Elsystem XT 500?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag har kommit över en XT 500 -81 och är väldigt nöjd med det. Den är inte tänkt att köras några mängder med, utan vill lyfta den till fint orginalskick.

På 500:an sitter det brytare och 6v-system. Det finns kit för att konvertera till brytarlös tändning, och det finns konverteringssatser till 12v. Frågan är om jag vill det? Visst, jag förstår att lyset blir bättre med 12v och att cykeln blir mer underhållsfri med brytarlöst. Finns det fler fördelar?

Besudlar man XT:n genom en modernisering, är det mer hardcore att behålla orginalgrejorna? :va
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Oftast ökar ju tillgången på grejer till 12v. Blir väl lite mindre störningskänsligt med 12v oxå.

Annars med denna rad..
Den är inte tänkt att köras några mängder med, utan vill lyfta den till fint orginalskick.
..tycker jag att du själv svarar på frågan, behåll 6V:tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Oftast ökar ju tillgången på grejer till 12v. Blir väl lite mindre störningskänsligt med 12v oxå.

Annars med denna rad..
..tycker jag att du själv svarar på frågan, behåll 6V:tummenupp

Jo, så klart... Men brytarlöst då, samma där?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Brytartändningen på XT 500 ställer sannerligen inte till med några problem. Det handlar knappast om några varvtal som generar brytarflyt direkt...

Kul grej - mellan det att XTn var en hyfsat ny hoj och innan det blev en samlarhoj så var den populär som pendlings- och slitoslängcykel.
Jag träffade en kille som legat o pendlat med sin XT i ur och skur i bra många år. Han bytte olja och filter var femhundrade mil, servade och skötte - men var helt omedveten om att hojen hade brytartändning!
Han tog för givet att det var en CDI-box som gjorde jobbet. En diskussion med en annan XT 500-ägare fick honom att slå vad om vad för tändsystem det satt på hojarna, och han vart lång i fejan när det stod klart hur det låg till.

Håll det original är mitt tips. SR 500 människorna behöver sina CDI-boxar själva, det börjar blir ont om dom...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Brytartändningen på XT 500 ställer sannerligen inte till med några problem. Det handlar knappast om några varvtal som generar brytarflyt direkt...

Kul grej - mellan det att XTn var en hyfsat ny hoj och innan det blev en samlarhoj så var den populär som pendlings- och slitoslängcykel.
Jag träffade en kille som legat o pendlat med sin XT i ur och skur i bra många år. Han bytte olja och filter var femhundrade mil, servade och skötte - men var helt omedveten om att hojen hade brytartändning!
Han tog för givet att det var en CDI-box som gjorde jobbet. En diskussion med en annan XT 500-ägare fick honom att slå vad om vad för tändsystem det satt på hojarna, och han vart lång i fejan när det stod klart hur det låg till.

Håll det original är mitt tips. SR 500 människorna behöver sina CDI-boxar själva, det börjar blir ont om dom...

Aha, intressant!
Med brytarna trodde jag att man var tvungen att kolla avståndet var- och varannan gång det skulle köras. Och sen så känns det såklart lite onödigt med 12v, det är ju en entusiasthoj vi pratar om.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Nej! har själv haft både xt och sr om den ska var original behåll 6volt
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top