Va !! En POSITIV artikel i media om MC-åkning

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
http://www.di.se/artiklar/2014/8/10/rekordar-i-mc-statistiken/

Di.se skriver något POSITIVT om hojåkandet. Olyckorna minskar och hela artikeln andas något genuint positivt.

Inget tramsande om att "accelerera på varm asfalt" som aftonhor*n och annan skitmedia skriver om, utan en seriös artikel som är............positiv !!!

Min fråga - Är det bara ett misstag i arbetet ? - Var det egentligen meningen att den skulle vinklas men "råkade" slinka igenom ?
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Färre som kör sporthoj på gata och fler som kör enbart bana skulle jag tippa är anledningen till positiva statistiken
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Artikeln är från TT och Di har inget behov av att hora sig för löpsedlar och lösnummerförsäljning... Och då plötsligt händer det att nån blir rätt citerad och inte vinklad åt helvete. :tummenupp
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
"citat"18 personer har dött i motorcykelolyckor fram till sista juli i år ,Det är rekordfå,:död ja det kanske är en positiv nyhet att 2 mindre har dött än förra året
 
Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
"citat"18 personer har dött i motorcykelolyckor fram till sista juli i år ,Det är rekordfå,:död ja det kanske är en positiv nyhet att 2 mindre har dött än förra året

Du läser statistiken fel (Aftonbladsvarning på dig......... fyyyyyy)

Sedan 2009 har antalet döda i princip HALVERATS - Detta är oerhört positiv statistik
 

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
ST3R
Detta är ju glädjande att höra!
Har man kollat Aftonbladet så har det ju stått om flera allvarliga olyckor i stort sätt dagligen! :(
Har tyckt att detta sett ut att vara ett mörkt år för oss mc-åkare, men kanske att det rapporteras mer än någonsin när en mc olycka inträffat.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Du läser statistiken fel (Aftonbladsvarning på dig......... fyyyyyy)

Sedan 2009 har antalet döda i princip HALVERATS - Detta är oerhört positiv statistik

Tycker det är tragiskt att någon överhuvudtaget måste dö när man utövar sin hobby! och att det verkar vara accepterat att det ska vara ett antal varje år som går den vägen......:död
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Samma artikel finns på Aftonhoran med men utan lika utförlig statistik och faktaruta.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Har tyckt att detta sett ut att vara ett mörkt år för oss mc-åkare, men kanske att det rapporteras mer än någonsin när en mc olycka inträffat.

Tvärtemot dig så tycker jag att det varit ovanligt få dödsolyckor. (vilket givetvis inte är någon tröst för de som faktiskt avlidit, RIP.)

Minns för ett par år sen, då kändes det som att någon körde ihjäl sig på varje Onsdagskörning. Och framförallt så var det krigsrubriker varje gång. Vem minns inte Aftonbladets återkommande rubrik "MC-Döden"?

Jag tror att det hittils låga olyckstalet i år beror på:
1. Värmen. Det har varit för varmt för många. Många av de jag känner som brukar köra har gjort annat.
2. Försäkringspremier. Försäkringsbolagen har "lyckats" höja premierna så mkt så att folk, särskilt de i riskgrupperna, säljer sina sporthojar och gör annat (eller ställer av dem och kör bana istället).
 

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
ST3R
Tvärtemot dig så tycker jag att det varit ovanligt få dödsolyckor. (vilket givetvis inte är någon tröst för de som faktiskt avlidit, RIP.)

Minns för ett par år sen, då kändes det som att någon körde ihjäl sig på varje Onsdagskörning. Och framförallt så var det krigsrubriker varje gång. Vem minns inte Aftonbladets återkommande rubrik "MC-Döden"?

Jag tror att det hittils låga olyckstalet i år beror på:
1. Värmen. Det har varit för varmt för många. Många av de jag känner som brukar köra har gjort annat.
2. Försäkringspremier. Försäkringsbolagen har "lyckats" höja premierna så mkt så att folk, särskilt de i riskgrupperna, säljer sina sporthojar och gör annat (eller ställer av dem och kör bana istället).


