Varför är hojåkare så kassa på hyrkart?

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Nu blir det klart ett jävla liv....

Men jag har vid 3-4 tillfällen kört hyrkart med kompisar och jobbarkompisar och om man generaliserar grovt så kör hojåkarna målmedvetet och hårt men aldrig snabba, snarare tvärtom. Kraschkungar som inte kan leverera acceptabla tider trots att dom försöker. Det är inga RR-piloter men många kör mycket och fort på gata och några av dom kör ett till flera bankörningar per år.

För att balansera hela resonemanget så skall jag nämna att det finns ett undantag och han är onödigt snabb.

Men fö så levererar inte hojåkarna, vad beror det på?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag var snabbast av alla på jobbet när vi körde långlopp på Bananpiren :fakta
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Men på riktigt så är det konstigt att duktiga, snabba hojåkare kör hyrkart sämre än min fru. Jag har mina egna teorier men tänkte höra om det finns nån annan som har liknande erfarenheter eller nån teori.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hojåkare är vana att luta inåt i kurvorna. Det är inte en fördel på en hyrcart med stel bakaxel. Där är det istället en fördel att sitta helt rakt eller luta lite utåt så man försämrar greppet på det inre av bakhjulen. Tror jag.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Esquire har helt rätt. Kan vara en orsak.
Annars kan det vara att dom är vana att kunna rädda upp körningen med mkt effekt på rakorna. ;-)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Helt fel linjeval för gokart, som kommer av att ha nött bana på hoj?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Balanssinnet.
Jag blir alltid åksjuk när jag kör gocart.
Alltså riktigt åksjuk, sängliggande.

Mysko är det.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Det finns ju duktiga hojåkare som inte har bakom en ratt att göra överhuvudtaget.
Den ena färdigheten garanterar inte en annan.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 790 Duke och en Yamma
En helt annan disciplin. Det krävs att man ställer om allt man vet och i det läget är en "obildad" förare snabbare, för denne har ingen ryggsäck av körkunskaper med sig som tynger.

Alla undantag, är de som är multitalanger i någon form tack vare att de kört olika fordon och har lätt att lära och förstår fysiken bakom.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...det har ju att göra med om man har lite feeling för't eller inte.

Jag är uppfödd med att leka med motorfordon av alla slag t.ex, och har lagt några hundra mil sjöis & rallydubb i gamla imprezan t.ex (och ett tusental varv på bana)...det är sällan någon spöar mig på hyrkart, trots att jag ser mig primärt som hojåkare.

Som många redan påpekat - det beror på.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
I mitt fall är det precis som Esquire säger; jag lutar inåt i kurvorna varpå bilfan snurrar i varenda sväng. Trots att jag är medveten om felet så fortsätter jag att göra om det.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Slow is fast, fast is slow.

Man tror att man bombar satan men egentligen bromsar man bort all fart.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag är förhållandevis snabb på hyr-gocart, och övriga som är snabba brukar alltid vara motorintresserade på ett eller annat sätt. Jag har inte upplevt att snabba hojåkare är långsamma på gocart, utan snarare tvärt om (jag är dock inte speciellt snabb på hoj bör tilläggas). Men man blir inte automatidskt snabb bara för att man kör hoj vilket många verkar tro.
När man är på amatörnivå utan erfarenhet av gocart-körning så tror jag att det mest handlar om talang. Vissa har känsla för hur fordon beter sig, och andra inte. Med träning kan man bli duktig på att köra tex hoj, men det gör inte per automatik att man blir bra på gocart om man inte hade talangen från början.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Många hojåkare är ju inte så bra på att köra hoj som de tror heller, så det kanske inte är så stor skillnad när dom sätter sig i en gokart?

Jag brukar klara mig hyfsat när jag kör gokartrace men det har ingenting med hojåkningen att göra utan enbart att jag inte har de där extrakilona som många andra har.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Många hojåkare är ju inte så bra på att köra hoj som de tror heller, så det kanske inte är så stor skillnad när dom sätter sig i en gokart?

Jag brukar klara mig hyfsat när jag kör gokartrace men det har ingenting med hojåkningen att göra utan enbart att jag inte har de där extrakilona som många andra har.

Ville svara exakt samma :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top