Nürburgring och mc åkning verkar inte fungera längre.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Nåja...jag var där för tre veckor sedan, inga problems...men man bör kanske inte sikta på helgdagarna under semesterveckorna. :)

Men största problemet med ringen är klåpare bakom styre/ratt..
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Nåja...jag var där för tre veckor sedan, inga problems...men man bör kanske inte sikta på helgdagarna under semesterveckorna. :)

Men största problemet med ringen är klåpare bakom styre/ratt..

Då har du uppfyllt en av mina drömmar.Men hur funkar det med all denna spraymålning på banan samt att man kan se i filmen hur en lång oljelinje sträcker sig fram mot kurvan vilket förmodligen är anledningen till att folk springer och varnar andra inför kurvan. :crash
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Då har du uppfyllt en av mina drömmar.Men hur funkar det med all denna spraymålning på banan. :crash

Inga probs.

Finns några heta tips.

1. Lämna egot hemma, och glöm tiderna du satt i tv-spelens värld.
2. Åk ALDRIG ut på en blöt nordslinga (jag har tagit ett varv i regn, och det rankar högt på det läskigaste jag gjort, oljespills-varning i Eschbach...).
3. Nöt filmer/tv-spel så du vet var banan tar vägen (den är förmodligen bland det svåraste man kan ta sig an i banväg).
4. Lämna egot hemma, nämnde jag det? :crash

Viktigt att nämna, åker man dit för att panga bana, lär man ha ordning på körningen, det går inte att bomba där nere, och fundera över sittställning och trigga styrfrossa när man blir överraskad - det kommer sluta illa, på riCktigt.

Det går fort, nå' jävulskt, redan när man tar det vackert.

/J - 37 varv under bältet, 3 besök (och tiotusen varv i Forza 4... :hihi ).
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Inga probs.

Finns några heta tips.

1. Lämna egot hemma, och glöm tiderna du satt i tv-spelens värld.
2. Åk ALDRIG ut på en blöt nordslinga (jag har tagit ett varv i regn, och det rankar högt på det läskigaste jag gjort, oljespills-varning i Eschbach...).
3. Nöt filmer/tv-spel så du vet var banan tar vägen (den är förmodligen bland det svåraste man kan ta sig an i banväg).
4. Lämna egot hemma, nämnde jag det? :crash

Viktigt att nämna, åker man dit för att panga bana, lär man ha ordning på körningen, det går inte att bomba där nere, och fundera över sittställning och trigga styrfrossa när man blir överraskad - det kommer sluta illa, på riCktigt.

Det går fort, nå' jävulskt, redan när man tar det vackert.

/J - 37 varv under bältet, 3 besök (och tiotusen varv i Forza 4... :hihi ).

Japp, det skulle ju vara kul att någon gång ha all trafik på samma håll i hög fart som man sällan har på allmän väg.Tack för svaret och ha en go da. :crash
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Jag anser inte nordslingan mycket "farligare" än en vanlig onsdags körning ( i torrt) i vått ... don´t do it !!
jag har kört en 5-6 varv när det varit vått eller fläckvis vått och haft "moments" varje gång!

nu har jag inte varit där sen 2011 men kan inte tänka mig att det skulle vara något skillnad nu än då !

så filmen känns mer som en dålig propaganda film utan verklighetsförankring ( hälften av olyckorna är rena amatör fel där föraren inte har koll på varken sig själv eller hojen)
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Många förare har ju inte där att göra men en del som kör helt normalt bara tappar ju greppet...
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Nordslingan biter tillbaka vare sig man kör hoj eller bil... ett helvete att testa gränser på och köra över sin förmåga - men ett paradis för oss motorskallar!

Mitt intryck är tvärtemot TS att det blivit vanligare och enklare att köra hoj på Nordslingan och att det denna sommar både har varit och att det planeras fler "bikes only" tillfällen. Bla BTG har skrivit om detta tror jag...
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Problemet med ringen är att det är stängt när hemsidan säger att det ska
vara öppet för allmänheten:mad:
Var där i juli och det var bara att vända om:gnissla
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Inget nytt under solen. Så där har det sett ut i alla tider. Det stämmer att det ligger spill på banan när man minst anar det. Har själv råkat ut för det i en skarp kurva i hög fart på ringen. Det gick bra den gången. Hade marginaler på min sida.

