Örebro - Lyon (frankrike) - Amsterdam - Örebro

drummerrob

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2014
Ort
Örebro
Hoj
2002 Triumph Speed Triple, 2007 Triumph Speed Triple
Kommer på lördag (16/8)att fara från Örebro till Helsingborg för att på söndag ta mig ut på kontinenten och bege mig mot Lyon(18-22) i Frankrike. Ska stanna där ett par dagar och forsätta mot Paris(25/8), Antwerpen och Amsterdam(27/8) och sedan tillbaka till Örebro(30/8).

Om någon känner för att slå följe en stund eller liknande uppskattas alltid sällskap.
Alla tips ni kan ha om tält i Tyskland och Frankrike mottages med öppna armar och om ni vill dela några lärdomar ni själva kan ha lärt er på långturer så får ni mer än gärna dela med er här!


Kommer köras på en otroligt osportig Suzuki V-strom DL650 med ett litet tält i bagaget och massa frystorkad mat!
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Hm, 435mil på 16dgr. Mycke köra blir det.
Du kanske har spec anledningar till Paris, Amsterdam vad vet jag:)
Norra Frankrike och Holland är väldigt platt!
Ska du till Lyon så försök klämma Route Napoleon.
 

drummerrob

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2014
Ort
Örebro
Hoj
2002 Triumph Speed Triple, 2007 Triumph Speed Triple
Inte alls spikat Paris och har inget särskilt där att göra förutom att ta en selfie i Eiffeltornet.

Känner du till några andra fina vägar som skulle kunna ta mig från Lyon till Örebro är jag öppen för förslag, det är min första solotripp så jag är inte bunden till något alls förutom att vara tillbaka senast 30/8!:)
 

gerthur

Medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Tullinge
Hoj
Honda Forza 350 -21, Honda CB500X -22
I april körde jag ner till sydvästra Frankrike, i närheten av Bayonne och hälsade på en vän. Tog Finnlines färja från Malmö till Travemunde som avgick kl 22. Rekommenderas. Bokade inga hotell utan hittade utefter vägen. Likadant på hemvägen men där tog jag Puttgarden - Rödby - Öresundsbron. Totalt blev det 547 mil på 9 kördagar på 95% Autobahn och franska betalmotorvägar.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Köp sommarsovsäck (liten plats) och ett litet liggunderlag (lättvikt ca 500 gram) tillsammans med ett vettigt tält. Camping i Tyskland finns överallt, kostar mellan 6-14 euro per natt/person och ofta finns bra sanitära anläggningar där du kan tvätta kläder/duscha för någon extra euro. Är typ drop-in på alla dessa campingar för sådana små tält så bara dyk upp...

Var i några av de städerna du nämnde i sommar, bland annat Lyon. Tror det blir en rolig resa. Försök köra in lite extra tid i de stora städerna så du har en dag då du kan promenera runt och turista lite annars blir det så tråkigt att bara köra igenom städerna, då upplever du inte folket, länderna, sakerna osv.

Skit i camping utrustning så som typ stormkök och sånt. Bättre lev på mackor på vägen och unna dig en restaurangmiddag på kvällen. Får ganska vettig mat för 10-15 euro per person i stora delen av Tyskland.

ehh... Hostel är alltid skoj. Då träffar du folk (i städerna) så kanske slipper du kolla in Eiffeltornet själv. Ha då även ett par schyssta små tygskor och skjorts så du inte klampar runt i läderkläderna hela tiden. Men vafan, allt jag säger är ganska självklart. NJUT! och för fan ta med en filmkamera och spela in... du kommer inte ångra att du gjorde det 5, 10 eller 20 år från och med nu.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Jag skulle köra till Lyon och sedan tvära över Italienska alperna en sväng in i Ö-rike och sedan hem
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Personligen försöker jag undvika storstäder så mycket det bara går när jag kör hoj. Tar så mycket tid att ta sig in och ut och bilköer till förbannelse är på tok för vanligt. Jag håller mig hellre till mindre orter och landsbygden så mycket jag bara kan. Hatar storstäder! :D ;)
 

drummerrob

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2014
Ort
Örebro
Hoj
2002 Triumph Speed Triple, 2007 Triumph Speed Triple
Oj, jag såg nu att det kommit svar i min gamla tråd.
Kan väl lika gärna skriva ihop en sammanfattning av förra årets resa då det snart är dags för årets!