Shit är det så alltså!?
Iaf jag tycker inte jag läst annat än mc-olyckor dagligen nu ett bra tag.
Hur som helst så är det bra att det verkar gå på rätt håll, jäkligt tragiskt med mc-olyckor, man mår fan illa av dom
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Var också på nyheterna idag, avslutades med att en anledning tros vara färre som kör utan rött behörighet. Blev lite paff att det inte bara var moralkakor om att alla hojåkare är idioter osv.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Min fråga - Är det bara ett misstag i arbetet ? - Var det egentligen meningen att den skulle vinklas men "råkade" slinka igenom ?

Artikeln är från TT och Di har inget behov av att hora sig för löpsedlar och lösnummerförsäljning... Och då plötsligt händer det att nån blir rätt citerad och inte vinklad åt helvete. :tummenupp

Samma artikel finns på Aftonhoran med men utan lika utförlig statistik och faktaruta.


Ursprunget är en välförfattad pressrelease från SMC som plockats upp av TT och bearbetats.
Flera tidningar har slagit upp materialet i olika varianter.
Även räckesproblematiken nådde ut!

Bra jobbat!:tummenupp
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Tycker det är tragiskt att någon överhuvudtaget måste dö när man utövar sin hobby! och att det verkar vara accepterat att det ska vara ett antal varje år som går den vägen......:död

Ibland blir man bra sugen på att anmäla såna här inlägg. Du kan ju liksom inte mena allvar med det du skriver va? Vem fan har sagt att det inte är tragiskt när någon får sätta livet till? Det är fortfarande positivt att dödsfallen sjunker :7peta

Om vi ska hålla på på ditt sätt så är de tragiskt att du använder internet, som troligtvis är en bidragande orsak till många dödsfall sedan -94. Man skulle kunna säga att du är lite av en medbrottsling.
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Ibland blir man bra sugen på att anmäla såna här inlägg. Du kan ju liksom inte mena allvar med det du skriver va? Vem fan har sagt att det inte är tragiskt när någon får sätta livet till? Det är fortfarande positivt att dödsfallen sjunker :7peta

Om vi ska hålla på på ditt sätt så är de tragiskt att du använder internet, som troligtvis är en bidragande orsak till många dödsfall sedan -94. Man skulle kunna säga att du är lite av en medbrottsling.

Nollvision hade varit det ultimata... men personer dör .. tragiskt ... men så är det. MC åkare är mer utsatta, det borde vi alla veta, dock älskar vi det vi håller på med.

Internet är ett ofog för att sprida (des)information eller en bra grej för att göra folk uppmärksamma .. man väljer alltid själv vad man läser eller skriver ..

Vi får nog alla hålla lite distans till vad vi skriver på Internet .. känslorna kan ta överhand ibland (jag vet) så läs allt med lite återhållsamhet. Jag tror ingen på detta forumet vill någon illa eller såra någon så läs med huvudet och ta aldrig illa upp om nån skriver lite "klumpigt" (inklusive mig).

Text är mycket mindre effektivt än mänskliga uttryck ..

//T
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Ibland blir man bra sugen på att anmäla såna här inlägg. Du kan ju liksom inte mena allvar med det du skriver va? Vem fan har sagt att det inte är tragiskt när någon får sätta livet till? Det är fortfarande positivt att dödsfallen sjunker :7peta

Om vi ska hålla på på ditt sätt så är de tragiskt att du använder internet, som troligtvis är en bidragande orsak till många dödsfall sedan -94. Man skulle kunna säga att du är lite av en medbrottsling.

Vad är det som hindrar dig? Anmäl bäst du vill. Fortfarande oacceptabelt att det verkar vara accepterat ett visst antal dödsfall per år oavsett om det minskar eller ökar
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top