Hur håller man sig torr vid körning i regn?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Jag har beslutat mig för att börja pendla med motorcykeln och detta innebär tyvärr att man får köra i regn :(

Jag lånar farsans ställ från flying eagle (ingen aning om det är bra) men det är ett goretex ställ. Jag blev ju inte helt torr, blev bland annat blöt i skrevet och några andra ställen till.

Så min fråga, hur håller man sig helt torr? Det verkar vara nästan omöjligt med bara allväderställ. Ska man komplettera med regnställ över, eller underställ som kan hålla kallingar osv torrt? Hur håller man stövlar/handskar torra på bästa sätt?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Är det totalt kaos regn så fungerar jolle-byxor ( regnbyxor som nästan går upp till armhålorna).
Ärmarna skall även gå över handskarna, goretex handskar om du inte har handtagsvärmare( risk att vätan går åt fel håll), eller diskhanskar utan på de vanliga handskarna.
Allväders jackan brukar funka bra, halsduk eller buff så det inte rinner in vatten efter halsen.

Vettiga stövlar eller överdrag.

Sen beror det på hur långt man skall pendla, jag kör med allväderställ och goretex handskar om det regnar, (ca5 mil)
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Smörj in kroppen ordentligt med valfett så håller du dig torr
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det enda som hållit mig torr efter timmar i regn år efter år är svindyra Rukka-ställ.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Biltemas tvådelars regnställ med tillhörande regnhandskar. :rodnar
Håller iaf mig snustorr i spöregn.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ett regnställ utanpå.
Har hållit mig torr i timmar i ösregn. Nackdelen är väl att det inte andas. Alls. Så man är om möjligt ännu mer ofräsch än vanligt.
Till det har jag ett par touringstövlar som är vattentäta, och ett par regnhandskar som inte är helt vattentäta.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Täta regnställ funkar förstås ett tag men man blir blöt inifrån i längden.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
På Tillern funkar det att krypa ihop bakom kåpan , hålla in armbågarna och knäna samt hålla sig över 140Km/h.
Då är det regnfritt ...

Jag körde 40 mil i tok-regn förra året, med bara skinnstället, -snustorr.
t.o.m handskarna och stövlarna var torra (några få droppar på stövlarna bara)
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
På Tillern funkar det att krypa ihop bakom kåpan , hålla in armbågarna och knäna samt hålla sig över 140Km/h.
Då är det regnfritt ...

Jag körde 40 mil i tok-regn förra året, med bara skinnstället, -snustorr.
t.o.m handskarna och stövlarna var torra (några få droppar på stövlarna bara)


"Men, Konstapeln - det regnar...?" Klart jag måste speeda då, annars blir man blöt jue."

Till TS:
Grattis till ett bra beslut att börja motorcykelpendla!

Är det detta Flying Eagle-stället med Goretex som du har?

http://www.flyingeagle.se/ShowSearchResult.aspx?pagesize=20&searchstring=goretex




Flying Eagle är väl inte direkt top notch när det gäller funktionella MC-plagg.
Det är långt till Goretex, om man säger.
Tyvärr är det så att om en tillverkare inte kostar på sig de bästa materialen, så är det inte säkert att det läggs så mycket kraft på sömnaden heller.
...och det brukar först avslöja sig i just grenen.

Lågpriskläder kan absolut funka, men då måste man komplettera med regnställ dessutom.

Det som förvånar mig är att så många köper "allvädersställ" som inte håller regnet borta.
1000 spänn ger ett par byxor som troligen läcker.
2000 spänn ger ett par byxor som troligen är täta.

Om något av dem släpper in vatten tycker jag man skall reklamera. Redan 1000 spänn är för mycket för en så liten pool...
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Har man en hoj med riktigt bra vindskydd a´la BMW R1200RT så behövs det inte nåt vidare värst vattentätt, men kör man hoj utan jätteruta och massa plast är det värre.

Regnställ av hyfsad kvalité utanpå funkar så länge det inte handlar om långa turer, men upp till någon timme så brukar det inte vara några problem.

För längre svängar är som konstaterats det enda som faktiskt funkar i längden svindyra textilställ a´la Rukka med laminerade goretex membran.
 

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
Kör bil eller ta bussen. :banana mohaaaaaa

Regnställ fungerar bra.
Jag har kört en del i regn med Gortex & man får vad man betalar för.
Mina gortex kläder är & håller sig alltid torra.
Bra stövlar i gortex är också vettigt men man får även där oftast vad man betalar för.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
När jag pendlade och det var vinter och bus så körde jag i en fladen overall, tätt och varmt.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Varför finns det inga textilställ med puckar? Dom är ju borträknade direkt eftersom Ringen ligger på vägen hem från Alperna. :crash
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Jag har ett regnställ du kan få köpa BILLIGT. Det passar inte pga puckeln på ryggen. Pm:a om det är intressant.
Du ser ut som en vägarbetare i det, men håller dig garanterat torr och det fladdrar inte sönder i farter över 200+.

/kaliz
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top