Hjälmfråga.

bloom

Guest
har kört cross och motard i alla år och haft crosshjälm, dom ska ju sitta så att man biter sig i kinden typ, nu har jag skaffat en supernaked och vill ha en riktig mc hjälm. det jag funderar på är passformen, läst att man ska kunna rucka dom lite upp och ner men inte så pass att den går förbi ögonbrynen.

sen har jag fått en hjälm av far min som är oanvänd, en grym hjälm som är öppningsbar samt nedfällbara solglasögon, den känns ´´stor´´ mot crosshjälmen men den är inte så pass att den går att dra ner till näsan heller, går att vrida lite i sidled.

vill ha lite åsikter från er som har mc hjälmar hur dom sitter ´´ska sitta´´ är det farligt om den går att vrida lite osv.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Livsfarligt...:D Jag tycker att du skall fortsätta med samma inställning som till crosshjälmen, bita dig i kinderna. Hjälmen skall sitta fast. Värdelöst med hjälmar som skramlar runt på skallen.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Finns det egentligen några tester på detta att en hjälm skyddar mycket bättre än en som glappar lite grann?
Rent logiskt så borde den perfekta passformen skydda bäst men är det verkligen så stor skilldnad? (med litet glapp, inte några exremfall där S huve´t har en XL).
Bifoga gärna lite verklig info och inte rykten vid korvmojen / depån. :D

Edit: Personligen tycker jag det är väldigt störande med småglappande hjälmar så valet är givet redan där.
 
Last edited:

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
En mc hjälm model integral ska sitta fast på huvudet men utan att trycka åt någonstans så att det känns obehagligt för då är det fel.
 

bloom

Guest
tack för bra svar, får givetvis rådfråga i butiken också men alltid skönt att ha lite koll innan om vad man ska tänka på.
 

Bodensaren

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2013
Ort
Hemma
Hoj
kanske
Brukar alltid köpa hjälm som trycker ihop kinderna så att jag nästan biter mig om jag öppnar käften, däremot ska den inte tränga i pannan, det ger sig inte med tiden.

Lycka till
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Hjälm skall sitta tight, riktigt tight...och runt om, glappar det någonstans kommer det bli drygt.

Lägg tid på att hitta rätt, blunda för märken/priser/färger tills du hittar en kruka som sitter som gjuten.
 

bloom

Guest
sådär nu är nya hjälmen invigd, det vart en Shoei GT-air och jag är supernöjd, låg och kryssa i 150 utan minsta vindbrus, lite skillnad mot crosshjälmen. En helt annan körupplevelse. värt varenda krona! tack för alla svar.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top