Det kan vara strålande förhållanden i en parti av banan för att i ett annat parti regna. I väta kan vissa partier bli riktigt hala som bekant. Incidenten ovan inträffade på ett torrt parti.

För egen del har jag bestämt mig för att inte köra motorcykel där nere under turistkörningen trots att det var något jag funderade på att göra någon gång för många år sedan i samband med att jag tog mitt mc-kort. Det är en risk jag inte är beredd att ta. Avsaknad av avåkningszoner, stora fartskillnader, hänsynslösa förare av blandad kompott. Det finns gott om stora egon som är ute och kör samtidigt och de har begränsat med varv betalat. Nåde den som står i vägen. Man kan nästan tro att de sitter framför tv´n och spelar Gran Turismo. Där man har fler liv än en katt. Sitter ni då på en motorcykel och ska in i en kurva och gasar på raksträckorna. Då kan ni räkna med att bilen försöker bromsa sig förbi i kurvan - risk för en incident är stor.

Ska ni köra med motorcykel på ringen se till att köra vid något av de enskilda bandagar som arrangeras istället. Då har ni ett bekymmer mindre att fundera över. Ett annat gott råd är att lämna all prestige hemma. Det finns alltid någon som är snabbare och vet hur man tar sig runt banan. En rensad 80-tals Golf kör skiten ur en GT3 ägare om det sitter en lokal förmåga bakom ratten. Glöm varvtider att en bil ska göra varvet på 7,50. I händerna på rätt förare möjligtvis. Men inte i händerna på en amatör. Man kör lika snabbt runt banan i en standardbil.
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Funderar själv på att fräsa ner några dagar nästa sommar. Vilka håller i "bike only" dagar och rena bandagar för hojar på ringen? Ska man inte kunna ta ett varv på 6:20 med en sporthoj? :glömdet
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Tycker flera av förarna ändå ser ut att kunna köra, och har fart och nerlägg som "borde" ha funkat.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag instämmer i klagokören som säger att de flesta krascherna beror på inkompetenta förare. Eller rättare sagt - förare som kör över sin förmåga. Alltså ingen större skillnad mot Ön eller ens en vanlig lördag på Bulten.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Just den där kröken går det av mycket bilar och hojar i, och de kissar ur sig både kylarvätska och olja. Förutom det så är just den kröken lömsk. Den ser lätt ut, och känns lätt när man kommer i låg fart med gott om marginal, men när man pressar så är den en hellrejösserjävlarianalenkurva som skräms som fan. Antagligen därför det skvätts av så in i bängen mycket där. Seriöst, nästan hälften av krascherna på kraschvideos från ringen är den där specifika kurvan. Både bil och hoj.
Och ringen är helt fantastiskt härlig att köra. Kuperingen, kurvorna, farten. :kär

Men, det är bra att ta det piano de första varven... Och när man tror att man kan banskrället så är det bäst att ta det ännu mer piano för annars kommer någon av alla krökar att överraska en med att helt plötsligt svänga åt andra hållet.

Hojdagarna är väl bara vanliga allmänhetens körning, men enbart för hojar? Sedan finns ju arrangörer som har bandagar och kurser på banan med, typ Motorrad och sånt...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Sedan kan man ju fundera över varför någon som kallar sig "Automobilchannel Nordschleife" lägger upp en video med förtexten "in this video you can see why the Nordschleife is too dangerous for motorcycles" kombinerat med lämpligt utvalda krascher. Ytterligare ett pannkaksexasällskap som vill ha banan för sig själv, måhända...?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Inga arrangemang med blandade mc och bilar är lyckade ur säkerhetssynpunkt. Ett mindre fel på en bil kan bli totalt livsfarligt för en mc förare.

Det var t.ex skönt när mc klassen försvann ur stcc eftersom ett oljeläckage från en bil strax innan kunde förstöra racet för pro superbike.
 

Swedebear

Speeding up
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
zx6-r '09
Han som filmar kunder ju ha varnat förarna som är på väg om ev. oljespill istället för att bara stå och filma. Rätt osympatiskt. :7peta
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top