Börja motionsköra cross?

TheRavenBlue

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2014
Ort
Vargön
Hoj
2004 KTM 450 EXC
Jag vill börja motionsköra cross och jag bor i vänersborg och det finn en crossbana i närheten. Jag är ny på detta kan ni rekomendera någon bra hoj gärna 4-takt och vad är det för för och nackdelar med att motionsköra cross?

Mvh Raven
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
4-takt 250, någon av japsarna, och den du har närmast/enklast till reservdelar till (kolla upp närmaste klubb, och kolla vanligaste märket...).

Fördelar - skitkul, grymt bra träning.

Nackdelar - mer skruva/tvätta än köra, och det kommer göra ont förr eller senare, ibland riktigt ont, i värsta fall med bestående men (av den anledningen lade jag det där på hyllan nyligen). Skaffa en RIKTIG personlig sjukförsäkring där du får experthjälp och slipper utsätta dig för landstinget (på riktigt, det är det absolut bästa råd jag kan ge dig).

/J
 

moddlaren

Guest
hej

det finns inga som helst nackdelar med cross ta det bara lite lugnt i början.

1 börja med en 2T det är billigare och den kräver inte på långa vägar så mycket med cervice och har bara en bråkdel av kostnaderna mot en 4T.

om du inte har någon erfarenhet av crossbana så skaffa en 125cc eller en lite nyare med 144cc eller en äldre 250 du skall ju bråka med den på en ojämn bana och kommer troligen vurpa ett antal gånger o som vanligt är det oftast tråkigt att lägga en nyare hoj i grus o sten.

Min favorit är yamaha men även honda är mycket bra maskiner Ktm är väldigt populära men kanske lite dyrare än yama o hond i delar, delar går åt thats fore chore:crash

Kläder är ett tvång du kommer inte ut på banorna utan riktiga kläder, kan bara säja att biltema har helt ok utrustning köp detta. hjälm handskar knäskydd en typ av boddyarmour (överkroppsskydd) stövlar o crossbyxor/tröja. viktigast är ryggskydd o detta får du ej köra utan.

mvh

du har uddevalla trolhättan mellerud bengstfors finns någon enduroslinga i frändefors osv

mvh
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Funderar själv på detta.
Men skadorna är väl vanligt förekommande.
Kört tidigare och slog mig gul och blå!:crash
Men hade riktigt kul.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Hej!
Fördelarna är att så mycket roligare sätt att träna finns nog inte och man lär känna mycket folk när man åker runt till lite olika banor.

Nackdelar finns ju också. Blir ganska dyrt efter ett tag man börjar lite lugnt men sen blir det byta till ny cykel varje år sen tycker man att man måste ha en crossbuss mm mm.

Men jag säger bara kör på köp en cykel och snåla inte på skydd och köp rediga saker med en gång.

Vad det gäller val av cross hoj så tycker jag att vill du ha 4-takt så köp en 250 den är mer lätt hanterlig köp så ny som ekonomin tillåter. Vilket märke så köp ett som många andra i närheten har eller som någon handlare närheten säljer alltid lättare att fixa delar lite snabbt om det behövs.

2-takt har sina fördelar åxo . Jag har en KTM 250 2-takt till salu....
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag håller med om 250 4-takt som det kanske mest lättkörda, men har provat de flesta kubik-klasser på crossbana och tycker nog inte att någon har varit direkt svårkörd, så det är lite av en smaksak. För övrigt kan 4-taktare bli rätt dyra att renovera om det skulle behövas, kanske bra att känna till.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det där med kubik beror liter på hur stor du är (läs vikt). Eftersom jag tillhör de tyngre kör jag 450. Det är "jobbigare" att hålla i men i gengäld är det mindre växlingar och motorn tenderar att hålla längre. Det finns rätt mycket banor inom 5 mil så jag ser bara fördelar med att börja. Det enda som stör sig på att det går långsamt i början är du själv, övriga crossåkare är normalt väldigt förlåtande med detta. Så länge du leker behöver det inte bli dyrt och märke spelar sällan stor roll då alla cyklar är lika lättskruvade. Du borde dessutom ha Speed Equipment i närheten som gör allt jobb du inte klarar själv.

Jag rekommenderar inget märke men undvik de första årsmodellerna av 4-takt. De har generellt lite oprövad teknik och kräver mer underhåll. Har du råd så satsa på en modell med insprutning, det gör rätt stor skillnad, framför allt när hojen skall startas.
 

TheRavenBlue

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2014
Ort
Vargön
Hoj
2004 KTM 450 EXC
Är det några speciella krav för att motionsköra cross? som t.ex ett speciellt körkort/licens och sådant
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det räcker med att vara medlem i en swemo ansluten klubb, du behöver inte ha licens för att träna,
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Det räcker med att vara medlem i en swemo ansluten klubb, du behöver inte ha licens för att träna,

Man behöver inte ens vara medlem, ivf inte för att köra på ngn banan här i halland, jag är inte medlem utan bara åker till antingen släggarpbanan (halmstad), getingebanan (getinge), veinge (laholm) eller varberg, betalar och kör men opererade knät i maj så crosskörningen ligger på is för tillfället.
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det där med medlem kontrolleras inte så noga. Läser man reglerna så är det dock ett krav (centralt från SVEMO). Jag tycker gott man kan stödja den lokala klubben då det är mycket jobb med att hålla en bana i bra skick.

Nackdelar: Utöver kostnader tar det mycket tid. En "komisk" incident kopplat till detta var kompisens dåvarande fru som skulle lösa tidsproblemet genom att lägga ut en säljesannons på hans cross eftersom "han är för gammal men förstår inte detta". De är inte gifta längre...
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Det där med medlem kontrolleras inte så noga. Läser man reglerna så är det dock ett krav (centralt från SVEMO). Jag tycker gott man kan stödja den lokala klubben då det är mycket jobb med att hålla en bana i bra skick.

Nackdelar: Utöver kostnader tar det mycket tid. En "komisk" incident kopplat till detta var kompisens dåvarande fru som skulle lösa tidsproblemet genom att lägga ut en säljesannons på hans cross eftersom "han är för gammal men förstår inte detta". De är inte gifta längre...

Numera är jag dock medlem i en crossklubb då grabben började köra förra året, eller ja, hela familjen är medlemmar, löste ett familjemedlemskap just för att stötta klubben, ställer alltid upp som flaggvakt vid tävlingar som våran klubb arrangerar osv. Försöker att dra mitt strå till stacken då det är fruktansvärt svårt att få ihop personal till tävlingarna, det är inte helt lätt att få föräldrar att ställa upp men inga flaggvakter inga tävlingar och ingen träning, enkelt men alla förstår inte det.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Visst är det många som åker och tränar och betalar engångs avgift på olika banor utan att vara medlem någonstans.
Men händer en olycka så kan det bli struligt med försäkringar mm både för klubben och föraren.

Så som det sas innan i tråden, stötta någon klubb med några hundringar per år, det läggs enorma arbetsinsattser på att hålla en bana igång jag vet......
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top