Skadegörelse på min speed triple!

poerandersson

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2013
Ort
Göteborg
Hoj
2005 Suzuki SV650S, Kawasaki ZR750, Tidigare R1
Godkväll!
Jag upptäckte att någon har förstört min speed triple som jag införskaffade mig för några veckor sedan. Den stod utanför NK på sidgatan mot fredsgatan.
Det är någon som har försökt att stjäla den, vad jag misstänker men att det inte har gått enligt planerna.
Styrlåset är trasigt men man kan få i nyckel och köra den.
Motorcykeln var rullad så skivbromslåset har gått emot bromskablar etc och förstör en del samt att en del kåpor är repiga och spruckna. Detta gäller även framlykta och baklykta.

Som tur är kunde jag starta den och köra hem den men det knackar som fan ur motorn och växlarna. Går väldigt ojämt och bakdelen känns väldigt svajig när man svänger.

Är det någon som har råkat sett eller hört något om detta? Det stod en harley och en Suzuki sv650 bredvid den när jag parkerade för att gå till jobbet. Ingen utav dessa stod kvar när jag slutade vid 19.10 och upptäckte det.

Har redan anmält det till mitt försäkringsbolag.

Är det bara att vänta nu eller vad skall jag ta mig till? Vill ut och åka när säsongen börjar att ta slut.
Tar det lång tid för försäkringsbolaget att göra något?

Tack på förhand!
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jäkligt tråkigt att höra, jag har också varit med om stöldförsök på min MC för några år sedan, vilket resulterade i helt trasigt tändningslås så jag fick bogsera bort den från platsen.

Jag skulle ha tejpat, fixat det som behövs för att kunna köra den, så får försäkringsbolaget och verkstaden sköta resten under vintern. Men då måste den ju vara i körbart skick utan skador på motor etc. för jag blev förvånad när du säger att den knackar i motorn och att den är svajig när du svänger?!

Du har inte punktering på bakhjulet eller kanske har de släppt på hjulaxeln fram eller bak? Har du immobilizer på den eller tror du att de kanske fått igång motorn, tappat den på marken, så den legat på sidan under en längre tid med motorn igång (dålig smörjning)?

Hoppas det löser sig snabbt, ring försäkringsbolaget ofta (nästan varje dag) om nu verkstaden redan tittat på det och gett en offert!
 

poerandersson

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2013
Ort
Göteborg
Hoj
2005 Suzuki SV650S, Kawasaki ZR750, Tidigare R1
Har inte en aning hur dom hade tänkt att stjäla den faktiskt.
Det är en liten gågatan mellan två större gator så man ser väldigt bra in. Dock brukar det stå mindre lastbilar runtom på just den gatan.
Tror inte att dom har fått igång motorn men det är mycket möjligt att dom har försökt att starta den utan resultat och kanske försökt att lyfta upp den på något släpp etc men tappat den.

Dom har inte sagt så mycket alls ännu. Tror att detta lär ta tid. Men ska kolla imorgon om det finns kameror på utsidan och hoppas på det bästa.
 

thewordfox

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple 2008
Det sjuka är att någon/några gjorde exakt samma sak på min förra trajja, bara några veckor innan de var på din. Det känns som att vi har några mindre slipade mc-tjuvar som härjar i centrala Göteborg...

Jag lider med dig.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Hur kan motorn börja citat"men det knackar som fan ur motorn och växlarna. Går väldigt ojämt och bakdelen känns väldigt svajig när man svänger" -- om dom inte fått igång den:confused:
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
uhm har ingen koll på hur hojjarna är byggda nu förtiden men vet att om du drar ur rätt kabel på en bil så går motorn som ett tröskverk, om dom nu har lyft och ev tappat hojen så kan elektroniken blivit skadad/urkopplad och därav går motorn dåligt.
bilarna mäter ju hur mycket syre och hur mycket luft som går in och ur motorn samt lyssnar efter knackningar och ställer tändningen därefter. som sagt vet ja inte om man har den tekniken på hojen men tycker att de borde vara snarlikt.

lycka till o hoppas du hinner köra en sväng till innan säsongen är över :)
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top