Bromshjälp sökes

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Hallå!

Läget är som följer: Jag har på min ombyggda cbr 600 -92 gjort ett omfattande renoveringsarbete på mina frambromsar efter att de låste sig en varm sommardag för ett par veckor sedan. Jag har bland annat renoverat bromspumpen (rengjort allt, bytt packningar, fjäder och kolv) och bägge oken (bytt nipplar och packningar). Därefter har jag luftat, luftat och luftat lite till. Ändå lyckas jag inte bli kvitt den där sista svampigheten. Jag har bromsverkan men den tar längst där inte och är inte så där härligt stum som man vill ha den.

Det är första gången jag renoverar hela systemet men jag har varit ytterst grundlig och inspekterat att till exempel de nya packningarna inte gått sönder under processen. Jag har faktiskt aldrig stött på det här tidigare och då har jag ändå luftat bromsar rätt många gånger. Är det någon som har några idéer om vad det kan vara som jag missat? Jag vet att luft kan vara svår att få ur helt, men jag har tryckt i vätska nerifrån och upp med hjälp av spruta, jag har luftat uppifrån och ner med klassisk öppna nippel-tryck in broms-stäng nippel-släpp ut broms-börja om, jag har lämnat systemet öppet för att det ska kunna bubbla långsamt under natten.

Finns det någon vänlig själ i Stockholm som har tid och lust att mot en smärre ersättning hjälpa mig att få bukt med detta? Huserar främst på Kungsholmen och i runt Sundbyberg men kan långsamt (med tanke på bromsarnas okrispighet) ta mig till andra ställen. Jag tänkte lämna in den på Stockhoms MC-varuhus men de vill inte ta i så gamla hojar under säsongen utan säger att de gärna hjälper mig om jag rullar dit den i vinter. Så länge vill jag inte vänta...
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Har du en nippel uppe på styret också? Prova i så fall att lufta där också.
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Nope, ingen nippel där tyvärr. Tror inte att det är någon luft i själva pumpen faktiskt. Grejen är att om jag pressar in kolvarna på oken så sprutar det vätska ur det lilla återföringshålet i själva bromsvätskebehållaren så jag är rätt säker på att inget blockerar där och om det var luft kvar tycker jag att det borde pysa ut där liksom.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Att som du har gjort pressa in och pumpa ut alla kolvar några gånger brukar få med sig den mesta luften upp till behållaren. visst kan det finnas något lite kvar i någon banjo ändå men det ska inte göra bromsarna så usla som du beskriver.
Låter eventuellt som att huvudcylindern inte bygger upp tryck från början av sitt slag. Tar bromsarna inte alls förrän du kommer längst in eller börjar dom ta långt ut men är så svampiga att det inte tar ordentligt förrän långt in?

Är det svampigare än innan renoveringen?

Bytt grepp/ändrat ev justering?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag hade samma problem på min YZf 750. Provade även att byta bromspumpen till en annan orignalpump men samma sak. Och då hade ändå bromsarna varit bra innan. Jag tröttnade efter ett tag och köpte en Radial pump från en CBR1000RR och då blev det bra direkt.
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Nej, jag misstänker nästan också huvudcylindern. Innan jag renoverade den blev jag tvungen att förlänga själva huvudcylinderkolven genom att lägga i en mutter direkt mellan bromshandtaget och kolven för att få ett stumt tryck. Men det i sin tur gjorde väl också att beläggen låg emot en smula vilket i extremvärmen ledde till en otrolig värmeutveckling som fick allt att låsa fast.

Jag testade faktiskt som hastigast att lägga in en bricka mellan handtaget och kolven idag och då blev det något bättre. Det är som om själva pumpen inte kan pressa tillräckligt mycket vätska till kolvarna i oken för att få bett. Det lustiga är att det var själva anledningen till att jag överhuvudtaget började renovera bromssystemet; att jag misstänkte att fjädern blivit dålig i den förra pumpsatsen och vid en jämförelse när jag renoverade huvudcylindern så var den gamla fjädern i dåligt skick. Tyvärr verkar ju den nya fjädern inte räcka till riktigt heller. Men jag tror att du är något på spåren här, Josef. Jag tror att de inte tar i början och sedan när de börjar ta är de så svampiga att jag kan trycka handtaget nästan till handtaget. Kanske får börja med att inspektera huvudcylindern igen då...

Tack till alla för hjälpen förresten.
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
PM:a om du behöver hjälp :) har en del trick innan du sliter ihjäl dig eller lägger ut dyra pengar för att köpa en ny pump.