Resan startade i Örebro mitten av augusti på en lördag (tror det var 14-15e nånstans) och jag åkte ner till Helsingborg där jag sov en natt då morsan bor där.

kl 08.00 söndag morgon satt jag på båten på över till Danmark och regnet slog som spön i backen.. Jag var så taggad att regnet störde mig inte märkbart..

For igenom danmark i ett nafs och fann mig själv snart på Autobahn..
Tanken var att framåt eftermiddagen stanna i någon nära stad där man befann sig och leta boende men jag kände att jag kunde "klämma ett par mil till" innan jag stannar.. Helt plötsligt var klockan runt 23:00 och jag närmade mig Frankfurt..

Jag for in i stan men det var så snurrigt att leta hostel eller liknande kändes lönlöst på en söndagkväll. Fuckit, jag fortsätter till franska gränsen! (Suttit på hojen från 08:00 - ca 23:00) lämnar Frankfurt och fortsätter färden.
runt 03:00 började jag känna mig lite mosig i huvudet, hade precis åkt in i Frankrika i kolsvart mörker och visste varken upp eller ner: en solklar trafikfara.

Hittade en mysig ruin att ta en tupplur vid nån timme.
Jag hade bara ca 15 mil kvar till Lyon så efter en timmes powernap var det bara upp på hojen och ta sig till målet.. Rullade in i Lyon runt 06:00 på måndagmorgonen och var salig när jag efter mycket trasslande på gator som är smalare än sthlms gamla stan, med mer enkelriktningar än gator, lyckas komma fram till kusinens lilla bostad.

Utmattad däckade jag med kläder på på en luftmadrass och sov till långt in i natten till tisdagen, därpå följde 6 underbara soliga, varma och mysiga dagar i Lyon där hojen fick stå parkerad mer eller mindre hela tiden.

Jag hade tagit lärdom av resan ner och ville inte sträckköra hem igen (det regnade konstant geno mhela tyskland och såg inte ljusare ut på hemvägen). Planerade några eventuella stopp innan jag for från Lyon.

Att åka därifrån var mäktigt! Åkte på förmiddagen i 30 graders värme med blå himmel, strålande sol och BERG! Det var så fina och härliga vägar att åka. Hade slagit in på gpsen att jag ville undvika motorvägar och blev inledd på massa härlig körning under dagen.

Väl mot kvällen nådde jag tyskland igen på väg hemåt och tog Autobahn tillbaka i hopp om att det skulle gå fort genom regnet. Vid 03:00 på natten var jag frusen in till själen, trött, hungrig och lycklig. Stannade på ett klassiskt trafikstopp efter autobahn och gick in i ett tomt fik där jag hänge alla kläder på ett element och somnade sittandes på golvet bredvid elementet. Ingen hit men sömnen gjorde mig gott, fick nästan 3 timmar där och personalen skrattade gott och var väldigt snälla!

Sen vart det sträckkörning hela vägen hem pga regn, konstant regn påverkade helt klart humöret och man ville bara hem.. Det här var den sista augusti förra året, lämnade Lyon när det var 30 grader varmt.. Örebro 10 grader och regn.. viss skillnad..

Sammafattning:
Finns INGET bättre sätt att resa på än motorcykel, varje stopp för bensin, varje paus så kom det alltid fram någon och snackade om hojar och resor de gjort. Man slipper ALLA köer! Det är perfekt.

Däremot MÅSTE jag planera stoppen bättre i år. Jag har en helt annan hoj (I år är det Triumph Speed Triple som gäller och den ska ta mig till Barcelona, tänkte starta en ny tråd om det snart). Men att sträckköra 200 mil på ett dygn tar ut sin rätt förr eller senare.

ladelai : Tyvärr tog jag mig aldrig till Paris då jag höll mig på östra sidan Frankrike men grymt att du tog dig dit och gjorde det! Blir lite sotis!:)


Hell: jag förstår vad du menar men jag tycker det är något lite småmagiskt med att åka in i en okänd storstad på hoj.. har inte haft problem med köer alls då det verkar relativt accepterat överallt att ta väggrenen eller korsa mellan bilar..
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top