MotoGP 2014: bwin Grand Prix České republiky

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Vad är för/nackdel med denna?

Det jag läst om Hossack-gaffeln är att det går att ställa in hjulupphängningen så att framänden inte niger/trycks ihop när man bromsar. Det gör att man kan använda mjukare fjädrar, och därmed få bättre grepp under inbromsning, utan att gaffeln bottnar. Försprånget blir även relativt konstant, vilket gör att man kan ställa in lågt försprång och därmed få en kvickstyrd hoj, som trots detta inte blir orolig under inbromsning. Omdömen är att framänden känns stabil, och att det är enklare att bromsa hårdare och djupare i kurvorna.

Nackdelar kan vara att det behövs ett par kulleder eller liknande mellan styret och gaffeln, vilket kanske tar bort känsla från framhjulet. Sen är det möjligt att förare av VM-kaliber inte får samma fördelar som mindre erfarna förare, eftersom att VM-förarna lyckas utnyttja den konventionella framgaffeln så bra. D.v.s de bromsar så nära gränsen, trots den konventionella gaffelns nackdelar, att det inte finns så mycket att vinna med en Hossack-gaffel. VM-förarna kanske t.o.m drar nytta av ett varierande försprång, som gör att hojen är kvickstyrd i ingång, och stadig i utgång.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Med risk för att bli idiotförklarad men när Bautista kommer som en Anja-säl i mer eller mindre exakt samma linje som Rossi när han vurpade nyss kan jag inte låta bli att undra ifall snubben inte KAN köra själv?

Han måste ju legat bakom och tänkt "kan han så kan jag"?
Apropå Lorenzos trehjulingslogo på skylten tidigare år dårå.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det är inte ofta man ser rossi bli så förbannad vid en omkullkörning men rent spontant känns det som att ett finger rök med tanke på hans reaktion, hoppas dock inte att det är så illa:(

Verkar inte vara så illa. Har blivit omplåstrad och ska köra kvalet. Men det har nog tagit sin törn på självförtroende.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Verkar inte vara så illa. Har blivit omplåstrad och ska köra kvalet. Men det har nog tagit sin törn på självförtroende.

Dainese gjorde lillfingret på handsken lite större, hoppas inte att detta kommer att störa alltför mkt men det visar sig nu när kvalet inleds!
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Med risk för att bli idiotförklarad men när Bautista kommer som en Anja-säl i mer eller mindre exakt samma linje som Rossi när han vurpade nyss kan jag inte låta bli att undra ifall snubben inte KAN köra själv?

Han måste ju legat bakom och tänkt "kan han så kan jag"?
Apropå Lorenzos trehjulingslogo på skylten tidigare år dårå.

Bautista har haft enorma problem med greppet ffa bak hela helgen och blir även lidande av att endast två stycken kör med showa bak i hela fältet och därför får för lite data att arbeta med.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Lyons engelska:rodnar:rofl:zpy
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Magin är bruten.
Tror MM vinner 1-2 till race i år.
Starkt av VR med trasigt finger. :)
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Kul med lite förändring. Undrar vad MM hade för problem.

Och att Camier inte har en vettig styrning är ett skämt
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Imponerad av Camier... Iannone äger!!! Italian Stallion! Marquez blev förpassad till avgrunden!

Blev lite intresserad av att Rossi hade såpass mycket högre fart än MM mitt i kurvan, kan det skilja så mycket utan att nåt är fel? 10 km/h! Kan Hondan ha så mycket bättre grepp ut ur kurvan så att de har råd att förlora de metrarna mitt i sväng?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
mkt väl genomfört lopp av surkuken, kul att rossi kunde veva in marquez när man trodde att han skulle dra iväg, däcken höll inte länge idag för marc.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tycker till skillnad från flera andra här(tydligen) tycker jag att det var riktigt synd att Marquez inte fick till det idag. Hade ju varit riktigt häftigt om han hade kunnat slå Agostini (vilket jag tror är en ännu större prestation idag än då det begav sig).

Tror inte det var däcken som spökade, han hade ju inte riktigt det där vassa tempot han brukar ha under någon del av racet. Om det var mentalt eller något annat får någon annan svara på (har inte sett någon post race intervju än).

Däremot HELT RÄTT vinnare, när det nu inte kunde bli Marquez!
Måste ha känts riktigt riktigt skönt för Pedrosa att han tog hem detta, och lyckades hålla undan för Lorenzo hela vägen till slut (eller tur att racet inte var ett varv längre...).
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Tycker till skillnad från flera andra här(tydligen) tycker jag att det var riktigt synd att Marquez inte fick till det idag. Hade ju varit riktigt häftigt om han hade kunnat slå Agostini (vilket jag tror är en ännu större prestation idag än då det begav sig).

Tror inte det var däcken som spökade, han hade ju inte riktigt det där vassa tempot han brukar ha under någon del av racet. Om det var mentalt eller något annat får någon annan svara på (har inte sett någon post race intervju än).

Däremot HELT RÄTT vinnare, när det nu inte kunde bli Marquez!
Måste ha känts riktigt riktigt skönt för Pedrosa att han tog hem detta, och lyckades hålla undan för Lorenzo hela vägen till slut (eller tur att racet inte var ett varv längre...).

Jag tycker det såg ut som att däcken tog slut, han hade flera framhjulssläpp i kurvor han normalt sett tar med förbundna ögon!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Men det var väl ännu ett kul rejs, eller hur? Ett stenhårt Moto3, synd att inte Kallio orkade utmana Rabat på allvar i Moto2 och ett MotoGP precis så tätt som man kunde hoppas på. Lorenzos val av framdäck blev ju en liten krydda i anrättningen men Pedrosa är så väl värd denna framgång och förmodligen den Marquez skulle välja som den som ändar hans svit.

Iannone visar tydligt sin vilja att fightas med MM åter igen, inte mycket "tack för draghjälpen under kvalet" i den körningen :) Skoj att den gamle fick ta sista pallplatsen före MM, trots sargat lillfinger och möjligen någon myra i huvudet.

Camier gör det mycket bra under detta inhopp i GP-klassen, trots allt ser jag fram emot att få tillbaka Hayden i sadeln igen. Själv bommade jag Crutchlows vurpa, ser fram emot hans åsikt kring orsaken... :)

Men sämre söndagar har man som sagt haft framför dumburken, nu blir det intressant att se om det kommer nya utspel kring Silly season innan nästa rejs. Fasen vad det skulle smaka bra med Kallio i MotoGP och en svensk i Moto2 inför 2015...
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top