentration efter "bara" dagsetapper på 60 mil. Hög fart med mycket trafik i kombination med timmar av vindbrus gör i alla fall mig till en sämre/segare förare.
Kör med insidan, och lycka till :hej

PS ordmärkaren i mig ser att din första MC kom från framtiden... var det 19888 det stod? DS
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Man skall inte ha några måsten när man skall köra långt.
Bättre att köra så länge det går bra och anpassa sig efter omständigheterna, då brukar an komma längre än vad man hade hoppats på ...
 

CalleR

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
CB1000R
Kul idé!

Åkte nu på semestern 600 mil stockholm-kroatien och tillbaka med ett antal avstickare (med bil). Jag skulle rekommendera dig att åtminstone ta en övernattning. Vi var 3 pers som turades om och även fast det tog 3 dagar hem så är det ganska jobbigt att köra. Man måste räkna med SEEEEGA köer, vägarbeten, gränskontroller och problem med färjor. Det kan lätt ta 1,5 x tiden på google maps. Dessutom blir man trött i huvudet av att ligga och köra 150-200km/h på autobahn och hålla koll på medtrafikanter som när som helst kan byta fil eller dyka upp i 250-300km/h i backspegeln.

Men det är grymt kul så tycker absolut du ska göra det! :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top