Har luftat en del bromsar i mina dar och har lärt mig en o annan teknik.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
När jag blev knäpp på mina triumphbromsar efter ett okbyte så tog jag loss hela systemet och hade oken ovanför pumpen när jag luftade. Monterade fast det i en bänk dvs.

Det hjälpte för mig och den blev stum och fin
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Hmmm... jag testade faktiskt att ha dem högre, men kanske inte ovanför pumpen. Det är väl värt ett försök. Tack!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om du lägger saker mellan klacken på greppet och kolven i bromspumpen så kommer aldrig kolven ut i sitt ändläge, och då får du aldrig något flöde tillbaka från oken, dvs du bygger bara upp tryck i systemet, och det var sannolikt därför dina bromsar låste sig från början. Du ska alltid ha ett litet spel mellan greppet och bromspumpen!

Luft kan gömma sig på alla möjliga ställen, och är din hoj ombyggd kanske du har fått en konstig vinkel på pumpen, så att du får en luftficka i den? Ibland brukar det hjälpa att knacka på slangar, ok och pump så att luftbubblorna släpper.
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Hoztic, det hade jag inte tänkt på faktiskt. Jag valde bara mellan inga bromsar och tydligen låsta bromsar. Men jag lärde mig en läxa. Nu blev det bara en gradvis låsning som gjorde att jag aldrig hamnade i någon otäck situation men jag kommer inte att göra om det. Tack för infon, det var dagens viktigaste lärdom.

Jag har knackat, bankat, tjorvat omkring och gjort allt möjligt. Snart ger jag mig alltså, säljer hojskrället och köper en ny. Samtidigt är det väl så att jag köpte den här för att lära mig meka också. Och som jag lärt mig. Lyckas jag bara få ordning på bromsarna är det bara motorn kvar att lära sig :rolleyes:...

- - - Updated - - -

Wisborg: Splitternya. Fick dem tillsammans med LSL-styret som jag satte dit. Stålomspunna.
 

Wisborg

Åker alldeles för lite =)
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Huddinge
Hoj
CBR 600rr,
Ok då kan du utesluta flex i slangarna som kan ge samma symtom som luft.

Ett annat knep är att pumpa tryck och sen låsa bromshandtaget med en stripe ochlåta systemet stå trycksatt ett dygn. sen luftar du innan du släpper handtaget.
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Det lät bra. Även detta ska testas. Alla sätt som kan ge mig den där härliga, stumma känslan igen är jag tacksam för.

Funderar på om det skulle kunna vara någon packning i huvudcylindern som gör att trycket inte riktigt byggs upp ordentligt utan att det liksom flödar förbi kolven på något sätt.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Förstår dig.
Har faktiskt vid flera tillfällen när jag tömt systemet för ex vis slangbyte haft svårigheter att få bort luften ur mina gamla bromspumpar. (och sånt runtomkring..)
Minutiös rengöring av pumpen, inkl alla småhål etc och byte av kolv/packningar kan hjälpa..
Å andra sidan kan man få en komplett pump för nästan samma pris som en repsats idag..:D
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Helt sjukt alltså, att det ska vara så svårt. Jag tyckte ju att jag var så noga... Nu har jag i och för sig inte testat med tryckluftsdrivna avluftare, det kanske är rena barnleken med dem...
 

kovamies

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VF750F -84
Jag har samma problem med mina frambromsar.. Har stålomspunna slangar runt om, rengjort oken noga, repsats, ny bromsvätska, luftat på många olika sätt, även provat Biltemas luftdrivna bromsluftare.. Ändå är dom svampiga.. Hondan blev godkänd på besiktningen konstigt nog. Hade bättre frambroms på min gamla Yamaha 400 -82a..
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hur öppnar du nippeln när du luftar?

Har upptäckt att om man inte öppnar tillräckligt så kan det bli luft kvar, om det hänger ovan nippeln eller någonstans på vägen vet jag inte men det funkar oftast att göra såhär.

Börja med att lufta nippeln eller öppna banjon om du inte har luftnippel på pumpen.
Sen,
Tryck några snabba tryck på handtaget, en 5-6 gånger eller så (typ pumpa upp tryck) och håll, öppna nippeln snabbt och så mycket du kan, helst minst ett halvvarv, stäng och upprepa tills bromsen känns bra, glöm ej att fylla för då får du börja om.....

Kan lösa bökiga bromsar om man inte orkar/vill åka och handla luftningsprylar.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top