Liten spricka i motorblock

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Hittade en spricka, typ 30mm, precis bredvid nedersta skruven till kopplingskåpan. Upptäckte den efter senaste körning då jag märkte att det några timmar senare låg en liiten pöl med olja under hojen. Tidigare ägare har försökt täta med nån form av kemisk metall tror jag.

Jag har fått tips om JB weldm, men vettifan om jag litar på kemikalielösningar när det gäller att hålla under lång tid.. Går det att dra en svetsfog längs med sprickan med motorn monterad i ramen? Tömd på olja och kopplingskåpa borttagen.
 

TS

Ny medlem
Gick med
14 May 2014
Ort
hus
Hoj
cbr900rr -98
Alltså 30mm!!! Ganska stor spricka:D

Skämt och sido, jag antar att du menar 3mm alt 0,3mm.

Man bör fråga sig vad som orsakat sprickan först.(troligt för hårt dragen skruv av tidigare ägare?)

Sen lägger du en svetssöm över:)

Elen bör väl var bortkopplad, innan du svetsar med motorn kvar i ramen.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Block ska inte spricka utan vidare.. är det i ett skruvhål dessutom blir det ju jobbigt. Dessutom är det svårt att undvika porer när man tigsvetsar oljig gammal alu. Sprickan måste slipas ur, sen gärna värmas ren och torr med gassvets, efter det är det enkelt att svetsa, eller gjuta i ren zink.
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
alu är rätt knixigt att svetsa om det är ett alu block? att det är rent är viktigt. Svetsade en ställning förra året med gas och alu pinnar .. väldigt lätt att bränna hål om man inte är väldigt noggran.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
alu är rätt knixigt att svetsa om det är ett alu block? att det är rent är viktigt. Svetsade en ställning förra året med gas och alu pinnar .. väldigt lätt att bränna hål om man inte är väldigt noggran.

Blir lätt lite knepigt med aluminiumoxid som har smältpunkt på 2000 grader och aluminium som rinner iväg strax över 650 eller nåt sånt. När man väl bräcker oxiden kan det gå fort om alun är tunn.

Och gör man som jag brukar göra, dvs är så jävla rädd för att bränna hål och är för snabb och går på med tillsatsmaterial innan man är igenom oxiden ser det inte direkt bra ut.. Men det är klart att en svetsare som vet vad han gör löser det.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Okeeej, stopp å belägg här nu va grabbar! Vet någon ens vad jag har för material i mitt block? Och ärligt talat så skiter jag fullständigt i hur svetsresultatet ser ut, bara det inte läcker olja ur sprickan. Och gör det ens något om man skulle bränna igenom godset? Spelar väl ingen roll om det är lite ojämnt på insidan, är ju ändå ingen funktion i den ytan.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Okeeej, stopp å belägg här nu va grabbar! Vet någon ens vad jag har för material i mitt block? Och ärligt talat så skiter jag fullständigt i hur svetsresultatet ser ut, bara det inte läcker olja ur sprickan. Och gör det ens något om man skulle bränna igenom godset? Spelar väl ingen roll om det är lite ojämnt på insidan, är ju ändå ingen funktion i den ytan.

Om det inte är aluminiumlegering, vad är det då? Kanske hårdlöda? nån som har provat det på alu (eller vad det nu är)?

Bränna hål gör i princip inget men är ditt problem att det läcker olja i sprickan idag så lär det vara en bris jämfört med vad det kommer att göra sen.... Men det blir inte hål, gissar på att det är ca 2,5-3mm gods?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Okeeej, stopp å belägg här nu va grabbar! Vet någon ens vad jag har för material i mitt block? Och ärligt talat så skiter jag fullständigt i hur svetsresultatet ser ut, bara det inte läcker olja ur sprickan. Och gör det ens något om man skulle bränna igenom godset? Spelar väl ingen roll om det är lite ojämnt på insidan, är ju ändå ingen funktion i den ytan.
Väldigt få mcmotorer på den här sidan 1900talet är gjorda i nåt annat än alu!
Och det går inte att bara kladda lite svets utanpå en spricka fylld med olja och hoppas att det ska bli tätt, oxiden måste väck om man ska få ett bra resultat. Helst sågar man upp hela sprickan och lägger i nytt gods.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Jb weld brukar faktiskt hålla rätt bra, inte hittat någon bättre motsvarighet än så länge.

Förutom att svetsa då. Lite jobbigt att få det bra men är absolut ingen bra svetsare i alu heller, så för en person som kan det bör det inte vara några större problem.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Stål, bör absolut inte användas på alu.

Varför inte? Det finns massor med ståldetaljer i en motor med alublock. Lager, bultar, ventilsäten cylinderfoder m.m. Nackdelen med s.k. kemisk metall är ofta att de är för hårda så att det spricker igen när saker rör sig p.g.a. temperaturvariationer och andra orsaker.

Det man kan göra för att hindra en spricka att utbreda sig mer är att borra ett runt hål i änden av sprickan. Är det ingen detalj som utsätts för belastning och man inte bryr sig om hur det ser ut kan man slipa upp sprickan och täta med en oljebeständig och övermålningsbar fogmassa och sedan måla över lagningen.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Varför inte? Det finns massor med ståldetaljer i en motor med alublock. Lager, bultar, ventilsäten cylinderfoder m.m. Nackdelen med s.k. kemisk metall är ofta att de är för hårda så att det spricker igen när saker rör sig p.g.a. temperaturvariationer och andra orsaker.

Det man kan göra för att hindra en spricka att utbreda sig mer är att borra ett runt hål i änden av sprickan. Är det ingen detalj som utsätts för belastning och man inte bryr sig om hur det ser ut kan man slipa upp sprickan och täta med en oljebeständig och övermålningsbar fogmassa och sedan måla över lagningen.

Du besvarar din egen fråga :)
Ska man använda nåt metallim bör det åtminstone vara artlikt, men det bästa i längden är att svetsa. Förr eller senare lossnar limdutten och har man då borrat hål genom blocket blir det rätt kladdigt och jobbigt.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Hörde med en svetsfirma här i stan men de kunde inte åta sig det här sa de. Vad fan ska man göra? Någon med svets som har lust att komma över och lägga en fog om jag gör förarbetet, så bjuder jag på ett par lock öl eller motsvarande i cash? Har svårt att ta mig nånstans med cykeln för att få den lagad då jag varken har bil eller släp, och 80kg urplockad motor bollar man inte runt hur som helst.

Eller vart kan man köpa det där JB weld? Det där som Tomas72 länka tål ju bara 100grader.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Om du tar en bild som visar vart sprickan är och hur den ser ut kan du få bättre råd på vilka metoder som kan användas för att laga.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top