Mottryck i avgassystem

café500

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2014
Ort
Munsala, Finland
Hoj
Honda cx500c
Hej!
Ny här på forumet, o rätt så ny i hojsvängen också. Skaffade mig en projekthoj i sommras, en honda cx 500c, som börjat omvandlas.
Byggde om avgassystemet nyligt, från 2-2 till 2-1. Använder original dämpare än så länge.
Frågan är nu hur detta påverkar effekten?
Borde ju blir mer mottryck eftersom avgaserna från båda cyllarna ska ut genom en öppning. Men om jag rensar dämparen invändigt, finns det då risk för att man tappar effekt pga för lågt mottryck??
Tacksam för svar....
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det är svårt att säga hur mottrycket påverkas utan att ha sett hur du har gjort och veta hur dämparen ser ut inuti. Får du högre mottryck än innan kan effekten minska en del och gå lite fett genom att avgaserna inte evakueras som tidigare. Enklaste sättet att kolla om effekten har gått ner är att mäta toppfarten med GPS. Jag skulle nog göra det innan ljuddämparen rensas för det är inte kul för någon om det låter skithårt vilket det lätt kan bli om man tar bort väggar och annat i systement.

Med för lågt mottryck kan effekten bli att motorn går för magert och går för varmt. Sedan beror det lite på hur du har kopplat ihop rören, om de hjälper varandra att dra ut avgaser eller motarbetar. Avgaserna är kallare i dämparen än i början så dämparen behöver inte ha lika stor effektiv area som krökarna har tillsammans.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top